Skip to main content

Sinds 1 of 1,5 week slecht of geen 4g. Is geen individueel probleem, wij hebben meerdere 11’s in huis, die het allemaal hebben. Wifi geen probleem, maar 4G doet het niet, traag of heel af en toe. 
 

issue dat ik kan vinden is van 2 jaar terug. Is er een recente update/release geweest aan jullie kant? Ik heb zelf zowel een e-Sim en sim erin zitten. Beide met KPN, ene persoonlijk, andere zakelijk. Vol abonnement, op beide zelfde probleem. Omdat ik hem ook zakelijk gebruik is het echt een issue. Werken in de trein gaat niet meer.. 

mvg Bianca 

Goedeavond. 
 

ik heb precies hetzelfde sinds gisteren rond de middag kreeg ik opeens toen ik in de auto zat inplaats van 4g→ edge te staan, ik ben toevallig vorige week in Frankrijk geweest en had soms in de bergen ook geen bereik, en dat heb ik vaker als ik hoog in de bergen zit. Ik vond het al zo vreemd dat het nu in nederland tervoorschijn komt, maar gelukkig ben ik niet de enige dan. Ik reis ook heel veel met de trein doordeweeks dus dit is niet heel handig op dit moment


Hier hebben wij hetzelfde met de iPhone 12 (mini en pro). 5g of edge, maar 4g pakt hij niet meer.


Zelfde probleem hier. Iemand al met KPN gebeld? 4G handmatig uitgezet en alles werkt weer, maar traag


Nog niet gebeld. Eerst maar eens uitgezocht of het niet aan het toestel lag, wat duidelijk niet het geval is.


Hier sinds kort ook weer problemen. Geen 5G te ontvangen en alleen een E. Ik hoop niet dat dit hetzelfde probleem is als 2 jaar geleden met de iPhone 11, want destijds is die telefoon ingeruild voor deze iPhone 12 omdat KPN niet wist wat er mis mee was. Er is een hele terugroepactie geweest en veel mensen hebben een iPhone 12 ontvangen net als ik.

 

Mocht dit weer hetzelfde probleem zijn dan houd ik mijn hart vast.


Goedemiddag @Biancadevries-1975 en welkom hier op onze Community!

Dit is een probleem wat zo'n 2 jaar geleden ook speelde. Via het Forum hebben we hier nu geen mogelijkheden meer voor. Tegenwoordig verloopt dit proces via het repartieproces. Via die weg kan gekeken worden of jouw toestel daar ook onder valt of dat het toch iets anders is. De juiste vervolgstappen kunnen dan worden ingepland. Het reparatieproces kan je via deze weg bekijken en starten:  reparatie.kpn.com.


@Jan van KPN  ik begrijp inderdaad dat dit eerder al speelde, echter heb ik er eerder nooit last van gehad. Dit doet mij vermoeden dat er iets aan jullie kant nu gewijzigd is. Vandaar ook mijn vraag of er releases. Protocol wijzigingen of iets zijn geweest waardoor het van de een op de andere dag bij 3 toestellen een probleem is. Het is niet zo dat 3 toestellen met een andere leeftijd, maar zelfde model van de een op de andere dag tegelijkertijd stuk gaan. Heb zelf een it achtergrond en dat antwoord zou ik van onze developers niet accepteren.


Ik ben een klant van Youfone (KPN-netwerk dus), maar ik ervaar hetzelfde dus ik volg graag het topic. Ik heb een iPhone 11 en de laatste dagen is mijn 4g-verbinding heel slecht. Het bereik is precies hetzelfde als voorheen, maar het internet is heel traag, het duurt lang voordat ik online ben of ik kan helemaal niet online komen. Opnieuw opstarten helpt niet of maar heel kort.

Ook met bellen via 4g gebeuren er gekke dingen, zoals een oproep die aan het begin van het gesprek vanzelf wordt opgehangen en daarna gaat de telefoon gelijk opnieuw over terwijl de beller zit te wachten tot ik opneem. Vandaag kwam ook nog bij dat gesprekken naar 2g terugvielen en daarna duurde het heel lang tot het toestel weer op 4g kwam. Uiteindelijk heeft het geholpen door bellen via 4g juist uit te zetten. Op die manier heeft het toestel geen probleem met snel schakelen tussen 2g en 4g na het bellen, maar het internet blijft slecht.

