Skip to main content
Vraag

Ik kan met mijn mobiel niet bellen of gebeld worden. verder werkt alles met Samsung A40

• March 11, 2026
  • 5 reacties
  • 36 keer bekeken

Ik kan met mijn mobiel niet bellen noch gebeld worden. Ook niet via Wifi. Verder werkt alles prima. Samsung A40

Loek

5 reacties

• Auteur
  • Topper
  • March 11, 2026

Een schakelaar verzet en het lijkt(!) opgelost. Op de verbindingen pagina's zie je bij "mobiele netwerken" een knop bij "Bellen via 4G SIM 1". Die stond uit omdat daaronder staat "Netwerkmodus" en daaronder in blauw: 4G/3G/2G (automatisch verbinden). Prima toch? Of maak ik nu een denkfout? Toch maar aangezet en ik kon weer bellen en gebeld worden!

Naar mijn weten stond de knop Bellen via 4G SIM 1 altijd uit, maar eerlijk, ik ga nu twijfelen. Mijn vrouw heeft dezelfde A40, dus even gechecked. Bij haar staat het aan.

Iemand een goede opmerking? Je mag eerlijk zijn .... 😁😊. Ik heb weer wat geleerd. 

Loek

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 11, 2026

Hallo ​@Loek50 , als bij jou “bellen via 4G” uitstaat, bel je dus nog via 2G.

KPN gaat 2G op termijn uitschakelen (1 december 2027). Dat duurt nog even, maar KPN is vanaf maart 2026 bezig met uitzetten van 2G voor klanten die het niet meer nodig hebben. Mogelijk had jij daar last van, jouw toestel werkt ook zonder 2G. Zie meer informatie in het volgende topic:

• Auteur
  • Topper
  • March 11, 2026

Dank Ruud,

Ik ben op de hoogte van het uitschakelen van 2G. Maar het toestel zou toch automatisch naar de beste optie moeten schakelen, refererend aan "Netwerkmodus" en daaronder in blauw: 4G/3G/2G (automatisch verbinden). Als je daarop tikt kom je op de subpagina waarin je zelfs kunt kiezen tussen: "automatisch verbinden 4G/3G/2G (Die is ook aangevinkt als ik Bellen via 4G uitzet), 3G/2G automatisch, alleen 3G en alleen 2G". Ook volgens de tekst in de door jou aangeleverde link zou het toestel de beste optie automatisch moeten kiezen. Ik blijf dus toch nog met een vraagteken zitten. 

Loek

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 11, 2026

Hoi Loek,

De netwerkmodus (automatisch verbinden) bepaalt alleen het nivo van het data-verkeer. Voor bellen is de schakelaar (“bellen via 4G”) verantwoordelijk. Staat die uit, dan schakelt het toestel terug naar 2G voor bellen. Als dat echter niet meer beschikbaar is, heb je niets.

• Auteur
  • Topper
  • March 11, 2026

Weer bedankt voor de reactie, Ruud. 

Ik ging er van uit dat het systeem altijd voor de beste (4G) optie zou gaan. Blijkbaar dus niet en het verklaart ook het plots niet meer kunnen bellen. 

Ik vermoed dat er meer zullen volgen met hetzelfde? Benieuwd 😁

Loek