Skip to main content
Vraag

Identificatie bij verlengen noodzakelijk?

• January 20, 2026
  • 43 reacties
  • 341 keer bekeken

Ik ben 30 jaar klant. Waarom moet ik rijbewijsgegevens geven bij verlengen. Juliie hebben deze gegevens al. Ik neem aan dat een bkr check niet nodig is. Waarom dus?

43 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 20, 2026

Hallo ​@redax ,

Als je verlengt met daarbij de aanschaf van een duurdere telefoon, dan doet KPN wel degelijk standaard een BKR-check. En daar hebben ze dan wat persoonlijke gegevens van jou voor nodig. 

De grens voor zo’n verplichte BKR check is een toestelkrediet van 250 euro. Lees er hier meer over: 

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/toestelkrediet?campaignid=so:c=merk-community

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Maar ik verleng alleen mijn simonly-abonnement. 30 jaar internetklant en al zeker 10 jaar mobiel, ingaan op een verlengaanbod simonly heeft dus met bedrag boven 250 niets te maken. Blijft de vraag: waarom deze poespas? Bovendien heeft kpn mijn gegevens al. Blijft op mij overkomen als onnodige en irritante flauwekul. 

JanD
Superuser
  • January 20, 2026

Ik moest me vandaag legitimeren bij de tandarts, waar ik al eeuwen kom, eis van de verzekering vertelden ze.

• January 20, 2026

Gewoon je toestel in 1 keer volledig betalen. Dan heb je dit niet.

Als je het toestel wilt kopen op afbetaling waarbij het te lenen bedrag boven de 250 euro komt, dan moet je door de BKR check en inkomsten toets. Dat moet tegenwoordig iedereen in die situatie. Hie lang je klant bent maakt niets uit.

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

ik koop helemaal geen toestel, dus ik betaal ook geen toestel in 1 keer; en er is geen sprake van een te lenen bedrag, het is verlengen van simonly 

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Ik moest me vandaag legitimeren bij de tandarts, waar ik al eeuwen kom, eis van de verzekering vertelden ze.

en wat heeft dat met de flauwekul van kpn te maken?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

​@redax waarom moet je een sim-only abonnement verlengen? De loopt toch automatisch verder met maandelijkse opzegtermijn.

• January 20, 2026

​@redax waarom moet je een sim-only abonnement verlengen? De loopt toch automatisch verder met maandelijkse opzegtermijn.

Omdat verlengen goedkoper is dan gewoon domweg door laten lopen.

Mijn moeder bijvoorbeeld heeft 3 GB en 150 belminuten voor € 16,46. Die is met verlengen veel beter af dan het gewoon door te laten lopen.

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

bij het verlengaanbod krijg ik veel meer gb voor minder geld

• January 20, 2026

Als het om sim-only gaat, dan is BKR check onzin. 

Als je naar de winkel gaat om te verlengen, dan lijkt het me logisch dat je je moet legitimeren. Via de website hoeft dat niet.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 20, 2026

Dat houd ik voor een urban legends, net geprobeerd mijn sim-only te verlengen, ik krijg een aanbod voor 16,-€ met combi-voordeel ipv huidige 14,99€

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Als je naar de winkel gaat om te verlengen, dan lijkt het me logisch dat je je moet legitimeren. Via de website hoeft dat niet.

Maar het moet nu juist wel.

• January 20, 2026

Dat houd ik voor een urban legends, net geprobeerd mijn sim-only te verlengen, ik krijg een aanbod voor 16,-€ met combi-voordeel ipv huidige 14,99€

Na 1 of 2 keer inflatiecorrectie is dat over.

• January 20, 2026

Wat moet er precies? Verleng je via de website? Doe je dat via de website? Weet je zeker dat je geen nieuw abonnement afsluit?

