Skip to main content
Vraag

Ik ben in Noorwegen en kan niet bellen of gebeld worden

• June 21, 2025
  • 28 reacties
  • 220 keer bekeken

Alle instellingen op mijn Android toestel staan goed. De automatisch geselecteerde provider is 'Telia N'. Dataverkeer en sms-en: geen probleem.

Handmatig kiezen voor een andere provider gaat ook niet; krijg wel de providers '24201' en '24214', echter bij selectie hiervan verschijnt na enige tijd 'Kan geen verbinding maken'. Tijdens dit proces verschijnt (tijdelijk) de melding

Telefoonservices (met een icoontje ve bel)

Geen service

Geselecteerd netwerk (24201) niet beschikbaar

Hierna wordt de verbinding met 'Telia N' weer automatisch hersteld. Vervolgens staat achter de gekozen provider naam 'Verbinding verbroken'

SMS- en data-functionaliteit werkt correct.

Aan/uit zetten: geen effect.

Vliegtuigstand aan/uit: geen effect.

Sim-kaart uit/in: geen effect.

KPN klantenservice via 'Mijn KPN' met digitale assistent met uiteindelijk de actie 'wij gaan u nu bellen',leidt tot resultaat 'Er gaat iets mis' en kan weer opnieuw met de DA beginnen.

Natuurlijk gaat er iets mis, want ik ben niet bereikbaar, kan niet gebeld worden of zelf bellen.

'Gelukkig' kan ik wel met WhatsApp bellen/video/chatten. Echter Noorse bedrijven op hun vaste lijn nummer bellen: No way!

Hoe nu verder?

28 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@De GlobeQuadter, welkom op onze community! Wat een merkwaardig issue! Volgens mij heb je de meeste stappen al wel geprobeerd.

Ervaar je dit nog steeds?
Welke APN heb je ingesteld staan?
Heb je een abonnement of prepaid?
Kun je de simkaart in een ander toestel proberen en/of een andere simkaart in jouw toestel?

Misschien een domme vraag, maar je belt wel met +31 of 0031 prefix? dus +31612001200 bijvoorbeeld? 

Hoi Thomas,

Bedankt voor je reactie.

Ik ervaar het nog steeds.

APN: KPN Mobiel internet 

Ik heb een abonnement.

Dit kan ik nog proberen (sim Lebara, prepaid), echter kan deze niet zo maar omwisselen; zit in een Horloge voor Senioren (alarmering en valprotectie).

Vragen is niet dom; gebruik zelf altijd de prefix +31. Aanvullend hierop: ik kan ook niet gebeld worden!  

Het meest vervelende is dat ik in geval van nood geen hulpdiensten kan oproepen met mijn mobiel.

Ik las ook op een website/blog (weet niet meer welke) dat KPN mijn roaming kan resetten. Helaas kan Ik KPN zelf niet aan de lijn krijgen en KPN mij ook niet.

In Dk en D geen enkel probleem ondervonden.

Hopelijk kan je hier iets mee. Ben zeer benieuwd naar de mogelijkheden.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Je zou de APN Internet nog kunnen proberen maar dat moet eigenlijk geen invloed hebben op bellen of gebeld worden. Ik heb hier niet echt een verklaring of oplossing voor. 

Als het specifiek op je horloge is zou het daar wel in kunnen zitten. Zo lees ik dat 2G ook in Noorwegen dit jaar uitgefaseerd gaat worden. Als jouw horloge alleen daarop werkt kan dat een probleem gaan geven. Het kan ook zijn dat er simpelweg geen 2G bereik is op jouw locatie, om maar wat te noemen.

Ik heb vanaf aankomst in Noorwegen al deze uitdaging. Echter niet direct opgepakt.

Mij. Thuisfront gaf mij nog de tip mijn tweede (B) sim-kaart te plaatsen uit mijn reserve toestel.

Resultaat. Bellen en gebeld worden kan niet.

