Skip to main content
Vraag

Identificatie bij verlengen noodzakelijk?

• January 20, 2026
  • 43 reacties
  • 341 keer bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 21, 2026

Jij het uiteraard het recht om hier een mening over te hebben. Je bent ook niet verplicht om te verlengen bij KPN. Sterker nog, je kunt jouw huidige abonnement opzeggen zodra de einddatum van het contract is bereikt.

Maar goed, je het nu in in ieder geval het antwoord op jouw vraag.    

• January 21, 2026

bij het verlengaanbod krijg ik veel meer gb voor minder geld

Dan is het dus per definitie geen verlenging maar de overgang naar een nieuwe propositie.

Dat is bij KPN mobiel altijd zo. Je kan niet verlengen zodat alles hetzelfde blijft. Verlengen bij KPN mobiel is altijd nieuwe propositie. 

Niet altijd, zo vaak veranderd de hoeveelheid data of de prijs niet. 

Maar goed het zal een reden hebben, en daar kan enkel een KPN medewerker uitsluitsel over geven. Al die goedbedoelde verwijzingen naar andere bronnen zijn geen Statement van KPN zelf.

Verder verleng je via de MijnKPN omgeving dat moet als identificatie volstaan.

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2026

onjuist: je vertelt alleen wat de kpn mag en doet, niet waarom dit nodig zou zijn in het geval van langjarige vaste klanten, en precies dat was mijn vraag

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 21, 2026

Al die goedbedoelde verwijzingen naar andere bronnen zijn geen Statement van KPN zelf.

Dit is ook een klant-helpt-klant-platform. Een moderator vult alleen aan als het nodig is. 

Het identificatiebeleid is in Nederland de laatste jaren uitgebreid. Dit komt vanuit de rijksoverheid en wordt actief gecontroleerd door bv de ACM, de DNB en andere toezichthouders. 

​@JanD noemde al de identificatieplicht in de zorg. We hebben het nu over de telecomsector, maar ook in bv de financiële sector zijn de identificatieisen een aantal jaar terug aangescherpt.    

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 21, 2026

Zolang je jouw huidige abonnement laat doorlopen zal KPN er op dit moment niet om vragen. Want dat abonnement loopt nog op de oude voorwaarden. 

Maar door een verlenging aan te gaan, sluit je een nieuwe overeenkomst af met KPN. En dan mag KPN zich houden aan de huidige wetgeving.   

• Auteur
  • Topper
  • January 21, 2026

mag, maar niet moet, de vraag blijft: waarom doen ze het? even ter vergelijking: ik heb net gekeken bij budget (ik ben daar energieklant) en daar hoef ik in de bestelprocedure voor simonly geen identificatie mee te sturen; waarom wil kpn dit dan bij oude en al jaren trouwbetalende klanten wel? wat ze mogen is niet mijn vraag, waarom ze het trouwe klanten lastig maken wel

ik heb nergens gezegd dat kpn mijn identificatie vraagt terwijl mijn abonnement doorloopt

maar goed: ik laat me weer verleiden te reageren, terwijl ik dat niet meer wil

• January 21, 2026

Al die goedbedoelde verwijzingen naar andere bronnen zijn geen Statement van KPN zelf.

Dit is ook een klant-helpt-klant-platform. Een moderator vult alleen aan als het nodig is. 

Die aanvulling is toch echt nodig want er is simpelweg nog geen antwoord op de gestelde vraag.  Het is echt een KPN ding want ik kan bij mijn mobiele provider zonder poespas verlengen.

• January 21, 2026

Je kan niet verlengen zodat alles hetzelfde blijft. Verlengen bij KPN mobiel is altijd nieuwe propositie. 

De prijs/data van een nieuw abonnement veranderd misschien niet zo vaak. Maar je huidige abonnement wird wel elk jaar duurder door inflatiecorrectie. Dus als je na 2 jaar weer verlengd ben je toch weer goedkoper uit.

• January 21, 2026

Je kan niet verlengen zodat alles hetzelfde blijft. Verlengen bij KPN mobiel is altijd nieuwe propositie. 

De prijs/data van een nieuw abonnement veranderd misschien niet zo vaak. Maar je huidige abonnement wird wel elk jaar duurder door inflatiecorrectie. Dus als je na 2 jaar weer verlengd ben je toch weer goedkoper uit.

Klopt, maar dat is iets anders dan een nieuwe propositie. De prijs of de hoeveelheid data is zover ik het heb gevolgd pas recent veranderd. Het instap abonnement was veel lager dan de huidige 8 Gb. Zover ik weet standaard 3 Gb.

Het blijft vreemd, anders zou je dezelfde identificatie plicht verwachten als je het vaste internet verlengt.

• January 21, 2026

De prijs of de hoeveelheid data is zover ik het heb gevolgd pas recent veranderd. Het instap abonnement was veel lager dan de huidige 8 Gb. Zover ik weet standaard 3 Gb.

