Skip to main content

Als ik probeer te bellen hoor ik een ander geluid dan normaal, namelijk tuut tuut tuut.

Welkom op het forum van KPN @Mark-h !

Wat jij nu schreef, lijkt mij niets anders dan dat degene die jij belt “in gesprek” was.
Dan hoor je ook tuut, tuut, tuut!

Normaal gesproken krijg je degene die je wilde bellen, wel gelijk aan de lijn?
En dan hoor je wel de normale overgaan toon?
Alle andere telefoonnummers (contacten) zijn wel gewoon bereikbaar voor je?


Welkom op het forum van KPN @Mark-h !

Wat jij nu schreef, lijkt mij niets anders dan dat degene die jij belt “in gesprek” was.
Dan hoor je ook tuut, tuut, tuut!

Normaal gesproken krijg je degene die je wilde bellen, wel gelijk aan de lijn?
En dan hoor je wel de normale overgaan toon?
Alle andere telefoonnummers (contacten) zijn wel gewoon bereikbaar voor je?

Beste @Michel.uit.Arnhem

Dat zou je denken maar dit komt ook voor bij 1200 KPN klantenservice


Als je niet meer kunt bellen, dus ook KS via 0800-0402 of +316 1200 1200 niet, dan lijkt mij de enige optie nog om naar een KPN winkel te gaan.


Beste @PeterG dat lijkt me misschien ook wel handig het probleem is dat het niet altijd is maar wel steeds vaker voorkomt. Ik zat te denken dat het misschien aan bereik lag omdat ik thuis altijd maar 1 streepje heb


Kun je thuis geen gebruik maken van “bellen via wifi” dan?

Ik maak thuis helemaal geen gebruik van de zendmast(en) van kpn. Ook het bellen loopt via de wifi. 


Beste @PeterG dat lijkt me misschien ook wel handig het probleem is dat het niet altijd is maar wel steeds vaker voorkomt. Ik zat te denken dat het misschien aan bereik lag omdat ik thuis altijd maar 1 streepje heb

 

Hoi @Mark-h 

Hierbij weer een reactie vanuit mijn kant.
Naar aanleiding van jouw antwoorden, heb ik begrepen dat het bij alle telefoonnummers gebeurd die je opbelt, waaronder zelfs de klantenservice van KPN.

In dit geval is de beste optie, zoals @PeterG ook al aangaf, om langs een KPN Winkel bij jouw in de buurt te gaan, het kan ook zijn dat je huidige simkaart een defect heeft en daardoor geen tot slecht contact kan maken met het mobiele netwerk van KPN (komt wel eens vaker voor).
In de KPN Winkel kunnen ze hem vervangen voor een nieuwe simkaart.
Dit is zo gebeurd!

Via de volgende pagina vindt je de dekkingskaart van KPN , vul je postcode in en je ziet gelijk hoe de dekking van 4G en 5G op jouw woonadres is.

Binnenshuis zou je gebruik kunnen maken van “bellen via WiFi”,  wat een goede oplossing van @PeterG is, zolang je huidige simkaart nog niet vervangen is voor een nieuw exemplaar.
Dan kun je in elk geval binnenshuis gewoon bellen.

Maar ik mag aannemen, dat je ook buitenshuis gewoon wilt kunnen bellen.
Dus morgen even langs een KPN winkel gaan, zou ik zeggen.

 


Beste @Michel.uit.Arnhem 

Doordat ik ook vermoede dat er misschien iets mis was met de sim kaart ben ik overgegaan naar E-SIM en het probleem bleef. Ik heb een afbeelding toegevoegd van de dekking volgens de kaart. Bellen over wifi ben ik niet heel erg fan van

 


Hoi @Mark-h 

Kijk, dat is goed om te horen, dat je zelf ook al dacht dat het om een defecte simkaart zou gaan.
Je bent nu overgegaan naar een e-sim (die ik trouwens zelf ook gebruik), en die kan niet gauw defect raken, en blijft daarnaast altijd up-to-date!

Wifi bellen doe ik zelf ook niet aan, en staat bij mij ook standaard uit op mijn iPhone.
Dus ik begrijp je ook goed, dat je liever niet wilt bellen over WiFi.

