Skip to main content
Beantwoord

Ik kan niet bellen of gebeld worden in het buitenland

• January 8, 2026
  • 13 reacties
  • 78 keer bekeken

Ik ben in het buitenland waar ik niet kan bellen of gebeld worden. Ik heb de troubleshoot doorlopen maar dat lost het probleem niet op. Ik kon 1,5 week of 2 weken geleden wel bellen, maar nu ineens niet meer. 

De klantenservice kan mij ook niet bellen op een ander (niet-Nederlands) nummer. Ik kan dit dus alleen schriftelijk oplossen.

Beste antwoord door Antje.G.

@Sanne van KPN ik ben vandaag gebeld door een expert. We hebben een aantal stappen die ik al had doorlopen nog eens gedaan. Het resetten van wifi, mobiel en bluetooth (dan telefoon herstarten) en vervolgens handmatig een ander netwerk kiezen leek de oplossing te zijn. Het zat hem misschien in de volgorde en de combinatie van deze twee. Ik kon zelf eerst geen ander netwerk handmatig kiezen, maar nu wel. En dat terwijl ik eerder wel (één dag) kon bellen. Heel vreemd allemaal. Ik hoop dat het zo blijft. 

groeten

13 reacties

JanD
Superuser
  • January 8, 2026

Beste ​@Antje.G. reset binnen je mobiel de mobiele netwerkinstellingen eens.

Staat roaming aan?

Kies eens handmatig een andere provider.

Is het buitenland binnen de EU?

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 10, 2026

Hi JanD,

dank je voor je antwoord.

Resetten mobiele netwerkinstellingen werkt niet. Handmatig provider kiezen lost niets op, dan heb ik geen verbinding. Roaming staat aan. Ik zou binnen Europa moeten kunnen bellen, zowel EU als verder binnen Europa, volgens de website van de KPN. Ik zit in een Europees, niet-EU-land.

Alvast bedankt. 

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • January 10, 2026

Goedenavond! Je mobiele data werkt wel op dit moment? Heb je alleen problemen met bellen? 

Je zou even kunnen proberen je toestel uit te zetten voor 3 minuten, en dan weer aanzetten. Ben je ook in staat om je simkaart in de telefoon van een ander te steken, puur om even te testen of het dan wel werkt? Dan kunnen we iets gerichter zoeken!

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Antje.G. en welkom bij de KPN Community! Fijn dat je hier al wat tips hebt gekregen. Niet gebeld kunnen worden in het buitenland is niet handig, dus mocht het met de tips van Flitsend nog niet lukken, dan hebben we nog toestelhulp bij slechte verbinding in het buitenland. Als je daar het toestel kiest dat je gebruikt dan volgen er stappen die je op kunt volgen. 

Als het ook daar niet mee lukt, dan raad ik je aan om ons een privébericht te sturen via X of Facebook. Geef daarbij ook gelijk aan in welk land je zit, dan kan mijn collega dit verder met je oppakken! 
Hopelijk ben je dan snel weer bereikbaar. Laat je weten of het gelukt is?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 16, 2026

@Flitsend ​@Sanne van KPN  Hi Sanne en Flitsend,

Trouwens, ik kan wel sms’en en ge-sms't worden.

Op de vragen van Flitsend: ik neem aan dat je met ‘mobiele data bedoelt de toegang tot het internet en applictaties via 4G. Klopt dat? In dat geval, ja, ik kan op internet en de mobiele data staan aan. 

Toestel uitgezet: werkt niet. Met een andere lokale sim-kaart kan ik meteen bellen. 

Ik heb de stappen gedaan die Sanne voorstelt, behalve resetten naar fabrieksinstellingen, want dat is wellicht niet nodig. 

Kan het nu zo worden opgelost door de KPN? Of moet ik toch een berichtje sturen via X of Facebook?

Bedankt aan beiden voor de hulp.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat gek dat alleen bellen niet lukt. 😕 Ja een berichtje via X of Facebook is het handigste, daar krijg je wat sneller reactie dan hier. Als je een privébericht stuurt met daarin je 06-nummer, adresgegevens, naam van de contractant, laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN en het land waar je in bent dan kunnen ze daar gelijk aan de slag. 

Mocht het gelukt zijn, wil je hier dan laten weten wat de oplossing was? Ik ben benieuwd waar het hem nou in zit. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

@Sanne van KPN 

Hi, ik heb uiteindelijk twee keer vanaf een andere telefoon moeten bellen naar de klantenservice, dat was zaterdag 17 januari. De simkaart is ok: in een andere telefoon (met lokaal abonnement) kan ik  bellen. Ter info: twee andere telefoons met een (niet-Nederlands) buitenlands abonnement, daarvan kan er één wel bellen maar de andere niet. De andere telefoons kozen een ander lokaal netwerk, maar ook die provider levert hetzelfde probleem bij één van de twee telefoons. De vraag wordt doorgegeven aan een expert. Ik wacht dat begin van de komende week af.  

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat het gelukt is om contact te krijgen en dat het door is gezet. Hopelijk is de oplossing dan snel gevonden! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 21, 2026

Helaas verloopt het contact met de experts niet zo snel als ik had gehoopt. Ik wacht al twee dagen op een telefoontje. Ondertussen kan ik nog steeds niet bellen. Wie weet is het een complex probleem… Even afwachten dus.

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • January 22, 2026

@Sanne van KPN ik ben vandaag gebeld door een expert. We hebben een aantal stappen die ik al had doorlopen nog eens gedaan. Het resetten van wifi, mobiel en bluetooth (dan telefoon herstarten) en vervolgens handmatig een ander netwerk kiezen leek de oplossing te zijn. Het zat hem misschien in de volgorde en de combinatie van deze twee. Ik kon zelf eerst geen ander netwerk handmatig kiezen, maar nu wel. En dat terwijl ik eerder wel (één dag) kon bellen. Heel vreemd allemaal. Ik hoop dat het zo blijft. 

groeten

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Gek dat het nu wel lukte, ondanks dat je deze stappen al gedaan had. Het kan hem inderdaad in de volgorde zitten. Heel fijn dat de expert het met je op heeft kunnen lossen en bedankt voor het terugkoppelen! 🙂

Ik heb hetzelfde probleem  als Antje G...Na 3 maanden Turkije ben ik nu in Griekenland maar kan ik niet bellen. Heb wel data voor internet...

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

@kannietbellen Hi, je kunt vragen aan de helpdeskmedewerker om een ticket aan te maken. Die kan dan tevens vragen of de helpdesk per e-mail contact met je opneemt. Dan kunnen ze je wel bellen, eventueel op een ander nummer. Maar probeer eens alles stappen in deze thread en doe dan de laatste stappen die ik beschreef steeds met het opnieuw opstarten van de telefoon. Succes en gewoon hier verder reageren. Dan weten wij ook wat.