3 GB was al heel lang geleden. Ik heb altijd de kleinste databundel. Dat is nu 6 GB, door dubbele data 12 GB. En m'n abonnement is straks in april 2 jaar. Dus in april 2024 was het al 6 GB.

En nu is het 8 GB. Er veranderd echt heel vaak wel wat aan mobiele abonnementen. Die zijn niet lang hetzelfde. En daarnaast heb ik ooit in het verleden ook wel eens meegedaan met een Black Friday actie. Toen kreeg ik er 2 GB bij ofzo. Dan heb je ook weer wat anders.

• January 21, 2026

De prijs of de hoeveelheid data is zover ik het heb gevolgd pas recent veranderd. Het instap abonnement was veel lager dan de huidige 8 Gb. Zover ik weet standaard 3 Gb.

3 GB was al heel lang geleden. Ik heb altijd de kleinste databundel. Dat is nu 6 GB, door dubbele data 12 GB. En m'n abonnement is straks in april 2 jaar. Dus in april 2024 was het al 6 GB.

Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom waarom die identificatie ineens wordt gevraagd. Is dat een fout of een verandering van de werkwijze binnen KPN.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 21, 2026

ID kaarten en rijbewijzen verlopen zo nu en dan, dus bij een nieuw contract wil kpn zeker zijn dat alle ID gegevens up-to-date zijn ​@redax. Dit is tevens een controle dat u het echt bent en niet iemand die fraude wil plegen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

Dit is tevens een controle dat u het echt bent en niet iemand die fraude wil plegen.

Dit is sterk! Iemand de fraude wil plegen met vereiste inloggen bij MijnKPN. Dan kan hij veel zaken doen, onder andere wijzigen van abonnementen. Wat is een verschil tussen wijzigen en verlengen?

• January 21, 2026

Dit is tevens een controle dat u het echt bent en niet iemand die fraude wil plegen.

Dit is sterk! Iemand de fraude wil plegen met vereiste inloggen bij MijnKPN. Dan kan hij veel zaken doen, onder andere wijzigen van abonnementen. Wat is een verschil tussen wijzigen en verlengen?

Bij het verlengen word een nieuwe contract periode afgesloten voor 1 of 2 jaar. Optioneel met toestel(lening). Dit is in principe niet meer terug te draaien. Een hacker die iets aanpast is op zn zachtst gezegd vervelend. Maar dat valt meestal wel weer te herstellen. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 21, 2026

Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van ​@Marlon92.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 22, 2026

Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van ​@Marlon92.

Je en Marlon verklaren niet hoe men fraude kan plegen met het hebben van wachtwoord en telefoonnummer (om SMS-code voor verlenging te ontvangen)  dus de noodzaak van de controle dat men echt de abonnee is. Een verlengen is een abonnement met dezelfde conditie (misschien met andere randvoorwaarden zoals minimale aanpassing van databundel, belbundel, prijs) is niet zo erg als een wijzigen van abonnement met volledig andere kosten of met toevoegen van Netflix b.v. …

Terzijde, het is voor de topic overzichtelijker als men nieuwe argumenten heeft, een post om alleen aan te geven dat men dezelfde mening is als een andere is overbodig.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 22, 2026

Heren, we zijn hier klaar. Ik heb een aantal berichten verwijderd die niks toevoegen aan de discussie. Tevens is op de persoon spelen ook niet nodig. Hierbij dan ook het vriendelijke verzoek om het verder bij de inhoud te laten.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 22, 2026

Ik ben 30 jaar klant. Waarom moet ik rijbewijsgegevens geven bij verlengen. Juliie hebben deze gegevens al. Ik neem aan dat een bkr check niet nodig is. Waarom dus?

​@redax, welkom hier! Je vraag maakt veel los, waardoor het overzicht inmiddels een beetje weg is. 

Dus om terug te komen op de kern: waarom vragen we om identificatie bij een verlenging. Marlon en bnh geven hier eigenlijk al het goede antwoord, het gaat om veiligheid.

ID kaarten en rijbewijzen verlopen zo nu en dan, dus bij een nieuw contract wil kpn zeker zijn dat alle ID gegevens up-to-date zijn ​@redax. Dit is tevens een controle dat u het echt bent en niet iemand die fraude wil plegen.

Bij het verlengen word een nieuwe contract periode afgesloten voor 1 of 2 jaar. Optioneel met toestel(lening). Dit is in principe niet meer terug te draaien. Een hacker die iets aanpast is op zn zachtst gezegd vervelend. Maar dat valt meestal wel weer te herstellen. 

En het is zeker mogelijk dat we dit de vorige keer dat je verlengde nog niet vroegen, maar inmiddels doen we dat wel. Veiligheid is iets dat we heel belangrijk vinden. En dit is daar onderdeel van.