Maar het probleem met bellen hou je dus toch, ook in combinatie met de e-sim.
Waarmee we de simkaarten (zowel de fysieke als digitale) kunnen wegschrijven.

Mijn gevoel zegt nu toch echt, dat het een toestel gebonden probleem is, en dat er een defect zit in de antennes van je smartphone zelf of een gerelateerd probleem daaraan, waardoor deze het mobiele netwerk signaal niet meer goed kan ontvangen/verwerken.
Heb je toevallig een keer je smartphone (hard) laten vallen? Of ergens tegenaan gestoten?

Aangezien ik niet mee kan kijken op de dekkingskaart van jouw omgeving, een postcode of plaatsnaam zou hierin handig zijn geweest, ga ik er maar vanuit dat de dekking bij jouw goed tot optimaal is.
En je dus in principe een goede ontvangst zou moeten hebben met 4G en 5G.

Ik woon zelf (als voorbeeld) tussen twee KPN GSM-masten in, en heb dus een optimaal ontvangst op mijn woonadres in Arnhem, zelfs in mijn goede geïsoleerde woning (energielabel A+) heb ik nog 3 streepjes ontvangst van 5G op mijn iPhone.
Dit ter informatie trouwens.

Ik denk echt dat je met jouw smartphone langs de winkel moet gaan, waar je hem hebt gekocht, zodat hij even nagekeken kan worden en eventueel gerepareerd.
Want aan de simkaarten ligt het duidelijk niet, en je hebt daarnaast goede ontvangst met 5G.


Beste @Michel.uit.Arnhem 

Ik heb een spiksplinternieuwe iPhone 15 pro en nog niet laten vallen, voorheen een iPhone 8 was een paar gevallen maar met een oud abonnement van budget mobiel had ik geen problemen dit abonnement kan alleen 4g aan. sinds ik een onbeperkt KPN abonnement heb met 5g zijn er problemen dit was ook bij de iPhone 8 maar dacht dat het kwam door het vaak laten vallen. Mijn postcode is 1339 SV zo kunt u ook zien dat het perfecte omstandigheden zijn. Meestal heb ik thuis 1 a 2 strepen. Het nadeel is dat het probleem soms voorkomt alleen thuis dit was ook op de iPhone 8. 
 

Ik verwacht zelf dat er iets mis is met de 5g bel functionaliteit in mijn buurt. Ik probeer morgen met 4g te bellen inplaats van 5g om het probleem beter te isoleren 


Bellen over wifi ben ik niet heel erg fan van

Waarom? Het gebruikt dezelfde centrale. Maar omdat je pal bovenop de 'zendmast' zit is de verbinding super. En de verstaanbaarheid veel beter dan via 4G!

1 streepje voor mobiel netwerk is echt heel matig. Daarmee heb ik thuis geen goede belverbinding. Ook al zit ik nog geen 3 km van de mast.

Via wifi altijd fantastisch verbinding. Daar is het medio 2020 juist voor bedacht!

Het nadeel is dat het probleem soms voorkomt alleen thuis dit was ook op de iPhone 8. 

Wifi bellen!!!


Bellen over wifi ben ik niet heel erg fan van

Waarom? Het gebruikt dezelfde centrale. Maar omdat je pal bovenop de 'zendmast' zit is de verbinding super. En de verstaanbaarheid veel beter dan via 4G!

1 streepje voor mobiel netwerk is echt heel matig. Daarmee heb ik thuis geen goede belverbinding. Ook al zit ik nog geen 3 km van de mast.

Via wifi altijd fantastisch verbinding. Daar is het medio 2020 juist voor bedacht!

Het nadeel is dat het probleem soms voorkomt alleen thuis dit was ook op de iPhone 8. 

Wifi bellen!!!

Hoi @PeterG 

Fijn en ook goed dat je veel gebruik maakt van “Wifi bellen” binnenshuis, want daarvoor is het ook medio 2020 op de markt gebracht.
Met jouw zullen er zeker meer personen zijn, die daar thuis dankbaar gebruik van maken.