Het issue op mijn toestel speelt ook bij een Lebara-simkaart (dus tevens KPN-netwerk). De klantenservice van Youfone kan daarom niets voor mij betekenen, want hun conclusie is dat mijn toestel stuk is. Ze namen mijn verhaal echter totaal niet serieus dus daarom ben ik benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers van het KPN-netwerk. De komende dagen hoop ik een simkaart van een Vodafone- of Odido-provider te kunnen testen om uit te sluiten of het probleem aan het KPN-netwerk of echt aan mijn iPhone ligt. Als het aan het KPN-netwerk ligt, heeft het weinig zin om een nieuwe iPhone te kopen, want niemand kan mij garantie geven dat het probleem dan opgelost is ;)


@Jan van KPN  ik begrijp inderdaad dat dit eerder al speelde, echter heb ik er eerder nooit last van gehad. Dit doet mij vermoeden dat er iets aan jullie kant nu gewijzigd is. Vandaar ook mijn vraag of er releases. Protocol wijzigingen of iets zijn geweest waardoor het van de een op de andere dag bij 3 toestellen een probleem is. Het is niet zo dat 3 toestellen met een andere leeftijd, maar zelfde model van de een op de andere dag tegelijkertijd stuk gaan. Heb zelf een it achtergrond en dat antwoord zou ik van onze developers niet accepteren.

We zien dat er meldingen hierover zijn binnengekomen de afgelopen dagen en zijn deze signalen aan het onderzoeken.


Ik heb vandeweek toch maar even gebeld met KPN en kreeg te horen dat dit “wereldwijd vaker speelt”. Ik kon weinig vinden online. Werd me geadviseerd om het toestel maar te vervangen met een nieuwe. Geen acceptabel of professioneel antwoord dat ik vanuit KPN verwacht: teleurstellend.

Wonder boven wonder deed mijn toestel het gisteren en vandaag weer vrij redelijk, zonder ook maar iets veranderd te hebben. Data is nog steeds niet snel en batterij wel snel leeg.

ik kan maar 2 dingen bedenken:

-iOS 17.5.1 recent geïnstalleerd 

of

KPN heeft iets gewijzigd / een storing

het is allemaal niet erg, maar ik word wel graag goed geïnformeerd en geadviseerd.


Ook hier problemen met een iPhone 12. Waar ik voorheen vrijwel 99% van de tijd keurig 4G/5G heb, is het de laatste tijd eigenlijk mis. Ook collega's bij mij op het werk merken de wegvallende verbindingen met een SE of iphone 12. Nu knalt m'n telefoon vrijwel altijd naar EDGE, dus je bent nog bereikbaar.. Maar echt snel gaat het internet dan niet. Een enkele keer is de dekking helemaal weg en is een herstart van je toestel de enige oplossing. 

De afgelopen week heb ik al een beetje meegelezen op verschillende fora en zie dat er steeds meer berichten hierover worden geplaatst; waardoor ik ook maar van mij laat horen. Ik ging eerst uit dat het enkel mijn telefoon was, maar dat had ik al redelijk snel uitgesloten. 

 @Domi_ Je omschrijft precies hetzelfde probleem zoals ik ervaar. 

Ik denk dat ik de volgende patronen zie, maar ik zal het vaker moeten herhalen om dit hard te kunnen maken. 

  • Als ik thuis ben, dan blijf ik netjes op 5G. Beter omschreven: zolang je niet van zendmast wisselt. Er is hier maar 1 zendmast in het dorp én de dekking is goed, dan blijf ik signaal houden. (ik zie in ieder geval 5G en internet werkt.)
     
  • Kom je in een gebouw waarin de dekking slechter is (winkel vol isolatie en metaal), dan stopt de datastroom al snel, ook al heb je nog steeds 4G-signaal; of je telefoon gaat al naar EDGE. Kom je vervolgens buiten de winkel, dan blijf je op EDGE hangen. Of het duurt heel lang voordat je weer op 4/5G komt, vaak heeft je toestel dan even een schop nodig om het te forceren. 
     
  • Wisselen van zendmast: wanneer ik met de auto naar mijn werk ga, dan hop ik van zendmast naar zendmast. M'n telefoon gebruik ik dan niet, er loopt weinig data over de lijn en op den duur schakelt het toestel terug naar EDGE. Op de route van 34km is de dekking niet overal even goed, maar nog steeds voldoende om geen 4G signaal te verliezen en terug te gaan naar EDGE. Ik kan nog proberen om de datasessie actief te houden om te kijken of er dan ook verbreking is van de 4G naar EDGE. Mogelijk speelt het issue dan niet? Als ik eenmaal de parkeerplaats oprij van mijn kantoor is er alleen nog EDGE beschikbaar. Normaal gesproken is dit 4G op B20+B3). Een herstart van het toestel geeft dan weer 4G. Dat helpt maar voor even, want de 4G dekking is daar niet heel goed waardoor ik snel weer naar E ga als ik in het pand ben. 
     
