Skip to main content
Beantwoord

Hulp gevraagd bij nummerbehoud van oud nummer dat in quarantaine staat

• June 23, 2025
  • 18 reacties
  • 205 keer bekeken

Beste KPN-medewerkers,

Ik hoop dat iemand vanuit deze Community mij eindelijk serieus kan helpen, want ik ben inmiddels al een week lang bezig met een bijzonder frustrerende situatie rondom mijn mobiele nummer — zonder duidelijk antwoord of oplossing.

Het gaat om mijn oude mobiele nummer , dat actief was als prepaid bij Lebara. In juli 2024 gebruikte ik dit nummer nog gewoon actief via Libara.

Later heb ik de simkaart per ongeluk niet meer opgewaardeerd, waardoor het nummer uiteindelijk inactief is geraakt.

Inmiddels heb ik contact gehad met iemand met een hoge functie binnen Lebara, die mij duidelijk heeft bevestigd dat dit nummer op 19 november 2024 officieel is teruggestuurd van Lebafa naar KPN, en uit het netwerk van Libara is gehaald.

Het nummer is tot op heden niet opnieuw uitgegeven, want als ik het bel, krijg ik een melding dat het niet bereikbaar is. Volgens alle signalen bevindt het zich momenteel in quarantaine of ergens bij KPN.

Omdat de standaard procedure van nummerbehoud via niet werkt bij een inactief nummer, heb ik ontdekt dat er nog een tweede optie bestaat: via een liveportering vanuit het systeem BOSS binnen KPN.

Deze methode kan in uitzonderlijke gevallen worden gebruikt om een nummer dat nog in quarantaine staat bij KPN, handmatig te koppelen aan een actief KPN-abonnement.

Daarom heb ik vorige week een Sim Only-abonnement bij KPN afgesloten, met een tijdelijk willekeurig nummer, in de hoop dat dit tijdelijke nummer via een liveportering vervangen kan worden door mijn oude nummer.

Sindsdien heb ik tientallen keren contact gehad met KPN, ben ik naar een winkel geweest, heb ik meerdere medewerkers gesproken — maar iedere keer krijg ik tegenstrijdige informatie.

De ene medewerker zegt dat het kan, de ander dat het absoluut niet mogelijk is. Ik word er eerlijk gezegd moedeloos van en beloftes worden niet nagekomen, ze zeggen, we bellen je terug maar uiteindelijk nada… 

Vandaag heb ik contact gehad met een medewerker genaamd Boucha of Bushra, die aangaf dat zij mijn situatie heeft besproken met een afdeling, ze wilde de afdeling niet vertellen en deed er een beetje geheimzinnig over maar ik denk de backoffice of afdeling Safe. Zij gaf aan dat er tóch een verzoek is ingediend om mijn oude nummer via een handmatige actie te laten koppelen aan mijn nieuwe abonnement. Ik heb daar ook een bevestigingsmail van ontvangen (zie bijlage).

Maar na alles wat ik heb meegemaakt weet ik niet of dat verzoek op de juiste manier is doorgezet, of dat ik straks opnieuw in een cirkel van misverstanden terechtkom.

Daarom mijn concrete verzoek aan de Community en aan de KPN-medewerkers hier:

1. Kan iemand bevestigen of mijn oude nummer nog in quarantaine staat binnen KPN?

2. Is het verzoek dat Bushra heeft gedaan daadwerkelijk juist en volledig ingediend bij de juiste afdeling (BOSS/backoffice)?

3. Kan mijn tijdelijke nummer alsnog via liveportering worden omgezet naar mijn oude nummer – zolang het nog niet is uitgegeven?

Ik wil graag klant blijven bij KPN, maar dan moet mijn situatie wel serieus en deskundig opgepakt worden. Als blijkt dat dit proces alsnog niet goed is opgevolgd — ondanks het feit dat het nummer duidelijk beschikbaar is — dan ben ik helaas genoodzaakt om mijn Sim Only-abonnement op te zeggen.

Ik ben inmiddels een week bezig, heb alles netjes en met geduld geprobeerd. Ik wil nu graag dat iemand met kennis van zaken deze case oppakt, terugkoppelt, en helpt met een structurele oplossing.