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Geen urban legend hier, want ik krijg meer aangeboden voor minder geld; hoezo urban legend? Ik klets niet zomaar iets, ik baseer me op het verlengaanbod van kpn, dat het bij jou anders is, wil niet zeggen dat ik uit mijn nek klets

• January 20, 2026

Verlengen doe je hier:

https://www.kpn.com/shop/mobiel/verlengen/login

Vul je 06 nummer in. Dan krijg je een SMSje en zo ga je verder.

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Wat moet er precies? Verleng je via de website? Doe je dat via de website? Weet je zeker dat je geen nieuw abonnement afsluit?

Ja, ik verleng via de website en nee, ik sluit geen nieuw abonnement af, anders dan het verlengaanbod accepteren; en ik ga dan nota bene minder betalen dan ik nu doe

• Auteur
  • Topper
  • January 20, 2026

Verlengen doe je hier:

https://www.kpn.com/shop/mobiel/verlengen/login

Vul je 06 nummer in. Dan krijg je een SMSje en zo ga je verder.

Dat is dus exact wat ik doe

• January 21, 2026

Dan is er kennelijk wat veranderd. Vroeger was dat nooit zo.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 21, 2026

Maar ik verleng alleen mijn simonly-abonnement. 30 jaar internetklant en al zeker 10 jaar mobiel, ingaan op een verlengaanbod simonly heeft dus met bedrag boven 250 niets te maken. Blijft de vraag: waarom deze poespas? Bovendien heeft kpn mijn gegevens al. Blijft op mij overkomen als onnodige en irritante flauwekul. 

OK ​@redax ,

De Rijksoverheid heeft hier regels over opgesteld. KPN mag hier tegenwoordig om vragen. Wel met de pasfoto en bsn afgeplakt. Door de verlenging van jouw abonnement ga je een nieuwe overeenkomst aan met KPN.  

Gegevens identiteitsbewijs afschermen bij kopiëren of scannen

Andere bedrijven, zoals een telecombedrijf, mogen uw legitimatiebewijs kopiëren of scannen, maar moeten de pasfoto en het burgerservicenummer (BSN) afschermen. 

bron: 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf

• January 21, 2026

Dan is het dus per definitie geen verlenging maar de overgang naar een nieuwe propositie. Bij een echte verlenging houd je wat je hebt. De enige verlenging die je doet is klant blijven bij KPN.

Wat ik nu mis is wanneer je de laatste keer hebt verlengd en welke databundel/abonnement je  nu hebt?

• January 21, 2026

Dan is het dus per definitie geen verlenging maar de overgang naar een nieuwe propositie.

Dat is bij KPN mobiel altijd zo. Je kan niet verlengen zodat alles hetzelfde blijft. Verlengen bij KPN mobiel is altijd nieuwe propositie. 

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2026

Dan is het dus per definitie geen verlenging maar de overgang naar een nieuwe propositie. Bij een echte verlenging houd je wat je hebt. De enige verlenging die je doet is klant blijven bij KPN.

Wat ik nu mis is wanneer je de laatste keer hebt verlengd? 

De KPN noemt het zelf verlengaanbod. Ik verleng door gebruik te maken van het verlengaanbod, niet van een nieuw aanbod.

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2026

OK ​@redax ,

De Rijksoverheid heeft hier regels over opgesteld. KPN mag hier tegenwoordig om vragen. Wel met de pasfoto en bsn afgeplakt. Door de verlenging van jouw abonnement ga je een nieuwe overeenkomst aan met KPN.  

Gegevens identiteitsbewijs afschermen bij kopiëren of scannen

Andere bedrijven, zoals een telecombedrijf, mogen uw legitimatiebewijs kopiëren of scannen, maar moeten de pasfoto en het burgerservicenummer (BSN) afschermen. 

bron: 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf

Dat mag de kpn, maar moet de kpn dat ook? Bestaat er ook zoiets als klantvriendelijkheid voor langjarige klanten? Ik ben opgegroeid in een tijd dat het bieden van service belangrijk werd gevonden.

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2026

Maar goed: ik vind het een klantonvriendelijke gang van zaken. Een goede mogelijkheid lijkt om te vertrekken. Dit was tevens mijn laatste bijdrage hier.