Maar realiseer je ook, dat er ook nog personen zijn (zoals ik zelf en @Mark-h ) die daar geen gebruik van willen maken, ook ondanks je goede ervaringen ermee.
Dus een stukje respect naar ons zou prettig zijn, wij bellen liever gewoon via het mobiele netwerk van KPN zelf, waar helemaal niets mis mee is.

Ik woon zelf op nog geen 700 meter van mast 1 van KPN (die in de afgelopen twee weken compleet vernieuwd is), en mast 2 staat op een kleine kilometer van mijn woning.
Heb bijna vol bereik in mijn woning (3 streepjes op zowel 4G en 5G vanuit mast 1), waardoor bellen over WiFi voor mij totaal overbodig is.


die daar geen gebruik van willen maken, ook ondanks je goede ervaringen ermee.
Dus een stukje respect naar ons zou prettig zijn, wij bellen liever gewoon via het mobiele netwerk van KPN zelf, waar helemaal niets mis mee is

Als je uitlegt waarom je er geen gebruik van wilt maken. Want ik begrijp het echt niet. Echt respectloos is mijn reactie niet, dan lees je verkeerd. De oplossing is het wel. Dat zal KPN zelf ook aangeven. Als je het niet wilt gebruiken zul je de slechte verbinding BINNEN gewoon moeten accepteren.

Dan zou je zeker ook internet NIET via wifi moeten gebruiken op je smartphone, dan is het consequent.

Want juist voor verbindingsproblemen BINNENShuis is VoWifi er. Als je dat dan niet bij dat probleem wilt gebruiken dan …. houdt het toch echt op. KPN kan de zendkracht van masten niet versterken, dat is aan strenge regels gebonden.

VoWifi maakt gewoon gebruik van dezelfde centrale als bellen via 4G.

Ik heb mijn bijdrage hier wel gegeven. Nml ook de oplossing. Ik ga me aan échte problemen wijden.


Beste @Michel.uit.Arnhem 

Ik heb een spiksplinternieuwe iPhone 15 pro en nog niet laten vallen, voorheen een iPhone 8 was een paar gevallen maar met een oud abonnement van budget mobiel had ik geen problemen dit abonnement kan alleen 4g aan. sinds ik een onbeperkt KPN abonnement heb met 5g zijn er problemen dit was ook bij de iPhone 8 maar dacht dat het kwam door het vaak laten vallen. Mijn postcode is 1339 SV zo kunt u ook zien dat het perfecte omstandigheden zijn. Meestal heb ik thuis 1 a 2 strepen. Het nadeel is dat het probleem soms voorkomt alleen thuis dit was ook op de iPhone 8. 
 

Ik verwacht zelf dat er iets mis is met de 5g bel functionaliteit in mijn buurt. Ik probeer morgen met 4g te bellen inplaats van 5g om het probleem beter te isoleren 

 

Hoi @Mark-h 

 

Super! dat je in het bezit bent van de allernieuwste iPhone 15 Pro!
Zelf heb ik trouwens de iPhone 14 Pro Max, waar ik zeer tevreden mee ben.

Wat je ook nog kunt proberen, is om de netwerkinstellingen in je nieuwe iPhone een keer te resetten, dan laad hij gelijk de goede netwerkinstellingen in, en haalt eventuele fouten eruit.

De netwerkinstellingen opnieuw instellen:

Ga naar 'Instellingen’ > 'Algemeen' > 'Zet over of stel apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden niet alleen wifinetwerken en -wachtwoorden opnieuw ingesteld, maar ook mobiele instellingen en eerder gebruikte VPN- en APN-instellingen.

Vaak wil dit zorgen, dat een eventueel probleem wordt opgelost.
Dus voer dit eens uit bij je nieuwe iPhone 15 Pro.

De dekkingsgraad van het KPN mobiel netwerk (4G als 5G) is optimaal in Almere buiten.
Dus je zou gewoon goede ontvangst moeten hebben op je woonadres.