Ook met mijn reserve mob tfn beide sim-kaarten geplaatst. Het resultaat blijft gelijk, wel sms, wel dataverkeer, niet bellen of gebeld worden en slechts één provider beschikbaar en mee verbonden, zijnde Telia N.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah dat is een goede test, het horloge staat dan wel uit of op vliegtuigstand? Er kan maar 1 simkaart tegelijk verbinden met het netwerk namelijk. Om de instellingen te laten controleren zou misschien iemand vanuit Nederland eens met ons kunnen bellen op 0800-0402,  Dan denken mijn collega's even mee. Als er een ticket aangemaakt moet worden voor de technische dienst kunnen zij dat ook doen.

Gisteren avond vanuit Nederland (thuisfront) ondersteuning gehad van de klantenservice 0800-0402.

Eindresultaat: koop een lokale prepaid simkaart. 

Gelukkig heb ik een toestel met 2 simkaartsleuven.

Probleem niet op te lossen, ticket is aangemaakt.

Alle instellingen en stappenplan(nen) doorlopen. Het voorstel om over te stappen op eSim heb ik niet uitgevoerd, omdat er geen zekerheid kon worden geboden dat bij deze overstap mijn data-functionaliteit behouden zou blijven. Ik maak een uitgebreide reis door Noorwegen en mijn mob tfn ondersteund oa mijn navigatie-app, weer, mail, betalingsverkeer (pin) en meer.

Zie hieronder. Zit hier in de uitdaging ?¿?

Wie het weet mag het zeggen.

Met belangstelling zie ik het antwoord van de back-office tegemoet. Geschatte wachttijd hierop; ± 3 weken. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Wat daar staat maakt niet uit ​@De GlobeQuadter. Dat staat vaak zo maar heeft geen invloed op de werking verder. Ik hoop dat mijn collega’s snel een oplossing hebben! 

Bijgevoegd een SMS-bericht van Team KPN.

Bedankt voor jullie berichtje. Helaas lukt verbinding maken met Telenor Mobile AS niet. Al diverse keren op vele verschillende locaties dit geprobeerd.

Mijn APN staat op Internet.

Helaas biedt dit ook geen uitkomst.

Een SMS-bericht van KPN ontvangen om hun te bellen op een 0800-nummer, aangevuld met een pincode.

Ga ik morgenochtend doen met behulp van het Horloge voor Senioren.

Wordt vervolgd ...

Ik ben gebeld door back-office KPN. Mondeling mijn verhaal kunnen vertellen.

Resultaat: er wordt een ticket aangemaakt voor de technische (dienst) ondersteuning. Ik wordt weer teruggebeld, sowieso binnen 24u op mijn Horloge voor Senioren (valdetectie en alarmering)

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah top! Bedankt voor je terugkoppeling!

Vanochtend teruggebeld, zoals ik begrijp, door de back-office, mede namens KPN-CrmTs (Customer relation management Technical services/support?).

Wederom het verzoek een instelling te veranderen (4G uitzetten) en het toestel uit/aan te zetten.

Gevraagd om een willekeurig contact te bellen en gedaan. Geen resultaat. Tevens de pop-up melding mondeling doorgegeven na het bellen van een contact. Vervolgens vanuit KPN mij gebeld. Ik hoorde het automatische bericht op de achtergrond : "... is niet bereikbaar."

De ticket wordt nu doorgezet naar een andere instantie. Is het incident nu een probleem?

Nadien heb ik nog een gedachtekronkel van mij gedeeld. Bij gebeld worden krijgt de beller na enige tijd automatisch te horen het antwoord "... is niet bereikbaar." Volgens mij is het niet "... is niet verbonden ...".

Mijn stelling. 'Niet bereikbaar zijn (voor mobiele telefonie)' houdt in dat de uitdaging ligt bij de Noorse provider Telia N. Data- en sms-verkeer is mogelijk, want ik ben verbonden met Telia N.

Wordt vervolgd ...

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Daar lijkt het wel een beetje op, ik ben benieuwd!

Dan nog een gedachtekronkel er bij.

Zie https://chatgpt.com/share/68620cb2-d014-8011-b8dd-e81e12783d8e

Telia N heeft zijn/haar G3-netwerk al helemaal gesloten. G2 is gaande.

