Skip to main content
Beantwoord

Ik ben onbereikbaar in Griekenland

• May 6, 2025
  • 13 reacties
  • 162 keer bekeken

Hallo allen, 

Sinds een weekje ben ik in Griekenland maar ik kan niet bellen of gebeld worden.

Overigens erg lekker rustig, maar niet de bedoeling.

Ik heb alle denkbare tips geprobeerd die te vinden zijn op de website van KPN, maar tot op heden nog steeds geen oplossing.

Internetten gaat overigens wel goed, zodat ik evengoed bereikbaar ben via Signal of andere media en kan op websites komen, zo ook op die van KPN.

Videobellen gaat dus goed met de databundel, maar ik kan geen gebruik maken van de 4G of 5G belverbinding.

De chatbot ‘Dot” is een aanfluiting. Wanneer ik vraag om door een medewerker gebeld te worden, begrijpt deze niet dat ik dus geen bereik heb en de medewerker dus na één poging stopt met bellen zonder de chat te lezen en ik dus van voor af aan kan beginnen.

KPN, schaam je!!!!

Italie gaat goed, Zwitserland gaat prima, Frankrijk geen problemen maar Griekenland is dus een drama.

Wie weet een oplossing, behalve de geijkte “telefoon uitzetten, roaming” en meet van de tips die ik zelf ook al had gevonden?

Grt’s

Maarten

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem

Hallo ​@Michel.uit.Arnhem ,

Allereerst dank voor jouw antwoord, maar helaas, het mocht niet baten. Mijn telefoon houdt blijkbaar niet van Griekenland, of op zijn minst mijn kpn abbo die botst met het netwerk van dat van Griekenland.

Overigens heb ik alle netwerken handmatig een keer ingesteld en telkens opnieuw geprobeerd iemand te bellen, maar helaas. Zelfs iemand in Griekenland bellen lukte niet en ook het noodnummer 112 niet, welke ik uiteindelijk als laatste optie gebruikte om maar iets uit het netwerk te krijgen.

Ik zal KPN moeten opgeven aangezien ik de aankomende tijd vaker in Griekenland zal zijn.

In elk geval bedankt voor de reactie en de tips!👍🏼

Hoi ​@Murphy's Law 

Graag gedaan!

Een KPN simkaart kan niet botsen met een buitenlands netwerk, al begrijp ik uiteraard jouw achterliggende gedachten hierin.
Dat je het alarmnummer 112 niet kunt bellen, zegt mij dat er waarschijnlijk iets fout gaat in je toestel zelf, aangezien je het alarmnummer altijd (ook zonder simkaart) moet kunnen bereiken.

112 bellen zonder beltegoed of zonder simkaart kun je het alarmnummer 112 altijd bereiken.
Ook als u met uw mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart.
Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken.

Dus haal je KPN simkaart eens uit je toestel, en bel zonder simkaart 112.
Uiteraard ophangen zodra hij overgaat!

Doet hij het dan nog niet, dan gaat er toch iets mis binnen jouw toestel zelf.
Het hoeft dus niet direct aan de simkaart van KPN te liggen, al kun je die optie niet uitsluiten.

Je hebt geen openstaande facturen bij KPN momenteel?
Zit er misschien een blokkade op je simkaart, waardoor je niet kunt bellen en gebeld kunt worden?
Al zou je bij een blokkade altijd nog 112 moeten kunnen bellen en de klantenservice.

Het beste kun je toch echt even bellen met de klantenservice van KPN, zodat er gelijk meegekeken kan worden door een medewerker van KPN.

Je kunt daar een mobiel voor gebruiken van een reisgenoot of via een Griekse vaste telefoonlijn.

Bellen via vaste lijn: 0031-612001200
Bellen via mobiel: +316-12001200

Bel je met een Nederlandse mobiel naar de klantenservice, dan vallen de belminuten binnen de bel-bundel of onbeperkt bellen, en zijn er geen extra kosten.
Bel je via een Griekse vaste lijn of telefooncel, dan zijn er wel gesprekskosten.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 6, 2025

Vervelend ​@Murphy's Law , dat je niet kan bellen. Heb je ook handmatig een andere provider gekozen? Heb je het ook al eens geprobeerd zonder “bellen via 4G” of door jouw telefoon als test op 3G te zetten?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 6, 2025

@RBxx Ja dat is dus mijn probleem, ik kan niet gebeld worden of bellen.

