Skip to main content
Vraag

Ik kan buiten Nederland geen telefoontjes ontvangen of bellen, internet werkt wel

• April 7, 2026
  • 1 reactie
  • 8 keer bekeken

Al sinds ruim 2 maanden kan ik op mijn telefoon geen telefoontjes meer ontvangen of bellen. Ik ontvang vaak pas 5 minuten tot enkele uren later smsjes van gemiste oproepen. Het internet werkt wel zonder problemen. Ik heb zojuist op de website gekeken en heb bij netwerkinstellingen gekeken hoe alles in het systeem staat; geen ongeregeldheden ontdekt. Ik heb een softwareupdate gedaan op mn mobiel, de mobiel opnieuw opgestart en de simkaarten (heb ook nog een Tanzaniaanse SIM in mn mobiel) er uitgehaald en schoongemaakt en teruggedaan. Ik kan nog steeds niet bellen met mijn mobiel en KPN-SIM kaart. Help!

1 reactie

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Bo Cornelissen . Welkom hier.

Dat is wel een bijzonder hardnekkig probleem, zeker als het al zo lang speelt. Goed dat je zelf al het nodige hebt geprobeerd, dat scheelt weer het standaard riedeltje.

Omdat internet wel werkt maar bellen en gebeld worden niet, lijkt het hier eerder te gaan om een probleem met de telefoniedienst zelf dan met je toestel in het algemeen. De vertraging in sms’jes van gemiste oproepen wijst er ook op dat oproepen je toestel simpelweg niet goed bereiken.

Het feit dat je een tweede (Tanzaniaanse) simkaart gebruikt, maakt het iets interessanter. Dual sim kan soms roet in het eten gooien, bijvoorbeeld als de verkeerde sim als standaard staat voor bellen of als er iets botst in de instellingen. Het is het proberen waard om tijdelijk alleen de KPN-sim in je toestel te gebruiken en die expliciet als standaard voor bellen in te stellen.

Daarnaast kun je nog even controleren of VoLTE (bellen via 4G) aan of juist uitzetten verschil maakt. Dat klinkt als zo’n instelling waar niemand ooit naar kijkt, totdat het stuk gaat. Ook helpt het soms om handmatig een ander netwerk te selecteren en daarna weer terug naar automatisch.

Laat je weten of dit voor verbetering zorgt?