Laat mij even weten of het restten van de netwerkinstellingen, tot een verbetering heeft geleid.


die daar geen gebruik van willen maken, ook ondanks je goede ervaringen ermee.
Dus een stukje respect naar ons zou prettig zijn, wij bellen liever gewoon via het mobiele netwerk van KPN zelf, waar helemaal niets mis mee is

Als je uitlegt waarom je er geen gebruik van wilt maken. Want ik begrijp het echt niet. Echt respectloos is mijn reactie niet, dan lees je verkeerd. De oplossing is het wel. Dat zal KPN zelf ook aangeven. Als je het niet wilt gebruiken zul je de slechte verbinding BINNEN gewoon moeten accepteren.

Dan zou je zeker ook internet NIET via wifi moeten gebruiken op je smartphone, dan is het consequent.

Want juist voor verbindingsproblemen BINNENShuis is VoWifi er. Als je dat dan niet bij dat probleem wilt gebruiken dan …. houdt het toch echt op. KPN kan de zendkracht van masten niet versterken, dat is aan strenge regels gebonden.

VoWifi maakt gewoon gebruik van dezelfde centrale als bellen via 4G.

Hoi @PeterG 

Dat heb ik je eigenlijk al verteld in mijn vorig bericht richting jouw.
Het heeft voor mij totaal geen toegevoegde waarden, om gebruik te maken van “bellen via WiFi”.
Alles (bellen, gebeld worden en internetten) verloopt bij mij via het 5G netwerk.
Als ik bel (via 5G, dus niet via 4G), heb ik vaak binnen 1 seconde al contact met de tegenpartij.

Mijn iPhone 14 Pro Max staat ook volledig uit voor WiFi gebruik binnenshuis, dus ook het internetten via mijn iPhone loopt ook thuis gewoon via het 5G netwerk.

Ik ben het wel volledig met je eens, dat “bellen via WiFi” (VoWiFi) in sommige gevallen (bij géén tot slecht ontvangst van het mobiele netwerk) zeker een mooie en goede uitkomst kan zijn.
En ook als je geen gebruik wens te maken met “bellen via WiFi”,  dat je het ook moet accepteren dat je binnenshuis slecht bereik ervaart.

Trouwens de mast die bij mij op 700 meter staat, en compleet vernieuwd is, heeft wel degelijk meer zendvermogen (power) gekregen, en dat gebeurd wel vaker als dat mogelijk is, en de andere zendmasten niet stoort.
Soms worden een groep GSM-masten op afstand opnieuw ingesteld, waarbij een mast meer vermogen kan krijgen.


Dat heb ik je eigenlijk al verteld in mijn vorig bericht richting jouw.
Het heeft voor mij totaal geen toegevoegde waarden, om gebruik te maken van “bellen via WiFi”.

Jij hebt in huis dus een goede verbinding met 4G/5G. Dan is 't inderdaad niet super nodig. (echter door de kortere afstand door de ether zou ik er dan wel gebruik van maken)

Maar Mark-h heeft in huis een slechte verbinding met 4G/5G. En dáár is VoWifi dus voor. Hij gebruikt wel wifi voor de internetverbinding op z'n phone. Omdat mobiele verbinding nou eenmaal niet goed door goed geïsoleerde ramen en muren komt. Zonder VoWifi gaat de belverbinding binnen dan ook niet verbeteren voor Mark-h.

Dat jij het niet gebruikt, omdat het qua verbindingskwaliteit niet echt hoeft, wil nog niet zeggen dat Mark het niet moet gebruiken. Hij heeft een slechte verbinding. Voor internet op z'n mobiel gebruikt ie in huis naar ik aanneem wel z'n eigen wifi….

Zo'n mooie iPhone verdient de beste verbinding. In huis is dat vaak VoWifi. Via mobiele verbinding gaat hij geen betere verbinding krijgen. Daar zijn we het toch wel over eens? 

Jij bent hier toch ook om mensen een oplossing te bieden? Ook al gebruik je dat zelf niet.

Ik heb hier niets meer toe te voegen.


