Skip to main content
Vraag

Ik kan mijn net verlengde abonnement niet tussentijds wijzigen van 30GB naar 40GB

• May 28, 2026
  • 6 reacties
  • 67 keer bekeken

Ik vind dit echt een bizarre gang van zaken van KPN en ben benieuwd of meer mensen hier tegenaan lopen.

In februari 2026 hebben mijn vrouw en moeder een KPN Sim Only afgesloten met 15 GB, wat met Combivoordeel werd verdubbeld naar 30 GB.

Nog geen einde van dezelfde maand later verandert KPN de bundels:

• 20 GB is nu de standaard
  • met Combivoordeel krijg je nu 40 GB

Prima, abonnementen veranderen soms. Maar hier wordt het vreemd:

Ik heb contact opgenomen met KPN met de vraag of zij de bestaande 30 GB abonnementen kosteloos kunnen omzetten naar de huidige 40 GB variant omdat ik net buiten de boot val en bij het afsluiten van 5 abonnementen + kpn internet thuis .
Antwoord: nee, dat kan niet, want “dat zit in een ander abonnement/systeem”.

Maar tegelijkertijd geeft KPN zelf aan dat klanten door de nieuwe voorwaarden per juni 2026 gratis mogen opzeggen.

De medewerker adviseerde vervolgens letterlijk:

1. gratis opzeggen bij KPN,
  2. tijdelijk een maandelijks opzegbaar abonnement nemen bij een andere provider,
  3. daarna weer terugkomen naar KPN,
  4. en dan krijg je wél het 40 GB abonnement.

Dus even serieus:

• intern omzetten kan zogenaamd niet,
  • maar volledig vertrekken en terugkomen wordt wél geadviseerd?

Dat is toch compleet omslachtig en klantonvriendelijk?

Ik snap best dat nieuwe klanten soms betere deals krijgen, maar dit gaat om mensen die letterlijk aan het einde van dezelfde maand al buiten de boot vallen. Het verschil is ineens 30 GB vs 40 GB voor praktisch hetzelfde abonnement.

Zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen? En kijkt er misschien iemand van KPN mee die kan uitleggen waarom een simpele omzetting onmogelijk is, maar deze omweg blijkbaar wel de “oplossing” moet zijn?

Zoals ik zie wil KPN liever een nieuwe acquisitie zien dan een contractmigratie.
top voor de cijfers, klant onvriendelijk als maar kan.

6 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • May 28, 2026

U heeft toen een abonnement afgesloten met de bijbehorende voorwaarden voor een bepaald termijn.  Binnen dat abonnement kunt u iedere maand de bundel wijzigen. Denkt u in juli meer mb's nodig te hebben dan kunt een zelfs naar unlimited gaan. U kunt inderdaad niet naar een nieuwe abonnementsvorm! Waarom zou u het willen?

JanD
Superuser
  • May 28, 2026

Beste ​@hariscool binnen je huidige contract is een aantal bundels beschikbaar, maandelijks aanpaspbaar. Providers passen dat regelmatig aan in nieuwe contractvormen.

Het klopt inderdaaddat je dan eerst je huidige contract ‘uit moet zitten’ voordat je van een nieuw contract gebruik kunt maken. Daarvoor heb je een contract afgesloten met wederzijds goedvinden.

Je zou het ook niet leuk viden c.q. accepteren als je baas je contract openbreekt en zegt ik geef je in het vervolg 10% minder salaris.

Als het goed is heb je ook eenb mail ontvangen i.v.m.te wijzigen voorwaarden e.d.. Binnen die mail staat een termijn om op te zeggen, over te stappen of niets te doen.

Maar je kunt er je huidige contract niet opzeggen en dan tevens meteen een nieuw contract bij KPN aangaan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 28, 2026

U heeft toen een abonnement afgesloten met de bijbehorende voorwaarden voor een bepaald termijn.  Binnen dat abonnement kunt u iedere maand de bundel wijzigen. Denkt u in juli meer mb's nodig te hebben dan kunt een zelfs naar unlimited gaan. U kunt inderdaad niet naar een nieuwe abonnementsvorm! Waarom zou u het willen?

Dat is juist precies het punt 🙂

Het gaat mij niet om “meer MB’s nodig hebben”, anders had ik direct wel een groter abonnement afgesloten. Het gaat erom dat deze abonnementen letterlijk eind dezelfde maand al zijn vervangen door 40GB varianten.

Daarnaast hebben wij in huis ook nog 2 Unlimited abonnementen afgesloten om eventueel MB’s te kunnen delen indien nodig.

