Skip to main content
Beantwoord

Hotspot IPV6 problemen

• February 13, 2025
  • 17 reacties
  • 355 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi Allen

Ik ben zelf van Odido naar KPN gegaan deze week, en loop tegen problemen aan betreft hotspot ivm het ipv6 verhaal van KPN mobiel. ik gebruik zelf een iPhone 15 en wanneer ik hotspot naar mijn macbook werkt dit gewoon via ipv6, maar wanneer ik met een Windows laptop probeer te hotspotten krijg ik eigenlijk vrijwel geen netwerkconnectie, meestal werkt het niet, of beperkt na 5-10 minuten wachten, iemand hier toevallig meer ervaring mee? ik heb al geprobeerd om andere APN instellingen te gebruiken maar dit lijkt niet meer te werken, of ik nou de APN internet, portalmmm.nl of advancedinternet invul, ik krijg ten aller tijden alleen ipv6 adressen wat dus helaas op Windows niet goed werkt.

Wanneer ik met een prepaid sim van een andere provider hotspot werkt dit meteen prima (wel over IPV4)

Iemand die toevallig een oplossing weet of hier ook tegen aanloopt?

Heb al de nodige KPN forumtopics gevonden, maar daar verwijst iedereen dus naar de portalmmm.nl apn die niet (meer) ipv4 afgeeft. 

Beste antwoord door Mauriceeh

Probleem is inmiddels opgelost, opnieuw de APN instellingen ophalen met de stel opnieuw in knop hielp om de hotspot weer normaal te laten functioneren.

Feit blijft wel dat het erg jammer is dat de portalmmm.nl en advancedinternet APN zijn uitgeschakeld en je dus geforceerd wordt IPV6 te gebruiken terwijl dit niet altijd even handig is.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

Hallo ​@Mauriceeh , als je hotspot met de Mac gewoon werkt, hoef je voor Windows geen instellingen in je telefoon te veranderen.

Windows en IPv6 kan af en toe een dingetje zijn: als je problemen ervaart, zet het dan uit op Windows, zodat je via de hotspot een IPv4-adres ontvangt.

Als je via de hotspot alleen nog maar IPv6 adressen krijgt, dan moet je het probleem in Windows oplossen, niet in je telefoon of de APN-settings.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 13, 2025

Hoi ​@XS4-Arjan ik krijg op IPV4 vanuit mijn iPhone hotspot op de Windows laptop een APIPA adres, IPV6 lijkt wel wat binnen te komen maar krijg ik geen actieve verbinding overheen. getest op meerdere Windows machines.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

Als je een APIPA adres krijgt, heb je eigenlijk geen adres gekregen. Er wordt ook niet naar zo’n adres gerouteerd.

Zo te lezen lijkt het een Windows probleem als je het op meerdere apparaten ervaart.

Als je je cmd-promt (als admin) opent kan je proberen om wat instellingen aan te passen:

netsh interface ipv6 set global randomizeidentifiers=disabled
netsh interface ipv6 set global addrmaskreply=disabled

Daarna de verbinding resetten:

ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

Windows heeft nou eenmaal wat beperkingen als het gaat om het omgaan met IPv6-only netwerken via een iPhone hotspot. Windows geeft standaard de voorkeur aan IPv4 en kan moeite hebben met met een verbinding die alleen uit IPv6 bestaat.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 13, 2025

Hoi ​@XS4-Arjan bovenstaand geprobeerd, helaas geen effect.

Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn om via een andere APN toch IPV4 te krijgen?
Hier moeten meerdere mensen nu last van hebben, misschien kan een moderator iets regelen?
Het is nu voor Windows best wel onbruikbaar helaas :S

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

Krijg je geen geldig IPv6 adres toegewezen of gaat het fout in de DNS (die moet ook IPv6 zijn)?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 13, 2025
​@XS4-Arjan Dit is wat ik krijg

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

​@Mauriceeh wat geeft ipconfig /all? (daar staat ook DNS info bij)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 13, 2025

​@XS4-Arjan 

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

Je zou eens kunnen proberen om het DNS-adres handmatig aan te passen naar dat van Google:

2001:4860:4860::8888
2001:4860:4860::8844

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 13, 2025

​@XS4-Arjan heb ik al geprobeerd had helaas geen effect

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

Hmm, dan ben ik door mijn opties heen. Misschien eens aan ChatGPT vragen 😅

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

Ik zal zometeen even kijken op een Mac en een windows-laptop hier hoe dat in z’n werk gaat.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • February 13, 2025

Wat mij op de macbook sowieso opviel is dat die zelf iets lijkt te doen met IPV4 (hij maakt een of ander 192.0.0.1 en 192.0.0.2 adres wat verder niet te pingen is) en ipv6 ook eigenlijk meteen werkt, heb wel het idee dat het verbinden met de hotspot een paar seconden langer duurt dan voorheen, maar wanneer verbonden functioneert dat verder prima.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • February 13, 2025

Ik kijk nu eventjes via mijn Macbook.

Daar krijg ik een intern IPv4-adres (192.168.x.x) en een IPv6 adres. Naar buiten zit ik vervolgens op 77.63.53.xxx en hetzelfde IPv6 adres. Het IPv4-adres wordt dus geNAT (wat ook wel te verwachten is met een hotspot: dat is gewoon een intern netwerkje).

Mijn Windows-PC kan ik straks pas checken - ik ben nog aan het werk op die machine ;)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • February 17, 2025

Probleem is inmiddels opgelost, opnieuw de APN instellingen ophalen met de stel opnieuw in knop hielp om de hotspot weer normaal te laten functioneren.

Feit blijft wel dat het erg jammer is dat de portalmmm.nl en advancedinternet APN zijn uitgeschakeld en je dus geforceerd wordt IPV6 te gebruiken terwijl dit niet altijd even handig is.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • February 17, 2025

Hi ​@Mauriceeh. Die APN's zijn inderdaad geen optie meer, fijn dat je dan toch tot een oplossing bent gekomen. Ik zie ook even geen ander alternatief op dit moment.