Beste @PeterG en @Michel.uit.Arnhem 

 

Ik snap jullie allebei het argument van @PeterG dat VoWifi ook een goed alternatief is, dat zal het waarschijnlijk ook goed zijn helaas heb ik voorheen al gekozen om mijn eigen kamer niet te voorzien van wifi, de reden hiervoor is omdat ik al een onbeperkt abonnement had. Met internet heb ik ook geen enkel probleem. Ook vind ik dat als de dekking kaart aangeeft dat er goed 5g bereik moet zijn zou dat er ook moeten zijn voor bellen niet alleen internetten waar overigens geen probleem mee is. Het is in mijn ogen ook belangrijk als ik bijvoorbeeld aan het werk ben waar heel langzaam internet is en lijkt me dus ook geen geschikte plek voor VoWifi.


voorheen al gekozen om mijn eigen kamer niet te voorzien van wifi, de reden hiervoor is omdat ik al een onbeperkt abonnement had. 

Oooh, je hébt helemaal geen vast internet. Dan houdt het op inderdaad.

Heb je 't al geprobeerd met bellen via 4G?

Bij mij werkt het internet met 1 streepje (binnen) ook nog goed. Alleen bellen is een 'ramp’. Krakerig en woorden die wegvallen. Terwijl ik dus maar 3 km van de mast zit.

Via VoWifi heb ik een glasheldere bel-verbinding.

In huis gebruik ik dus Wifi voor internet en bellen/sms op mijn telefoon. Vaak staat ie in huis ook nog op Vliegtuigstand aan (totaal geen mobiele verbinding) en ook Wifi/VoWifi aan.

Mogelijk heeft Vodafone of Odido bij jouw binnen net een wat beter bereik. Maar zolang je abonnement nog loopt is overstappen ook geen optie.


Dat heb ik je eigenlijk al verteld in mijn vorig bericht richting jouw.
Het heeft voor mij totaal geen toegevoegde waarden, om gebruik te maken van “bellen via WiFi”.

Jij hebt in huis dus een goede verbinding met 4G/5G. Dan is 't inderdaad niet super nodig. (echter door de kortere afstand door de ether zou ik er dan wel gebruik van maken)

Maar Mark-h heeft in huis een slechte verbinding met 4G/5G. En dáár is VoWifi dus voor. Hij gebruikt wel wifi voor de internetverbinding op z'n phone. Omdat mobiele verbinding nou eenmaal niet goed door goed geïsoleerde ramen en muren komt. Zonder VoWifi gaat de belverbinding binnen dan ook niet verbeteren voor Mark-h.

Dat jij het niet gebruikt, omdat het qua verbindingskwaliteit niet echt hoeft, wil nog niet zeggen dat Mark het niet moet gebruiken. Hij heeft een slechte verbinding. Voor internet op z'n mobiel gebruikt ie in huis naar ik aanneem wel z'n eigen wifi….

Zo'n mooie iPhone verdient de beste verbinding. In huis is dat vaak VoWifi. Via mobiele verbinding gaat hij geen betere verbinding krijgen. Daar zijn we het toch wel over eens? 

Jij bent hier toch ook om mensen een oplossing te bieden? Ook al gebruik je dat zelf niet.

Ik heb hier niets meer toe te voegen.

Hoi @PeterG 

Hierin heb je toch wel gelijk, dat geef ik eerlijk toe!
Bellen via WiFi (VoWiFi) zijn voor veel mensen een fijne en belangrijke toevoeging, zeker als het bereik binnenshuis matig tot slecht is.

Het is ook zeker een goede oplossing, waar ik ook achter sta, laat dat even helder zijn.
En zal ik ook zeker vermelden bij een vraag op dit forum, waarbij dat een goede oplossing zou kunnen zijn.

Kijk dat ik het zelf bellen over WiFi niet gebruik, omdat ik een zeer goed bereik heb van het KPN netwerk binnenshuis, houdt natuurlijk niet in dat ik het andere wel zou adviseren.

Maar omdat @Mark-h zelf al aangaf in één van zijn berichten hierboven, dat hij ook geen fan is van bellen over WiFi kijk ik verder.


@Mark-h Wat vervelend dat er dan een gebrek aan dekking is opgetreden. Ik kwam je topic tegen en ik vroeg me even af wat de stand van zaken nu is. Even voor de goede orde, ik begrijp het goed dat dit een recent ontstaan probleem is en dat er wel een goede dekking aanwezig is qua 4G/5G? Klagen er meer personen over dekkingsproblemen in jouw omgeving?