  • Android toestellen hebben dit probleem niet. Een samsung toestel blijft keurig op 4G verbonden. Een toestel reset of reset van de netwerkinstellingen hebben ook niks uitgehaald. Het lijkt er op dat er een bepaalde batch/modemtypes opnieuw problemen hebben met het verbinding maken met het netwerk zoals destijds ook met de iphone 11 het geval was

Ik heb voor nu de 5G optie uitgeschakeld zodat mijn toestel enkel van 4G gebruik maakt zoals ook bij de Iphone 11 toestellen het geval is. Dit om de 5G banden voor nu even uit te sluiten, al verwacht ik eigenlijk dezelfde klachten met enkel de 4G optie ingeschakeld. 

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat er iets misgaat bij de combi ‘iPhone en KPN netwerk’. Hopelijk heeft men dat bij de afdeling mobiel inmiddels ook in de gaten. 


Mmmmm. Ik hoop dat ze snel een oplossing hebben.


ik lees nu ergens dat men 2 jaar geleden (ongeveer) deze toestellen aan het omruilen was vanwege een slechte batch iPhone 11s’s. Nooit eerder gehoord, maar bovenal nooit problemen gehad..

Zijn onze toestellen nu ineens aan de beurt (het wisselt echt heel erg, maar in de auto is niet te doen) of is er toch iets veranderd aan het netwerk of was de laatste iOS update de veroorzaker? 

Ik ben behoorlijk technisch (IT Product Owner in dit gebied) en tast volledig in het duister… 


Mijn Iphone 12 mini gaat de laatste tijd ook regelmatig over naar het EDGE netwerk, oftewel 2,5G opnieuw in 2013 in gebruik genomen door KPN, gebaseerd op het 2G netwerk.

 En blijkbaar is dit een veelvoorkomend probleem.

KPN zou samen met hun netwerk leverancier(s) eens heeeeel goed naar hun software moeten kijken en de Iphone moeten testen.

KPN  verkoopt en de Iphone en 5G, dus het kastje naar de muur verwijzingen is nutteloos. Los het probleem op!


Hier ook twee keer iPhone 11 in ons huishouden wat bovenstaande problemen ervaart en ook sinds een week of twee. Dus dezelfde problemen en timing. Er is wel degelijk iets aan de hand met bepaalde iPhones in combinatie met het KPN netwerk eventueel via wholesale partner zoals Youfone. Zou heel erg gewenst zijn als KPN hierover communiceert op dit forum en dat dit probleem wordt erkend en dat ze er mee bezig zijn. 

 


Ook hier geeft een iPhone 11 sinds een aantal dagen de hierboven beschreven problemen met het 4G netwerk. Simkaart is vervangen door e-Sim, netwerkinstellingen zijn hersteld. Geen verbetering.

De klantenservice geeft resoluut aan dat het een Apple-probleem is en geen KPN probleem. En biedt aan mee te kijken voor een nieuw toestel (en verlenging van het abonnement). Waarom werken deze toestellen wel probleemloos op het Odido en Vodafone netwerk?

 

Als KPN blijft ontkennen dat het probleem aan haar kant ligt en oplossingen uitblijven, dan verhuizen wij naar Odido of Vodafone.


Hier inmiddels ook opgevallen dat ik ineens een aantal keer een E in beeld staan in plaats van 4G of 5G. Kan dit te maken hebben met de omschakeling van 4G naar 5G van de 2100 MHz-band?
 

Toestel: iPhone 12 Pro

Sim: E-Sim

Instelling mobiel netwerk: 5G aan

Aanbieder: KPN NL 58.1


We hebben één van de beste mobiele netwerken en dat houden we heel graag zo!

Problemen met het mobiele bereik kunnen helaas voorkomen en dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals een storing, werkzaamheden of andere onvoorziene omstandigheden. We begrijpen dat dit vervelend is en doen ons best om dit zo snel mogelijk op te lossen.
 

Hopelijk heeft men dat bij de afdeling mobiel inmiddels ook in de gaten. 


