Skip to main content
Beantwoord

Ik ben op vakantie binnen EU maar toch heb ik de limiet voor data buiten de EU bereikt

• May 26, 2025
  • 13 reacties
  • 219 keer bekeken

V beste heer/ mevrouw,

ik ben in KOs, Griekenland op vakantie en binnen 1 dag is mijn internet tegoed buiten de EU verbruikt. 
hoe kan dit? Kos/ Griekenland valt binnen de EU!

Graag hoor ik uw reactie

met vriendelijke groet

Franca 

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@FvBers 

Griekenland valt inderdaad binnen de EU regeling, maar Turkije niet. Daarvoor heb je een speciale extra bundel nodig. Kos ligt onder de kust van Turkije en waarschijnlijk heeft jouw telefoon verbinding gekregen met een sterkere Turkse mast. Zie: Roaming en mobiele data buiten de EU | KPN.com

Kies in jouw telefoon handmatig verbinding met een Grieks netwerk en stuur nu direct een sms bescherming aan naar 1266. Dan zet je de limiet op € 0,- in plaats van de standaard € 60,50 per factuurperiode. Daarmee zet je internet uit buiten de EU en kan je daar alleen data gebruiken met een extra bundel.

Helaas kom je niet uit onder de kosten die al gemaakt zijn. Die 24 MB zijn verbruikt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

• May 26, 2025

Je telefoon heeft waarschijnlijk verbinding gemaakt met een mobiel netwerk wat ze aanbieden op veerboten enzo. Dat maakt verder verbinding via de satelliet. En dat is buiten de EU.

Je hebt nu 60 euro en nog wat verbruikt?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • May 26, 2025

Hallo ​@FvBers 

Griekenland valt inderdaad binnen de EU regeling, maar Turkije niet. Daarvoor heb je een speciale extra bundel nodig. Kos ligt onder de kust van Turkije en waarschijnlijk heeft jouw telefoon verbinding gekregen met een sterkere Turkse mast. Zie: Roaming en mobiele data buiten de EU | KPN.com

Kies in jouw telefoon handmatig verbinding met een Grieks netwerk en stuur nu direct een sms bescherming aan naar 1266. Dan zet je de limiet op € 0,- in plaats van de standaard € 60,50 per factuurperiode. Daarmee zet je internet uit buiten de EU en kan je daar alleen data gebruiken met een extra bundel.

Helaas kom je niet uit onder de kosten die al gemaakt zijn. Die 24 MB zijn verbruikt.

Hallo ​@FvBers 

Op zich is dit dan wel weer jammer van KPN, Vodafone geeft op die Griekse eilanden voor de Turkse kust respijt en behandeld het roamen via Turkse masten alsof ze toch in de EU liggen? 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 26, 2025

Als grote internationale provider met een eigen netwerk in Turkije kan Vodafone dit in eigen hand houden. Als Nederlandse provider houdt KPN zich aan de EU regeling. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 26, 2025

Beetje jammer dat dit pas bekent wordt, als het te laat is! Er wordt overal aangegeven dat het binnen de EU valt en nu worden mensen op deze manier op hoge kosten gejaagd! KPN kan er ook eenvoudig bijzetten dat je er rekening mee moet houden dat dit kan gebeuren!

Voor mij een reden om bij afloop van abonnement te kijken naar andere providers 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@FvBers, Kos valt inderdaad binnen de EU en is dus onderdeel van de roaming regels zoals die gelden binnen de EU. Zoals al aangegeven door enkele anderen is er toch contact geweest met een zendmast die bij Turkije hoort. Dit kan helaas gebeuren als je in een kuststreek zit en daardoor is er data gebruikt buiten de EU. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 30, 2025

Je telefoon heeft waarschijnlijk verbinding gemaakt met een mobiel netwerk wat ze aanbieden op veerboten enzo. Dat maakt verder verbinding via de satelliet. En dat is buiten de EU.

Je hebt nu 60 euro en nog wat verbruikt?

Ja klopt, 60,50

ik vind het veel geld voor maar 25 MB! Mijn onbeperkt internet is minder dan de helft van dat bedrag! Afzetters. 
zodra mijn contract afloopt, stap ik over. Ook met mijn kinderen en thuis abonnement

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 30, 2025

Het is bij andere (mobiele) providers hetzelfde verhaal langs de grens van de EU. Tot wel 5 km van die grens kun je met een netwerk verbonden raken wat buiten de EU valt.

Dat kan zelfs ook in Nederland. Bijvoorbeeld langs de kust van den Helder en Texel. Met Tampnet. Die masten zijn voor de scheepvaart en zitten in windmolens op zee. Maar bereiken daar wel net het land aan de kust.

En Tampnet is nog erger. Dat zijn maritieme tarieven. 

• May 31, 2025

Daarom zou je ten alle tijde roaming uit moeten zetten in het buitenland. En het voorbeeld van PeterG laat wel zien dat het eigenlijk standaard uit zou moeten staan.

Op de gelinkte pagina staat het volgende  :

"Als roaming uit staat, kan je telefoon geen verbinding maken met het internet. "

Wat mij verbaasd is dat ik met roaming uit ook gewoon mobiel internet heb in Nederland.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 31, 2025

Wat mij verbaasd is dat ik met roaming uit ook gewoon mobiel internet heb in Nederland.

In Nederland roam je niet. Dan zit je op het eigen netwerk van je provider, ​@Rowi. .

https://www.google.com/search?q=roaming 

Roaming = netwerk van andere provider gebruiken

In Nederland heb ik roaming inderdaad uit staan. Tampnet kan mij niet deren dus.

Ik kom vrijwel nooit buiten Nederland. 

• May 31, 2025

.Zo zie je maar weer dat een term op meerdere zaken wordt toegepast.

Roaming vind ook plaats bij het wisselen van zendmast van dezelfde provider.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 31, 2025

Tot wel 5 km van die grens kun je met een netwerk verbonden raken wat buiten de EU valt.

5 km is niet. 2G en lage banden van 4G/54 kunnen zelfs tot 30km ver bereiken.

In Nederland heb ik roaming inderdaad uit staan. Tampnet kan mij niet deren dus.

Ik kom vrijwel nooit buiten Nederland. 

Ik woon relatief dichtbij België en maakt vaak uitstappen in grensregio's, het is normaal dat men daar met Belgische netwerken verbindt zonder enige waarschuwing. Toen EU-roaming nog heel duur was, is roaming altijd uit behalve kort voor vakantie. In Nederland dus roaming uit en automatische netwerk aan. In buitenland roaming aan en automatische netwerk uit. Zo voorkom ik onnodige kosten, dit gewoonte blijft ook bestaan als EU-roaming gratis wordt. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 31, 2025

@Rowi. schreef:

Roaming vind ook plaats bij het wisselen van zendmast van dezelfde provider.

O ja, joh? 

QUOTE: roaming is de mogelijkheid om met je mobiele telefoon verbinding te maken met het netwerk van een andere provider wanneer je niet in je eigen netwerk bent.

https://www.google.com/search?q=hoe+heet+wisselen+van+zendmast+eigen+provider