Met vriendelijke groet,

S

Admin: Telefoonnummers verwijderd i.v.m. privacy

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@SF SF, leuk dat je voor KPN hebt gekozen. 💚 Goed ook dat je de KPN Community hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Zoals je ziet, is de KPN Community een klant-helpt-klant platform. Hier helpen vooral klanten elkaar, onder begeleiding van KPN moderators, zoals ik. Komen jullie er samen niet uit, dan kijken wij natuurlijk ook graag of we jouw vraag kunnen beantwoorden. Daarbij is het alleen wel goed om te weten, dat wij via de community niet helpen bij portering van nummers, omdat hierbij direct contact nodig. Je kunt daarvoor het beste terecht bij de telefonische klantenservice (maak een belafspraak). Liever niet bellen? Dan kan je ook altijd contact opnemen via een van onze social media kanalen (Instagram ig.me/kpn of Facebook m.me/kpn).

Dat gezegd hebbende, kan ik je natuurlijk wel informeren over hoe nummerportering werkt. We kennen 2 soorten nummerportering: nummerbehoud en in life nummerportering.

• We spreken van nummerbehoud als je een nieuw abonnement aanvraagt en daarbij aangeeft jouw nummer mee te willen nemen naar ons (of naar een andere provider). Jouw nummer wordt dan overgezet aan het einde van de contractperiode van jouw oude abonnement. Dit kan trouwens ook met prepaid.
  • In life nummerportering betekent dat je op een later moment je telefoonnummer meeneemt naar KPN (of een andere aanbieder) terwijl je huidige abonnement nog actief is. Het nummer wordt dan op de eerst volgende mogelijkheid overgezet.

Maar een voorwaarde voor nummerportering is wel dat het nummer actief moet zijn. Je krijgt namelijk van ons een sms op het nummer en moet daarmee ‘JA’ kunnen sms’en om de nummerportering goed te keuren. Jouw nummer is inactief en dus kunnen we geen nummerportering voor jou aanvragen.

Ik snap dat dit niet het antwoord is waarop je gehoopt had, maar ik kan het niet anders maken, sorry.

18 reacties

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 23, 2025

@Erik van KPN 

@Jasper van KPN 

@Alexandra van KPN 

@Shyrin van KPN 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 23, 2025

@SF SF Helaas is dit niet mogelijk, ACM hanteert een richtlijn van een afkoelingstermijn van één jaar om te voorkomen dat dat een nieuwe nummergebruiker gebeld wordt door mensen die de vorige nummergebruiker willen bereiken. KPN en andere provider moeten deze richtlijn volgen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 23, 2025

Beste ​@TDN 

Ik wil je best geloven, maar vandaag zei een medewerker in de KPN-winkel dat de termijn twee jaar is, terwijl jij aangeeft dat het één jaar is. Tegelijkertijd hebben meerdere collega’s van jullie klantenservice hier telefonisch helemaal niets over gezegd.

En dat is precies waar mijn frustratie zit: ik krijg telkens tegenstrijdige informatie, afhankelijk van wie ik spreek.

Stel dat het abonnement om een bepaalde reden tijdelijk bevroren is, dan hoor ik dat de backoffice of een andere afdeling dit handmatig kan vrijgeven via een live portering.

Ik zou daarom graag een reactie willen van een KPN-medewerker die dit tot op de bodem voor me kan uitzoeken, me serieus neemt en echt bereid is om me te helpen — en niet iemand die me gewoon zo snel mogelijk wil afwimpelen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 23, 2025

Wat jij wilt gaat helaas niet lukken. Dit nummer ben je kwijt. Een vervallen prepaid wordt beschouwd als een opzegging​​​​​. Het is voor providers niet mogelijk dit bewust "uit de bak" te halen. 

En er bestaat niet zoiets als porteren vanuit het systeem met nummers op voorraad. 

Bovendien gaat een prepaid nummer na een redelijk korte periode naaf een nieuw prepaid kaartje wat ergens in Nederland bij een verkooppunt terecht komt. 

Wees realistisch en het wordt een nieuw nummer. Nu frustreer je jezelf en het resultaat zal niet zijn wat je wilt. 

Helaas vervalt bij Lebara een nummer al na 4 maanden geen gebruik. Wat is: bellen via 2G/4G, dus niet via WhatsApp. Of een SMS sturen. 