Scandinavische landen 'zoeken' bij aanmelding van G5 naar beneden, terwijl bv KPN (en vele anderen) dit doen van G2 naar boven, toch?

Mag best, echter er moet wel voor gezorgd worden dat de 'oude' dienstverlening ongestoord voortgezet wordt. En hierover heb ik nu grote twijfels.

Vandaag de grens N-Fin gepasseerd.

Provider is nu (automatisch) Telia F. En weer blijkt de uitdaging identiek als bij Telia N.

Andere providers (DNA) handmatig kiezen lukt wederom niet. Zie screenshot hiervan.

En ook bij Telia F is G3 al uitgefaseerd en G2 grotendeels.

Mijn toestel ondersteunt wel GE, maar niet G5.

De uitdaging blijft dus staan om tot een oplossing te komen.

…

Mijn toestel ondersteunt wel GE, maar niet G5.

De uitdaging blijft dus staan om tot een oplossing te komen.

GE = G4.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 2, 2025

​@De GlobeQuadter 

Ik begrijp dat je toestel een Blackview BV9300 pro is. Klopt dit?

Vraag mij af of dit toestel VoLTE van kpn ondersteund?

In Nederland is het 2G netwerk van kpn nog beschikbaar tot 1 december 2027. Nu vermoed ik wanneer je in Nederland bent dat je dan via het 2G netwerk van kpn belt en niet via het 4G (VoLTE) netwerk van kpn belt. Dit kan je zien als je belt en het toestel 2G aangeeft. Je toestel schakeld dan van 4G naar 2G om bellen mogelijk te maken. Ik weet niet hoe ver ze in Noorwegen en Finland zijn om het 2G of 3G netwerk aan het uitschakelen zijn. Maar als het waar is dat je toestel geen VoLTE van kpn ondersteund en er geen 2G of 3G netwerk beschikbaar is dan kun je met dat toestel niet bellen of gebeld worden. En heb je alleen mobiel internet tot je beschikking via 4G.

Heb je de mogelijkheid om je SIM kaart in een ander toestel bijvoorbeeld Samsung of iPhone te plaatsen welke wel VoLTE van kpn ondersteund. En dan testen of je kunt bellen en gebeld kunt worden. Op deze manier sluit je dingen uit.

Ik hoop dat ik het verkeerd hebt en dat je toestel wel VoLTE van kpn ondersteund.  🙂

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 2, 2025

​@De GlobeQuadter 

Dat het in Duitsland en Denemarken wel werkt komt waarschijnlijk omdat je toestel kon bellen via het 2G of 3G netwerk al daar. 

Nogmaals ik hoop dat ik het verkeerd heb. 🙂

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • July 2, 2025

Heb je jouw simkaartje al eens in simkaartsleuf twee gestopt? 

Ja. Dezelfde uitdaging.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 2, 2025

​@De GlobeQuadter 

Ik denk dat de uitdaging is om zeker te zijn of kpn je toestel voor VoLTE ondersteund... Begrijp dat het een Android toestel is, maar wat is het merk?

​@De GlobeQuadter 

Ik begrijp dat je toestel een Blackview BV9300 pro is. Klopt dit?

Vraag mij af of dit toestel VoLTE van kpn ondersteund?

In Nederland is het 2G netwerk van kpn nog beschikbaar tot 1 december 2027. Nu vermoed ik wanneer je in Nederland bent dat je dan via het 2G netwerk van kpn belt en niet via het 4G (VoLTE) netwerk van kpn belt. Dit kan je zien als je belt en het toestel 2G aangeeft. Je toestel schakeld dan van 4G naar 2G om bellen mogelijk te maken. Ik weet niet hoe ver ze in Noorwegen en Finland zijn om het 2G of 3G netwerk aan het uitschakelen zijn. Maar als het waar is dat je toestel geen VoLTE van kpn ondersteund en er geen 2G of 3G netwerk beschikbaar is dan kun je met dat toestel niet bellen of gebeld worden. En heb je alleen mobiel internet tot je beschikking via 4G.

