Skip to main content
Beantwoord

Ik krijg ongevraagd een nieuw abonnement

• December 9, 2025
  • 21 reacties
  • 176 keer bekeken

Ik ontving vandaag een e-mail van KPN met als onderwerp “Jouw abonnement voor nummer 06-XXXXXXXX verandert”.

De strekking van de e-mail is dat ik € 1,25 meer ga betalen omdat KPN ONGEVRAAGD beslist dat er 10 Gb wordt toegevoegd aan mijn abonnement. Het zal ongetwijfeld voor veel klanten aantrekkelijk zijn, voor mij totaal niet. Ik verbruik nauwelijks GB's en heb meer dan voldoende aan het huidige aantal.

Het gaat mij niet zozeer om het bedrag van € 1,25 maar om de arrogante manier waarop KPN deze wijziging eenzijdig oplegt. 

Ik accepteer deze wijziging dan ook niet en wil dat KPN het contract/abonnement dat nog 3 maanden loopt, nakomt.

Met vriendelijke groet,

Charles Wander

Beste antwoord door Marcia van KPN

Beste ​@Charles W., welkom terug! Leuk dat je weer voor de community kiest! Voor wat betreft jouw vraag: meer informatie vind je inderdaad via het linkje wat JanD meestuurt. 

Beste ​@Charles W. zie onderstaande link voor meer uitleg:

https://www.kpn.com/service/mobiel/extradata

Daarnaast klopt het wat Marlon92 zegt: deze extra data is voor een aantal abonnementen, deze zijn allemaal contractvrij. Wil je eens in de MijnKPN app kijken naar het contract? In de mail die je van ons hebt gekregen, staat het telefoonnummer waar dit voor geldt. Als je in de MijnKPN app kiest voor Producten, het mobiele nummer en vervolgens Abonnement, zie je de Einddatum contract. Welke datum staat daar? Mocht je inderdaad nog binnen contract zitten, laat het me dan hier even weten. 

Als je een andere bundel wilt, of je abonnement wilt verlengen, kijk dan in de MijnKPN app naar je verlengaanbod. Mocht je even contact willen hebben, maak dan een belafspraak via het linkje dat Flitsend hierboven deelt. We bellen je dan terug om met je door te nemen welk abonnement het beste bij jou past. 

21 reacties

Flitsend
Topper
Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • December 9, 2025

Beste ​@Charles W. 

Er zal vast onderaan in die email ook staan dat je onder bepaalde voorwaarden hier niet akkoord hoeft te gaan en bijvoorbeeld kunt opzeggen. 

Dit zou ik bespreken met de klantenservice door even gratis te bellen met 0800-0402. Je kunt ook op deze pagina een terugbelafspraak maken. Wij kunnen hier als klanten je helaas niet mee helpen. 

• December 9, 2025

Heb jij nu nog een lopend contract? Dan is dit wel heel vreemd. Ik heb vaker topics gezien hierover. Maar ik dacht dat da alleen gebeurde bij klanten met een heel oud antiek abonnement wat al jaren verlopen was. Binnen de contractperiode zo'n wijziging is heel raar.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 9, 2025

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 9, 2025

Al jaren sluit ik iedere twee jaar een nieuw contract af, het huidige contract loopt nog tot 21 maart 2026.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 9, 2025

Beste ​@Charles W., welkom terug! Leuk dat je weer voor de community kiest! Voor wat betreft jouw vraag: meer informatie vind je inderdaad via het linkje wat JanD meestuurt. 

Daarnaast klopt het wat Marlon92 zegt: deze extra data is voor een aantal abonnementen, deze zijn allemaal contractvrij. Wil je eens in de MijnKPN app kijken naar het contract? In de mail die je van ons hebt gekregen, staat het telefoonnummer waar dit voor geldt. Als je in de MijnKPN app kiest voor Producten, het mobiele nummer en vervolgens Abonnement, zie je de Einddatum contract. Welke datum staat daar? Mocht je inderdaad nog binnen contract zitten, laat het me dan hier even weten. 

Als je een andere bundel wilt, of je abonnement wilt verlengen, kijk dan in de MijnKPN app naar je verlengaanbod. Mocht je even contact willen hebben, maak dan een belafspraak via het linkje dat Flitsend hierboven deelt. We bellen je dan terug om met je door te nemen welk abonnement het beste bij jou past. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

Uit de link van ​@JanD begrijp ik dat KPN ongevraagd 10 GB aan zo’n abonnement toevoegt en daardoor de abonnementsprijs verhoogt. Als je het daar niet mee eens bent moet je het contract verlengen naar een abonnement met minder GB’s, feitelijk een zeer opmerkelijke dwang tot contractverlenging:

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 9, 2025

Hallo ​@Charles W. ,

Als het goed is, gaat deze wijziging pas in per een datum in 2026, de gevolgen zijn dan beperkt tot 21 maart 2026.

Wat je eventueel wel kunt doen is om jouw abonnement via MijnKPN naar beneden aan te passen, dan kan zelfs naar 0 GB. Dan gaat de prijs van jouw abonnement zelfs naar beneden. En dan blijft de contractdatum ongewijzigd staan op 21 maart 2026. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 9, 2025

Hoi ​@Charles W. . Je kunt in MijnKPN je bundel aanpassen. Dan vervalt dit extraatje.