De 3G functie heb ik niet op mijn telefoon. iPhone 12. (een oudje, maar wel 5G ondersteuning)

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Murphy's Law 

Zo oud is de iPhone 12 nu ook weer niet, hij kwam op de markt in oktober 2020.
Je kunt de iPhone inderdaad niet meer op het 3G netwerk zetten, dat doet de iPhone volledig automatisch als er echt geen 2G, 4G of 5G beschikbaar is.

In jouw geval adviseer ik je de netwerkinstellingen volledig te resetten.
Hiermee haal je (eventuele) fouten eruit, en zal de iPhone automatisch de juiste netwerkinstellingen inladen.

1. Open de app Instellingen
  2. Tik op ‘Algemeen’
  3. Scrol naar beneden en tik op ‘Zet over of stel iPhone opnieuw in’
  4. Tik op ‘Stel opnieuw in’
  5. Kies ‘Herstel netwerkinstellingen’ – let goed op dat je niet op een andere knop tikt!
  6. Voer de toegangscode van je iPhone in om je keuze te bevestigen

Nadat je iPhone 12 weer volledig is opgestart, zet je als eerste “Roaming” weer aan in het menu onder “Mobiel netwerk”, want die staat namelijk uit na het resetten.

Bel daarna een Nederlands vast- of mobiel telefoonnummer op, en let erop dat je +31 ervoor zet en de eerste 0 weg laat.
Dus 0612345678 wordt vanuit Griekenland +31612345678

Selecteer eventueel handmatig een Grieks mobiel netwerk dat het beste bereik heeft.

• Cosmote (grootste provider met de beste dekking)
  • Nova.
  • Vodafone.

Laat vervolgens even weten, of je het probleem hiermee hebt kunnen verhelpen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Allereerst dank voor jouw antwoord, maar helaas, het mocht niet baten. Mijn telefoon houdt blijkbaar niet van Griekenland, of op zijn minst mijn kpn abbo die botst met het netwerk van dat van Griekenland.

Overigens heb ik alle netwerken handmatig een keer ingesteld en telkens opnieuw geprobeerd iemand te bellen, maar helaas. Zelfs iemand in Griekenland bellen lukte niet en ook het noodnummer 112 niet, welke ik uiteindelijk als laatste optie gebruikte om maar iets uit het netwerk te krijgen.

Ik zal KPN moeten opgeven aangezien ik de aankomende tijd vaker in Griekenland zal zijn.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 7, 2025

Volgens mij kun je ook een telefoon kopen die geen Apple is ​@Murphy's Law 

Heb je de simkaart al eens in een andere telefoon geprobeerd?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Volgens mij kun je ook een telefoon kopen die geen Apple is ​@Murphy's Law 

Heb je de simkaart al eens in een andere telefoon geprobeerd?

Dank voor jouw antwoord.

Net gedaan toevallig. Hetzelfde resultaat.

Overigens bewust gekozen of ik een android telefoon mocht lenen, maar helaas, het ligt echt aan een instelling ergens bij KPN.

Wellicht heeft het te maken vanwege de overgang van Telfort naar KPN een aantal jaren geleden.

Maar dan nog is het vreemd dat wanneer ik door landen als Italie, zwitserland en frankrijk reis, dit nergens een probleem geeft.

En “koning, keizer of admiraal, van een android of Ios toestel stelen zij de metadata allemaal”. 😄

Het maakt geen bal uit wat je hebt, want de meest veilige en privacygevoelige toestellen zijn allen de markt uit gewerkt.

...of zelfs de meest fantastische toestellen met WindowsPhone. Want dat blijft onovertroffen.

Hoe dank ook, dank voor jullie antwoorden, ik ben inmiddels bezig om uit te vissen welke provider wel de juiste service geeft en moeite doet voor haar klanten.

KPN geeft niet thuis en dat is voor de duurste provider toch echt wel een grove schande.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Sorry voor de spelfouten, mijn toetsenbord liegt soms. 😉

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 7, 2025

Hi ​@Murphy's Law , heb je bij de overgang van Telfort naar KPN wel een KPN simkaart ontvangen? Anders is het aanvragen van een vervangende KPN simkaart (gratis) nog een optie. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Murphy's Law 

Graag gedaan!

Een KPN simkaart kan niet botsen met een buitenlands netwerk, al begrijp ik uiteraard jouw achterliggende gedachten hierin.
Dat je het alarmnummer 112 niet kunt bellen, zegt mij dat er waarschijnlijk iets fout gaat in je toestel zelf, aangezien je het alarmnummer altijd (ook zonder simkaart) moet kunnen bereiken.