Daarom is het altijd goed en belangrijk om via onze telefonische klantenservice een melding over bereikbaarheidsproblemen te laten registreren. Iedere melding over ons netwerk wordt grondig onderzocht door onze technische dienst. Jouw melding helpt ons om ons netwerk continu te verbeteren. Als er al een onderzoek loopt, voegen we de melding toe zodat we sneller tot een oplossing kunnen komen.
 

Zou heel erg gewenst zijn als KPN hierover communiceert op dit forum en dat dit probleem wordt erkend en dat ze er mee bezig zijn. 


Zie kpn.com/storing (postcode en huisnummer invullen en kiezen voor ‘Mobiel’)
​​​​​


En als je een melding laat registreren via onze telefonische klantenservice, kun je ervoor kiezen om door onze technische dienst op de hoogte gehouden te worden. ​​​​​​​


Sinds een 2 weken ervaar ik zeer traag internet op mijn iPhone 11, ook met 4G verbinding. Mijn vrouw heeft hetzelfde toestel en ervaart hetzelfde met KPN. Bij het bellen is de verbinding vaak ook slecht of valt zelfs weg. 
batterijverbruik is hoger als gewoonlijk. 

Ik heb recent contact opgenomen met de klantenservice van KPN. Volgens de klantenservice medewerker was dit een bekend probleem. Ik vraag me af of er al bekend is op welke termijn dit wordt aangepakt. 

 

Admin: topic samengevoegd met bestaand topic 


Ik heb zo te lezen hetzelfde probleem met mijn iPhone 12. 

Via Youfone op het KPN netwerk. Voor het eerst in jaren zag ik ‘E’ voor Edge op mijn telefoon vorige week.
Dataverbinding was er niet of langzaam.

Deze week ook problemen met bellers (vanaf Odido) die rechtstreeks naar Voicemail gaan. KPN bellers gaan voorzover ik weet wel over.

De iPhone 12 heb ik nu in plaats van ‘5G automatisch’ op ‘5G aan’ gezet. Hopelijk werkt dat en is het een probleem met 4G.


Hier inmiddels ook opgevallen dat ik ineens een aantal keer een E in beeld staan in plaats van 4G of 5G. Kan dit te maken hebben met de omschakeling van 4G naar 5G van de 2100 MHz-band?
 

Toestel: iPhone 12 Pro

Sim: E-Sim

Instelling mobiel netwerk: 5G aan

Aanbieder: KPN NL 58.1

Wat kan je met Fields Test Mode *3001#12345#* van iPhone zien?


Ik heb hetzelfde probleem met een iPhone 14 Pro. Nu al een aantal weken last van. Gesproken met de helpdesk die hebben aangegeven te verwachten dat het inderdaad een probleem vergelijkbaar als destijds met iPhone 11 betreft. Erg vervelend en op dit moment geen enkele indicatie over wat de oplossing is, laat staan wanneer deze beschikbaar is.


Ook hier hetzelfde probleem met iphone 11 sinds een week of twee.  Geen 4g of heel slecht, of een E. 
Alles gereset, zelfs toestel naar fabrieksinstellingen gehad. Geen oplossing, KPN doe hier iets aan het ligt niet aan het toestel. 


Spijtig om te lezen dat jullie tegen problemen met jullie toestel aanlopen. Even een aantal algemene zaken die je kunt proberen:

  • zet het toestel eens uit en weer aan
  • probeer om de simkaart in een ander toestel te plaatsen. Werkt het dan wel?
  • zet de netwerkinstellingen opnieuw in, via: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'

Mocht dit allemaal niet werken, dan kan je het beste contact opnemen met onze telefonische klantenservice (0800-0402). Dat kan ook via Bellen via Wifi. Mijn collega's kunnen een ticket voor onze technische dienst aanmaken en zij zoeken het verder voor je uit. 


Spijtig om te lezen dat jullie tegen problemen met jullie toestel aanlopen. Even een aantal algemene zaken die je kunt proberen:

  • zet het toestel eens uit en weer aan gedaan.
  • probeer om de simkaart in een ander toestel te plaatsen. Werkt het dan wel?  gedaan, werkte daar wel. 
  • zet de netwerkinstellingen opnieuw in, via: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen’ Gedaan, was geen oplossing.

Mocht dit allemaal niet werken, dan kan je het beste contact opnemen met onze telefonische klantenservice (0800-0402). Dat kan ook via Bellen via Wifi. Mijn collega's kunnen een ticket voor onze technische dienst aanmaken en zij zoeken het verder voor je uit. 

 


Reageer