Tijdens het telefonisch afsluiten had ook gewoon gezegd kunnen worden:
“Over één à twee weken veranderen de abonnementen waarschijnlijk in uw voordeel.”

In plaats daarvan werden de abonnementen gewoon afgesloten en twee weken later blijkt er ineens een gunstiger pakket te zijn voor praktisch dezelfde voorwaarden.

Intern omzetten zou vervolgens niet mogelijk zijn, terwijl kosteloos overstappen naar een andere provider en daarna terugkomen wél als oplossing door KPN zelf wordt genoemd.

Dat voelt gewoon erg omslachtig en klantonvriendelijk voor klanten die nét voor deze wijziging hebben afgesloten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 28, 2026

Beste ​@hariscool binnen je huidige contract is een aantal bundels beschikbaar, maandelijks aanpaspbaar. Providers passen dat regelmatig aan in nieuwe contractvormen.

Het klopt inderdaaddat je dan eerst je huidige contract ‘uit moet zitten’ voordat je van een nieuw contract gebruik kunt maken. Daarvoor heb je een contract afgesloten met wederzijds goedvinden.

Je zou het ook niet leuk viden c.q. accepteren als je baas je contract openbreekt en zegt ik geef je in het vervolg 10% minder salaris.

Als het goed is heb je ook eenb mail ontvangen i.v.m.te wijzigen voorwaarden e.d.. Binnen die mail staat een termijn om op te zeggen, over te stappen of niets te doen.

Maar je kunt er je huidige contract niet opzeggen en dan tevens meteen een nieuw contract bij KPN aangaan.

Dat begrijp ik ook wel, en ik snap hoe contracten werken 🙂

Alleen blijft het vreemd voelen dat:

• het abonnement letterlijk binnen 1 à 2 weken na afsluiten gunstiger wordt,
  • intern omzetten niet mogelijk is,
  • maar volledig vertrekken en daarna terugkomen wél.

Zeker omdat dit niet over “jaren later” gaat, maar over klanten die praktisch direct na afsluiten al buiten de nieuwe bundels vallen. Sterker nog, de pakket was la veranderd voordat mijn abo inging mid maart

En dat voorbeeld van “contract is contract” voelt hier ook een beetje krom.

Het is eerder alsof jij ergens gaat werken voor netto €2.000, en een week later wordt exact dezelfde functie aangeboden voor netto €2.500 inclusief auto van de zaak.

Vervolgens zegt je werkgever:
“Ja vervelend, maar jij hebt het oude contract al getekend. Als je het nieuwe pakket wilt moet je eerst ontslag nemen, ergens anders gaan werken en daarna opnieuw solliciteren.”

Dat is een beetje hoe dit overkomt 🙂

JanD
Superuser
  • May 28, 2026

Beste ​@hariscool je mag er van denken wat je wilt, maar het gaat niet werken zoals jij wilt.

Ik heb in een winkel ook wel eens iets gekocht, dat 14 dagen later veel goedkoper was, ja, dan heb je gewoon pech gehad.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoi ​@hariscool, welkom! Bedankt voor je vragen hierover.   

Tijdens het telefonisch afsluiten had ook gewoon gezegd kunnen worden:
“Over één à twee weken veranderen de abonnementen waarschijnlijk in uw voordeel.”

Dit had niet gekund. Er wordt niet van te voren aangekondigd wanneer wij een nieuwe line-up introduceren. Het gaat altijd zo zijn dat er dan mensen zijn die net voor een nieuwe introductie een abonnement hebben afgesloten en daar dan aan vast zitten. Daar kunnen we niets aan doen. Het is dan ook zoals Joep en Jan al aangeven. Je kunt alleen binnen je eigen abonnement line-up wijzigen. 

De optie zoals door mijn collega aangegeven is op dit moment de enige manier waarop dit kan. Kan normaal ook niet. Maar je hebt (mits je er al bericht over gehad hebt) nu vanwege de wijziging van de algemene voorwaarden de mogelijkheid om het abonnement al op te zeggen. En dan zou je inderdaad een nieuw abonnement kunnen afsluiten vanuit de nieuwe line-up. Wel belangrijk om daarbij te weten: opzeggen en opnieuw afsluiten kan niet met nummerbehoud. Dus dan zou je het nummer kwijt zijn. Wil je dit wel doen, maar met nummerbehoud, dan zul je een (tijdelijke) overstap met nummerbehoud naar een andere provider moeten doen. En dan daarna weer met nummerbehoud overstappen naar ons.