112 bellen zonder beltegoed of zonder simkaart kun je het alarmnummer 112 altijd bereiken.
Ook als u met uw mobiel belt zonder beltegoed en zonder een (geldige) simkaart.
Alle 112 oproepen krijgen voorrang boven andere gesprekken.

Dus haal je KPN simkaart eens uit je toestel, en bel zonder simkaart 112.
Uiteraard ophangen zodra hij overgaat!

Doet hij het dan nog niet, dan gaat er toch iets mis binnen jouw toestel zelf.
Het hoeft dus niet direct aan de simkaart van KPN te liggen, al kun je die optie niet uitsluiten.

Je hebt geen openstaande facturen bij KPN momenteel?
Zit er misschien een blokkade op je simkaart, waardoor je niet kunt bellen en gebeld kunt worden?
Al zou je bij een blokkade altijd nog 112 moeten kunnen bellen en de klantenservice.

Het beste kun je toch echt even bellen met de klantenservice van KPN, zodat er gelijk meegekeken kan worden door een medewerker van KPN.

Je kunt daar een mobiel voor gebruiken van een reisgenoot of via een Griekse vaste telefoonlijn.

Bellen via vaste lijn: 0031-612001200
Bellen via mobiel: +316-12001200

Bel je met een Nederlandse mobiel naar de klantenservice, dan vallen de belminuten binnen de bel-bundel of onbeperkt bellen, en zijn er geen extra kosten.
Bel je via een Griekse vaste lijn of telefooncel, dan zijn er wel gesprekskosten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Ok, we zijn weer een stapje verder en ik kan 112 bellen zonder simkaart.

@RBxx , ja ik heb jaren terug een ander kaartje gekregen bij het vervangen van mijn telefoon. Ik heb een microsimkaart gekregen. Wellicht de simkaart stuk, alhoewel ik dan ook geen data zou moeten hebben?

@Michel.uit.Arnhem , ik heb het kaartje eens goed schoongemaakt, want deze was iets gecorrodeerd en dacht eens naar aanleiding van jouw tip om 112 te bellen zonder simkaart.

Warempel, dit bleek dus mogelijk!

Dus ergens gaat er iets niet goed met het kaartje en heb deze een een paar keer in het toestel gestoken en er weer uitgehaald.

Dit omdat er wat aanslag op het kaartje zat en wellicht ook in het toestel zelf.

Wat bleek, ik kon gewoon dus weer bellen!!

Mijn dank grenst aan hondsdolheid!!! 😄

Nu eens bedenken om mijn toestel te reinigen. (of vervangen)

Tjonge, wie had dit gedacht dat het een hardwareprobleem was.

In elk geval hoef ik nu niet meer over te stappen naar een andere provider, aangezien ik met KPN altijd tevreden ben geweest.

Jammer van de service van KPN, maar gelukkig is er deze community nog waar mensen met kennis zitten.

Nogmaals grote dank!!!👍🏼

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 7, 2025

Graag gedaan ​@Murphy's Law .

Gezien de aanslag/corrosie op de simkaart zou ik toch bij terugkomst in Nederland de simkaart vervangen en wellicht ook het toestel. Voor de sim kan je langs gaan bij een KPN winkel, dan loop je bellend de winkel uit.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Murphy's Law 

Ook ik heb je met veel plezier mogen helpen.
Hierdoor is in elk geval duidelijk geworden waar het probleem aan lag, alwaar je verdere stappen op kunt ondernemen zodra je weer terug bent in Nederland.

Als extra tip 💡 vanuit mijn kant:
Als je (nieuwe) smartphone eSIM ondersteund, en dat zijn inmiddels de meeste toestellen, zou je ook daarvoor kunnen kiezen ter vervanging van de fysieke simkaart.
Want op de eSIM kan geen aanslag of corrosie op ontstaan, omdat het digitaal op je smartphone staat.

Meer informatie over de eSIM bij KPN, klik op de volgende link: De eSIM bij KPN 

Zelf gebruik ik nog uitsluitend de eSIM omdat het best wel veel voordelen heeft, al bepaald ieder voor zich of hij of zij de eSIM wilt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2025

Hoi ​@Murphy's Law 

……….Als extra tip 💡 vanuit mijn kant:
Als je (nieuwe) smartphone eSIM ondersteund, en dat zijn inmiddels de meeste toestellen, zou je ook daarvoor kunnen kiezen ter vervanging van de fysieke simkaart.
Want op de eSIM kan geen aanslag of corrosie op ontstaan, omdat het digitaal op je smartphone staat…...

Mijn iPhone 12 ondersteund ook eSIM zag ik in het menu. Dank voor de tip!