Heb je de mogelijkheid om je SIM kaart in een ander toestel bijvoorbeeld Samsung of iPhone te plaatsen welke wel VoLTE van kpn ondersteund. En dan testen of je kunt bellen en gebeld kunt worden. Op deze manier sluit je dingen uit.

Ik hoop dat ik het verkeerd hebt en dat je toestel wel VoLTE van kpn ondersteund.  🙂

Ja, toestel is Blackview BV9300 Pro.

Volgens specs ondersteund toestel 4G met mobiel bellen.

De sim-KPN werkt ook niet in mijn Horloge voor Senioren. Met de sim-Lebara erin staat na de naam vd provider boven de aanduiding '4G': VoLTE. Horloge ondersteund dus wel VoLTE.

En andersom, sim-Lebara in Blackview werkt wel, net als sim-TeleNor in Blackview ook werkt. Bellen en gebeld worden is ok.

Overigens, mij is in NL nooit opgevallen dat tijdens bellen een terugval is naar 3G/2G.

Bij Telia N/F is 3G al uitgefaseerd en 2G in afbouw.

Ik heb op dit moment dus 2 devices en 3 verschillende sim-kaarten, waarbij alleen sim-KPN niet werkt met bellen en gebeld worden.

Overigens heb ik nog niet geprobeerd de combi van goed functionerende sim-TeleNor in Horloge voor Senioren. 

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 2, 2025

​@De GlobeQuadter 

Bedankt voor je antwoord. Dit is een lastige. Het kan ook zijn dat je kpn simkaart kapot is. Ik kan nu wel zeggen ga naar een kpn winkel in de buurt om je simkaart te laten controleren. Maar daar heb je nu niks aan. 😉 Een optie is je kpn simkaart overzetten naar E-Sim. Begrijp dat je dit liever niet doet. Het zou voor je mobiel internet niet moeten uitmaken, maar ik wil niet dat je straks de weg naar huis niet kan vinden, omdat je geen mobiel internet verbinding meer hebt. 🙃 Weet niet of je toestel E-Sim ondersteund. 

Het is interessant als je kunt bellen of gebeld wordt of je toestel dan terugvalt op 2G of 3G. Als dit het geval is dan kan het dus zijn dat kpn je toestel voor VoLTE niet ondersteund. Je hebt wel 4G bellen in je toestel aan staan?

Heb je je toestel met kpn simkaart al eens op 2G/3G gezet? Om te kijken of er een 2G of 3G radio signaal (netwerk) aanwezig is. En lukt het toestel dan om zich op dit netwerk aan te melden? Als er een 2G of 3G netwerk beschikbaar is. En kan je dan wel bellen?

​@De GlobeQuadter 

Bedankt voor je antwoord. Dit is een lastige. Het kan ook zijn dat je kpn simkaart kapot is. Ik kan nu wel zeggen ga naar een kpn winkel in de buurt om je simkaart te laten controleren. Maar daar heb je nu niks aan. 😉 Een optie is je kpn simkaart overzetten naar E-Sim. Begrijp dat je dit liever niet doet. Het zou voor je mobiel internet niet moeten uitmaken, maar ik wil niet dat je straks de weg naar huis niet kan vinden, omdat je geen mobiel internet verbinding meer hebt. 🙃 Weet niet of je toestel E-Sim ondersteund. 

Het is interessant als je kunt bellen of gebeld wordt of je toestel dan terugvalt op 2G of 3G. Als dit het geval is dan kan het dus zijn dat kpn je toestel voor VoLTE niet ondersteund. Je hebt wel 4G bellen in je toestel aan staan?

Heb je je toestel met kpn simkaart al eens op 2G/3G gezet? Om te kijken of er een 2G of 3G radio signaal (netwerk) aanwezig is. En lukt het toestel dan om zich op dit netwerk aan te melden? Als er een 2G of 3G netwerk beschikbaar is. En kan je dan wel bellen?

Neville, bedankt voor je reactie.

Vanavond neem ik de tijd om al je vragen te beantwoorden. Ik ben nu aan het reizen van plaats naar plaats. Het is hier overigens nu 1u later.

Ja. De sleuven zijn ok.