Gebruik via wifi valt niet onder verbruik van tegoed wat nodig is het geldig te houden. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 23, 2025

Ik wil je best geloven, maar vandaag zei een medewerker in de KPN-winkel dat de termijn twee jaar is, terwijl jij aangeeft dat het één jaar is.

https://www.acm.nl/system/files/documents/monitor-nummeruitgifte-2024.pdf

Nummers staan geregistreerd als “ingetrokken/in afkoeling” (Figuur 1, rechtsonder, paars) als de ACM deze in het verleden heeft toegekend en zij daarna de nummers heeft ingetrokken. Deze nummers blijven vanaf de datum van intrekking een jaar in de afkoeling en komen daarna weer beschikbaar voor toekenning.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 23, 2025

@PeterG 

Dank voor je reactie, Peter. Maar ik krijg van KPN-medewerkers telkens tegenstrijdige informatie: de één zegt 1 jaar bewaartermijn, een ander 2 jaar, en sommigen geven aan dat een live-portering via de backoffice wél mogelijk is als het nummer nog niet is heruitgegeven. Dat het “niet kan” klopt dus niet helemaal — het lijkt er eerder op dat men het niet wíl uitzoeken. Ik wil graag dat iemand die wél bevoegd is dit serieus bekijkt en bevestigt of mijn nummer nog in het systeem staat.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 23, 2025

@TDN 

Dankuwel voor je reactie.

Fijn om eindelijk een duidelijk en onderbouwd antwoord van je te ontvangen.

Ik hoor graag nog van een KPN-medewerker of mijn aanvraag van vanochtend – die telefonisch is doorgezet – correct is verwerkt. Daarnaast wil ik graag weten of er écht geen uitzonderingen mogelijk zijn via de backoffice, waarbij het nummer binnen de afkoelperiode van één jaar alsnog hersteld kan worden via een live-portering.

Het gaat om een voor mij belangrijk nummer, en ik ben desnoods bereid om hiervoor te betalen. Kun je bevestigen of er echt geen enkele mogelijkheid is om het nummer eerder uit die bevriezing te halen?

Alvast bedankt voor je moeite.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@SF SF 

Nee, een vervallen 06-nummer kan meestal niet meer teruggekregen worden. 
Zodra een prepaid-simkaart of abonnement wordt beëindigd, wordt het bijbehorende 06-nummer na een bepaalde periode opnieuw uitgegeven aan een andere klant. 

Hier is een meer gedetailleerde uitleg:

• Prepaid:

Na het verlopen van een prepaid-simkaart wordt het nummer in principe 6 maanden geblokkeerd in het systeem van de provider, waarna het nummer opnieuw kan worden gebruikt. 

• Abonnement:

Bij een abonnement geldt meestal een opzegtermijn, en na het opzeggen kan het nummer in principe ook weer opnieuw worden uitgegeven. 

• Nummerbehoud:

Nummerbehoud is alleen mogelijk bij actieve simkaarten en abonnementen, en niet nadat het nummer al is vrijgegeven. 

• Contact opnemen met provider:

Het is altijd de moeite waard om contact op te nemen met de provider om te informeren of er een mogelijkheid is om het nummer te heractiveren, maar de kans is klein dat dit lukt. 

Dus ga er maar vanuit dat het niet kan en ook niet gaat gebeuren, dit om jezelf een teleurstelling te besparen, dan is het alleen maar meegenomen als (zeer kleine kans) het wel lukt.

Het kan zo maar zijn, dat jouw vorige 06-nummer (die je graag terug wilt krijgen) al opnieuw is uitgegeven op een nieuwe KPN prepaid simkaart, die nu ergens in een KPN winkel of een andere verkooppunt ligt, maar nog niet is verkocht.

Deze gaan en kunnen ze niet terugroepen, omdat het verkooppunt dan een prepaid simkaart gaat verkopen die helemaal niet werkt, omdat het 06-nummer (jouw vorige 06-nummer) weer terug gehaald is speciaal voor jouw.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 23, 2025

​Daarnaast wil ik graag weten of er écht geen uitzonderingen mogelijk zijn via de backoffice, waarbij het nummer binnen de afkoelperiode van één jaar alsnog hersteld kan worden via een live-portering.

