Skip to main content
Vraag

Ik ben in Noorwegen en kan niet bellen of gebeld worden

• June 21, 2025
  • 28 reacties
  • 220 keer bekeken

Toon eerste bericht

28 reacties

​@De GlobeQuadter 

Bedankt voor je antwoord. Dit is een lastige. Het kan ook zijn dat je kpn simkaart kapot is.

Nee, de sim-kaart is niet defect

Ik kan nu wel zeggen ga naar een kpn winkel in de buurt om je simkaart te laten controleren. Maar daar heb je nu niks aan. 😉 Een optie is je kpn simkaart overzetten naar E-Sim. Begrijp dat je dit liever niet doet. Het zou voor je mobiel internet niet moeten uitmaken, maar ik wil niet dat je straks de weg naar huis niet kan vinden, omdat je geen mobiel internet verbinding meer hebt. 🙃 Weet niet of je toestel E-Sim ondersteund. 

Volgens mij moet je bellen om een e-sim te krijgen/activeren.

Het is interessant als je kunt bellen of gebeld wordt of je toestel dan terugvalt op 2G of 3G. Als dit het geval is dan kan het dus zijn dat kpn je toestel voor VoLTE niet ondersteund. Je hebt wel 4G bellen in je toestel aan staan?

Ja.

Heb je je toestel met kpn simkaart al eens op 2G/3G gezet? Ja

Om te kijken of er een 2G of 3G radio signaal (netwerk) aanwezig is. En lukt het toestel dan om zich op dit netwerk aan te melden? Nee Als er een 2G of 3G netwerk beschikbaar is. En kan je dan wel bellen? Nee

Mijn antwoorden in de tekst hierboven in blauw ingevoegd.

Wat nu als bij Telia mijn toestel niet op de 'white-list staat'?

Bij KPN wel, want anders had ik in NL al een uitdaging.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • July 3, 2025

​@De GlobeQuadter 

Ik weet niet precies wat je met een whitelist bedoelt? Maar als je bedoelt dat je toestel niet ondersteund wordt door Telia dan weet ik niet hoe je toestel op deze lijst moet komen... Ik heb zelf nog nooit gehoord van zo'n lijst. Wel dat je eigen provider je toestel voor VoLTE moet ondersteunen.

Het kan je toestel zijn welke toch niet ondersteund wordt door kpn VoLTE of dat er toch iets niet klopt met je simkaart of een probleem tussen Telia en kpn, maar dan verwacht ik meer klachten op het forum. "Je melding is nu 12 dagen oud." Het blijft voor mij gissen wat er aan de hand is.

Sorry dat ik je niet verder kan helpen. Wens je wel een fijne rondreis. 

Het is van mij uit een week stil geweest. In deze week niet gereisd. Inmiddels wel in Duitsland en nog steeds dezelfde uitdaging. Nu met Vodafone-de.

4 sim-kaarten, waarvan 2 KPN. Deze werken niet correct in mijn Blackview BV9300 Pro. De simkaart van Lebara en van Telenor werken foutloos.

Nog iets meer dan 12u en ik kan weer rechtstreeks op het KPN-netwerk.

Ik ben toch best wel diep teleurgesteld in het verder oppakken van KPN-CRMTS. Zowel mijn vrouw, die via de klantenservice de ticket heeft laten aanmaken als ikzelf (per sms altijd bereikbaar gebleven) hebben niets meer vernomen na mijn laatste contact in Finland.

Nog een opmerkelijk aspect. Tijdens mijn bootreis van Helsinki naar Lübeck had ik kortstondig verbinding met een Estlandse provider. En warempel ik kon bellen en gebeld worden met mijn KPN-sim.

Zo ook ter hoogte van Denemarken met Telenor-dk. Bellen en gebeld worden lukt, echter ik zag wel dat dit ging over het G3-netwerk.

Ik weet niet welke data KPN uitwisselt met zijn buitenlandse providers en andersom om roaming van zowel data als telefonie mogelijk te maken.

Ben ook zeer benieuwd of ook ik binnenkort een mailbericht van KPN ga ontvangen, waarin wordt medegedeeld dat met ingang van 1 januari 2027 mijn toestel niet meer geschikt zal zijn voor telefonie, omdat het G4-netwerk (VoLTE) niet ondersteund. Vreemd, want zowel de hardware als de software zijn wel degelijk geschikt hiervoor.

Binnenkort vanuit Nederland dan maar zelf contact opnemen met KPN-klantenservice.

Wordt vervolgd zolang ik geen bevredigend antwoord heb mogen ontvangen op de nog steeds openstaande uitdaging.

Â