Skip to main content

Veel herkenning bij hiervoor geschreven reacties. KPN houdt de oorzaak wel erg sterk bij zich vandaan. Wat mij echter wel bezig houdt is hoe het kan dat ik in alle jaren Vodafone, (met de nodige veerboottochten naar Engeland, Noorwegen, SardiniĆ«) nooit met deze kosten geconfronteerd ben en nu bij KPN wel:Ā 

Op 16 mei jl. ben ik met een Vodafone RED abonnement van Toulon naar SardiniĆ« gevaren. Zoals steeds geen kosten voor satelliet in rekening gebracht. Op 19 mei ging mijn KPN abonnement in en heb ik de simkaartjes verwisseld, zonder verdere enige wijziging in de instellingen. Op 2 juni jl. ben ik weer teruggevaren van SardiniĆ« naar Toulon en werd 's ochtends bij het wakker worden verrast met SMS-jes van KPN dat ik EUR 60,50 armer gemaakt was, waar geen enkele bewuste dienstafname tegenover stond.Ā 

Uiteraard vindenĀ de medewerkers van KPN klantenservice dit allemaal heel logisch en vindt het volledig buiten de invloedsfeer van KPN plaats. Ik heb hier nadrukkelijk mijn bedenkingen bij en neem daarom de eerst mogelijke boot terug naar Vodafone, die zich de afgelopen jaren een betrouwbare partner heeft getoond.


*Admin: reactie afgesplitst en een eigen topic voor je vraag aangemaakt

@teleurgestelde overstapperĀ u valt in herhaling.Ā  Dit verhaal heeft u al verteld.


Op de site van Vodafone staat iets anders.

Ā 


Hoi @teleurgestelde overstapper, het klopt inderdaad dat er op de boot bij een een satellietverbinding kosten in rekening worden gebracht. Op het moment dat je verbinding maakt met dat netwerk krijg je ook een sms bericht die aangeeft wat de kosten daarvan zijn. Doordat data via die verbinding duur is kan het zijn dat dat sms'je pas komt nadat het maximum van 60.50 al is bereikt. Veel schepen hebben ook een melding aan boord waar je ervoor wordt gewaarschuwd. Dat zijn kosten die voor iedereen gelden, het is een regeling voor de volledige EU, voor alle providers in de EU. Dat geldt dus ook bij Vodafone, zoals het screenshot van Joep laat zien.


Volgens mij vertel ik alleen mijn ervaring van enerzijds Ā jarenlange klant van Vodafone, waarbij regelmatig heb gevlogen en gevaren (en nooit onverwachte kosten in rekening zijn gebracht)Ā en anderzijds de eerste de beste keer bij KPN waarbij ik EUR 60,50 armer werd. Te toevallig om geen causaliteit te veronderstellenā€¦ā€¦


Nou danĀ heb je geluk gehad waarschijnlijk. Als je een beetje rondkijkt op het internet zie je vragen van klanten voorbij komen die ook bij Vodafone ditĀ aankaarten.Ā 


Het is zoals ik zei een regel die voor alle providers in de EU geldt. Geen toeval of zoiets, het is gewoon een vastgestelde regel. Dat je het eerder niet in rekening gebracht kreeg verbaasd mij daarom, die regeling geldt ook bij Vodafone. Ik denk net als Joep dat je daar geluk mee hebt gehad.


Ik neem aan dat je weet dat de instelling ā€œRoamingā€ gekoppeld is aan de sim kaart.

In jouw geval zou het dus prima kunnen dat je op die Vodafone RED simkaart roaming uit hebt staan terwijl je die op de simkaart van KPN aan hebt staan. Heb je dat gecontroleerd?

Ā 

Overigens pleit ik er al tijden voor dat je als abonnee de datalimiet kunt instellen voor roaming buiten de EU. M.a.w. dat je kunt instellen dat roaming geblokkeerd moet worden bij een verbruik van ā‚¬0,- i.p.v. die ā‚¬60,50Ā 


Sinds de gewijzigde wetgeving heb ik roaming nooit meer uitgeschakeld. Daarbij komt dat mijn echtgenote met haar Vodafone Red abonnement met ingeschakelde roaming zowel op de heen- als de terugreis GEEN fraaie nota ontving. HetĀ enige verschil isĀ de provider. Kortom: mijn teleurstelling over KPN blijft onverminderd.Ā