Nee, bij jouw geval is absoluut geen uitzondering mogelijk. Na een vervallen van een geporteerde nummer, gaat deze nummer na een maand terug naar ACM om weer terug te geven aan de oorspronkelijke bezitter (KPN). ACM houdt deze nummer precies 1 jaar vast. Een uitzondering is b.v. mogelijk als deze nummer niet geporteerd was (ooit van KPN naar Lebara) en nog steeds in bezit van KPN. Dan is deze nummer ook bij vervallen niet automatisch teruggegeven aan ACM maar blijft in nummerpool van KPN. Maar ik betwijfel of ook in deze situatie KPN het wel een uitzondering maakt, ook niet tegen betaling. Er zijn 2 obstakels (afkoelperiode en toevallige nummer bij uitgave)

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 25, 2025

Hallo ​@SF SF, leuk dat je voor KPN hebt gekozen. 💚 Goed ook dat je de KPN Community hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Zoals je ziet, is de KPN Community een klant-helpt-klant platform. Hier helpen vooral klanten elkaar, onder begeleiding van KPN moderators, zoals ik. Komen jullie er samen niet uit, dan kijken wij natuurlijk ook graag of we jouw vraag kunnen beantwoorden. Daarbij is het alleen wel goed om te weten, dat wij via de community niet helpen bij portering van nummers, omdat hierbij direct contact nodig. Je kunt daarvoor het beste terecht bij de telefonische klantenservice (maak een belafspraak). Liever niet bellen? Dan kan je ook altijd contact opnemen via een van onze social media kanalen (Instagram ig.me/kpn of Facebook m.me/kpn).

Dat gezegd hebbende, kan ik je natuurlijk wel informeren over hoe nummerportering werkt. We kennen 2 soorten nummerportering: nummerbehoud en in life nummerportering.

• We spreken van nummerbehoud als je een nieuw abonnement aanvraagt en daarbij aangeeft jouw nummer mee te willen nemen naar ons (of naar een andere provider). Jouw nummer wordt dan overgezet aan het einde van de contractperiode van jouw oude abonnement. Dit kan trouwens ook met prepaid.
  • In life nummerportering betekent dat je op een later moment je telefoonnummer meeneemt naar KPN (of een andere aanbieder) terwijl je huidige abonnement nog actief is. Het nummer wordt dan op de eerst volgende mogelijkheid overgezet.

Maar een voorwaarde voor nummerportering is wel dat het nummer actief moet zijn. Je krijgt namelijk van ons een sms op het nummer en moet daarmee ‘JA’ kunnen sms’en om de nummerportering goed te keuren. Jouw nummer is inactief en dus kunnen we geen nummerportering voor jou aanvragen.

Ik snap dat dit niet het antwoord is waarop je gehoopt had, maar ik kan het niet anders maken, sorry.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 25, 2025

@Denise van KPN

Beste Denise,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik waardeer het dat je de moeite hebt genomen om de verschillen tussen nummerbehoud en in-life nummerportering uit te leggen. Die uitleg is mij ook bekend — ik heb me de afgelopen week namelijk enorm verdiept in dit onderwerp en weet inmiddels dat er inderdaad twee reguliere vormen zijn van nummerportering via COIN.

Echter: mijn situatie valt daar juist buiten, en dat maakt het allemaal zo ingewikkeld.

Mijn oude nummer (0649708278) was een prepaid nummer bij Lebara, dat — zoals je wellicht weet — het netwerk van KPN gebruikt. Ik heb inmiddels via een hoge manager binnen Lebara bevestigd gekregen dat mijn nummer op 19 november 2024 is teruggestuurd naar KPN en dus niet meer in het Lebara-systeem zit.

Dat betekent dat mijn nummer zich op dit moment in quarantaine bevindt bij KPN – het is nog niet heruitgegeven, en ook niet actief bij een andere klant. Ik kan het ook nog steeds niet bellen, wat bevestigt dat het inactief is.

Ik heb inmiddels talloze keren gebeld met de KPN-klantenservice, ben in een winkel geweest en heb met meerdere medewerkers gesproken. Sommigen zeggen dat het onmogelijk is, anderen zeggen juist dat het via een handmatige actie vanuit backoffice of BOSS-systeem wél mogelijk is, zolang het nummer nog in quarantaine staat en niet heruitgegeven is.

Daarom heb ik recent een Sim Only-abonnement bij KPN afgesloten met een tijdelijk nummer, zodat ik mijn oude nummer via liveportering aan dat abonnement zou kunnen laten koppelen. Dat is inmiddels in gang gezet, maar door alle tegenstrijdige informatie twijfel ik of het goed is aangevraagd.

