Skip to main content

Hey ik heb al een tijdje een kpn super unlimited abbonement, het bevalt echt goed maar ik heb een vraag, ik heb een internetsnelheidstest gedaan waar 350 megabits download (helemaal prima) en maar 50 megabit upload uit kwam zo slecht had ik de uploadĀ niet verwacht ik heb goed bereik met 5g en maak gebruik van een s24 ultra is dit normaal of wat kan ik doen om dit te verbeteren? Ik hoor het supergraag!Ā 

Hoi ā€‹@Mobiel internet problemenĀ 

Welkom op de community van KPN.

Om te beginnen heb je een keurige download- en upload snelheid gemeten met je Samsung S24 Ultra, dit is ook het gemiddelde wat je kunt halen in bepaalde situaties en als je ook dichtbij een KPN Zendmast zit of staat.

De theoretische snelheden die je kunt halen op het KPN mobiele netwerk zijn:

• Met 4G behaal je max. 100 Mbit/s down- en 10 Mbit/s uploadsnelheid

• Met 4G+ behaal je max. 300 Mbit/s down- en 35 Mbit/s uploadsnelheid

• Met 5G behaal je max. 600 Mbit/s down- en 200 Mbit/s uploadsnelheid

De snelheid van een Unlimited abonnement is afhankelijk van het abonnement dat je kiest.

• Unlimited50: max. 50 Mbit/s down- en 20 Mbit/s uploadsnelheid

• Unlimited300: max. 300 Mbit/s down- en 150 Mbit/s uploadsnelheid

• SuperUnlimited: max. 600 Mbit/s down- en 200 Mbit/s uploadsnelheid

De daadwerkelijk beschikbare snelheid kan afwijken van de geadverteerde snelheid door dekking van het netwerk en de drukte op het netwerk.

De downloadsnelheid van 600 Mbit/s of hoger kun je behalen bij een KPN zendmast waarop ook de snelle frequentie 3,5 Ghz (Band 78) al is geactiveerd.
Maar dan moet je wel in de buurt van zoā€™n zendmast zijn.

Zelf heb ik met mijn iPhone 14 Pro Max rond de 700 Mbit/s aan downloadsnelheid behaald en 100 Mbit/s uploadsnelheid.
Deze snelheden heb ik kunnen behalen bij eenĀ KPN zendmast waarop Band 78 (3,5 Ghz) alĀ geactiveerd is, en dat zijn er inmiddels al enkele binnen Arnhem.

Dus de snelheden die jij behaald met jouw Samsung Galaxy S24 Ultra zijn dus heel goed te noemen, veel mede klanten halen die snelheid niet eens.
Want het gemiddelde ligt rond de 200 Mbit/s downloadsnelheid!

De volgende factorenĀ spelen ook een belangrijke rol op je internetsnelheid:

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt

• De drukte op het internet of de internetpagina

• Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk

• De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast

• Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen

• Weersomstandigheden, zoals onweer

• Als je in een snel bewegend voertuig zit

• Het abonnementĀ dat je bij ons hebt afgesloten

De upload is volgens mij altijd veel lager op het mobiele netwerk. Dat is normaal.

De upload is volgens mij altijd veel lager op het mobiele netwerk. Dat is normaal.

Klopt helemaal ā€‹@Marlon92Ā 
Je kunt het ergens vergelijken met een DSL aansluiting, daar is de uploadsnelheid ook altijd lager dan de downloadsnelheid.

Thanks Michel!Ā  Nu is ie duidelijk volgens mij zit hier jammergenoegĀ geen mast hier in de buurt hebben met band 78 toch maar glasvezel gaan installeren denkšŸ‘šŸ˜„

Thanks Michel!Ā  Nu is ie duidelijk volgens mij zit hier jammergenoegĀ geen mast hier in de buurt hebben met band 78 toch maar glasvezel gaan installeren denkšŸ‘šŸ˜„

Ā 

Graag gedaan!

In welke woonplaats woon je?
Dan kan ik eens kijken of er al een zendmast met Band 78 is geactiveerd.

Ik woon in bilthoven

https://antennekaart.nl/kaart/5g?lat=52.1317411&lng=5.20219802&zoom=13&providers=kpn&carrier-combinations=532,533,537

Ik heb even voor je gekeken, of er al KPN zendmasten in Bilthoven zijn, waarop Band 78 (3,5 Ghz) al is geactiveerd.
En hierbij kan ik je ook melden, dat er op 3 KPN zendmasten Band 78 is geactiveerd, en dat zijn de volgende zendmast locaties:

• Sportpark D.O.S.C, Den Dolder (zit tegen Bilthoven aan)
  • Pieter de Hooghflat, Bilthoven
  • Eijckensteinselaan, Groenekan

Je moet dus wel in de buurt van Ć©Ć©n van deze zendmasten wonen, om te kunnen profiteren van hogere downloadsnelheden op het 5G netwerk van KPN.

Op de overige zendmasten van KPN in Bilthoven, is Band 78 nog niet geactiveerd.

Ooh oke top dankjewel man ik heb ook wel eens als ik thuis ben aan de bilderdijklaan dat hij hele tijd op mijn telefoon heen en weer gaat van 4g naar 5gĀ  komt dat omdat ik daar niet dichtbij woon?

Ooh oke top dankjewel man ik heb ook wel eens als ik thuis ben aan de bilderdijklaan dat hij hele tijd op mijn telefoon heen en weer gaat van 4g naar 5gĀ  komt dat omdat ik daar niet dichtbij woon?

Ā 

Je woon hemelsbreed het dichtstbij de KPN zendmast op deĀ Watertoren Burgemeester Van der Borchlaan,Ā wat letterlijk aan andere kant van het spoor is gezien vanuit de Bilderdijklaan.

Ik schat dat er een kilometer tussen deze zendmast en je woning zit.
Op deze zendmast van KPN, is Band 78 (3,5 Ghz) nog niet geactiveerd.

Waarom jouw smartphone telkens tussen 4G en 5G springt, kan verschillende oorzaken hebben, zoals een goed geĆÆsoleerde woning bijvoorbeeld, waarbij het 4G signaal net iets sterker bij je binnenkomt.

Oja op die manier hardstikke bedankt voor je reactie!Ā 

Reageer