Ik ben inmiddels echt ten einde raad. Waar ik heilig in geloof — en waar meerdere KPN’ers ook op hinten — is dat er bij de backoffice of een andere technische afdeling binnen KPN toch een mogelijkheid is om dat nummer te activeren en aan mij te koppelen, zolang het nog niet is vrijgegeven.

Daarom mijn dringende verzoek aan jou als moderator:

👉 Zou jij intern kunnen navragen of dit nog kan worden opgepakt door de backoffice of een afdeling die toegang heeft tot BOSS/quarantainebeheer?

👉 Ik ben zelfs bereid om te betalen als dat nodig is — dit is voor mij een heel belangrijk nummer, persoonlijk en professioneel.

Ik wil dolgraag klant blijven bij KPN, maar alleen als ik serieus geholpen word in deze situatie. Ik heb alles volgens de regels gedaan, maar ik voel me van het kastje naar de muur gestuurd. Jij bent mijn laatste hoop op duidelijkheid en hulp.

Met vriendelijke groet,

S

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik snap dat jouw situatie anders is, ​@SF SF. Ik begrijp dat het nummer inactief is en ik geloof je dat deze weer is teruggegeven aan KPN en daar nu in quarantaine zit.

Ik probeerde je met mijn uitleg over nummerbehoud en in life nummerportering uit te leggen waarom we jouw nummer niet meer terug kunnen halen. Om een nummer te kunnen porteren, is het echt noodzakelijk dat het nummer actief is.

Je kunt jouw telefoonnummer wijzigen, maar daarbij krijg je willekeurig een aantal nummers aangeboden om uit te kiezen. We kunnen niet handmatig een telefoonnummer toekennen aan een simkaart.

Ik heb het voor de zekerheid nog even nagevraagd. Het antwoord blijft hetzelfde: wat jij wilt, is helaas niet mogelijk. Ik kan je hier dan ook niet verder bij helpen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 30, 2025

@Denise van KPN 

Bedankt. Laatste vraag. Mijn oude nummer is per 17-11-2024 teruggestuurd van Lebara naar KPN. Ik begreep dat die 1 jaar in Quarantaine zit en vervolgens wel actief gesteld kan worden, klopt dat? Dus ik zou op 27-11-2025 wel eventueel kunnen bellen om die nummer te kunnen krijgen via KPN? Zo ja, hoe werkt dit precies?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 30, 2025

Ook dat is niet mogelijk, hoor.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@SF SF 

Omdat er schaarste is qua 06-nummers, zal jouw vorige (oude) 06-nummer geen jaar in quarantaine blijven, maar al eerder worden uitgegeven aan een andere (nieuwe) klant.
Daarnaast zou je erbij neer moeten leggen, dat het terugkrijgen van je vorige 06-nummer (toen nog bij Lebara) niet meer mogelijk is.

Er zijn géén mogelijkheden meer om die weer aan je terug te geven.
Hoe graag je dat ook zou willen.

• June 30, 2025

Ook deze vraag komt regelmatig langs hier bv deze 

De enige mogelijkheid is nog om het nummer te blijven bellen, tot dat iemand het weer in gebruik heeft genomen en dan heel vriendelijk verzoeken om . . . .

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ook deze vraag komt regelmatig langs hier ( toch kan ik mijn bericht er over niet terug vinden ).

De enige mogelijkheid is nog om het nummer te blijven bellen, tot dat iemand het weer in gebruik heeft genomen en dan heel vriendelijk verzoeken om . . . .

Zo werkt het natuurlijk niet ​@KeesYagi 
Als het 06-nummer is afgeven aan een nieuwe klant, dan is het niet mogelijk om deze alsnog terug te geven aan TS, dit zou ook erg raar en vreemd bij de nieuwe klant overkomen.
Want het oude 06-nummer van TS kan namelijk ook gekoppeld worden aan een abonnement, en dan is het nummer gewoon van de nieuwe contractant.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Bedankt. Laatste vraag. Mijn oude nummer is per 17-11-2024 teruggestuurd van Lebara naar KPN. Ik begreep dat die 1 jaar in Quarantaine zit en vervolgens wel actief gesteld kan worden, klopt dat? Dus ik zou op 27-11-2025 wel eventueel kunnen bellen om die nummer te kunnen krijgen via KPN? Zo ja, hoe werkt dit precies?

Zoals door de anderen hier al is aangegeven, is dit niet mogelijk. Sorry, het nummer dat je had, ben je kwijt.