Heb jij nu nog een lopend contract? Dan is dit wel heel vreemd. Ik heb vaker topics gezien hierover. Maar ik dacht dat da alleen gebeurde bij klanten met een heel oud antiek abonnement wat al jaren verlopen was. Binnen de contractperiode zo'n wijziging is heel raar.

Nee hoor ​@Marlon92 . Mijn abonnement liep vorig jaar net een jaar, van de twee, en toen kreeg ik die extra GB's er ook bij voor € 1,25. En omdat ik ook thuis kpn internet heb wordt alles verdubbeld.

Abonnement 10 + 10

Extra 10 + 10

Heb nu dus volgens factuur nog steeds een 10 GB abonnement, maar heb er dus 40.

Ik ben er blij mee. Lekker onbezorgd buiten de deur KPN TV streamen. Ook op de laptop via de Hotspot van de telefoon.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 9, 2025

Ik ben er blij mee. 

Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat niet iedereen daar blij mee is.

Je spreekt met KPN een abonnement af tegen bepaalde voorwaarden en een bepaalde prijs. Als KPN dit tijdens de lopende contractperiode ongevraagd aanpast en verhoogt, dan zou ik daar zelf ook niet blij van worden.   

• December 9, 2025

Sommige klanten hebben een abonnement met 1 of 2 GB ofzo voor een gunstige prijs. Dat krijg je nu niet meer nieuw afgesloten. Het is minimaal 8 GB of gelijk 16 GB als je ook internet thuis hebt. Voor 15 euro. Veel mensen zitten daar helemaal niet op te wachten. 

Ik zelf ook niet. Zelfs die 5 GB gratis nu in december heb ik niet geactiveerd. Want ik heb er helemaal niks aan. Ik gebruik het niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 9, 2025

Hmm. Even een paar uur buiten de deur en ik heb zo 250 MB verbruikt. 

Ik zit nu op 4 dagen in de nieuwe maand en er is al 1200 MB doorheen. 

Met maar een maand bundel van 2 GB wordt je toch kriegel. Ik in ieder geval wel.

Via Simyo, de budget provider van kpn zelf, kun je nog wel een klein GB bundeltje krijgen. Dus kpn biedt dat nog wel gewoon aan maar niet meer onder eigen merknaam.

Ik heb m'n telefoon juist om buiten de deur profijt van internet te hebben. Thuis kan ik de laptop gebruiken. En wifi.

En als paar keer profijt van gehad met stroomstoring. 

Als je buiten de deur eigenlijk geen internet gebruikt waarom dan überhaupt een smartphone? Smartphone met prepaid begrijp ik overigens ook niks van.

Maar goed. Iedereen moet zijn eigen gebruik van een smartphone zelf weten.  Hier draait het vooral om gebruik buitenshuis

• December 9, 2025

Als je buiten de deur eigenlijk geen internet gebruikt waarom dan überhaupt een smartphone?

Hoe wil je whatsapp-en zonder smartfoon? Dat is tegenwoordig toch wel zoiets waarvan iedereen verwacht dat je dat hebt. Als je zegt: "Dat heb ik niet", dan staat men je aan te kijken alsof ze water zien branden.

En er zijn tegenwoordig heel veel andere dingen waarvoor je tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder smartfoon kan. Of je maakt het jezelf heel erg moeilijk. 

Maar kost het veel data buiten de deur? Nee. Nu vanaf 1 december 174 mb gebruikt. In heel november 1,3 GB.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 9, 2025

Als je buiten de deur eigenlijk geen internet gebruikt waarom dan überhaupt een smartphone? Smartphone met prepaid begrijp ik overigens ook niks van.

Ik heb al 30 jaar prepaid. Als ik mobiel internet gebruik, dan doe ik dat met WiFi. Dat is op heel veel plekken beschikbaar. Bv op kantoren voor diverse apps. Maar ook in winkels, restaurants, stations etc. etc. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 9, 2025

Ik zit soms echt aan de 15gb per dag 😳

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 9, 2025

Tja. Hoe wil je tv kijken buiten de deur? Voor mij een veel gebruikte mogelijkheid. Thuis heb je niets aan die app. Dan heb je een ontvanger of de app in tv of streamingapparaat. 

De NS app gebruikt tijdens het reizen ook wel iets meer dan WhatsApp. 

Een foto sturen buiten de deur met WhatsApp? 

Alleen tekst? Dan kun je beter een sms sturen. Dat verbruikt helemaal geen data. En zit in je abonnement. 

Alleen tijdens Corona had ik inderdaad nog geen 1,5 GB per maand. Nu heb ik weer pieken van rond 30 GB. En nooit minder dan 7.

Tot 2023 had ik 20 GB per maand en betaalde voor 10.

Medio Q1 2024 kwam voor mij de extra à € 1,25. Het abonnement is nog steeds 10. Maar extra 20 (10+10) is heel goedkoop in vergelijk met de extra bundel van 2 GB voor € 7,99. Mij hoor je niet klagen. 

En het is zo Hollands om precies te willen betalen voor wat je (weinig) verbruikt. 

Ik denk dat je met een oud klein abonnement bij kpn omgerekend meer betaald dan ik.

Maar zoals gezegd ieder z'n meug. En ik ben geen 30 dagen per maand thuis. Dan is meer veel zorgelozer. 

Bij Simyo, 100 % van kpn, heb je nog steeds een 2 GB abonnementje voor € 7,50. Inclusief noodzakelijke data plafond à € 0,50 anders loopt het door voor € 0,15 per MB. En dan wordt je ook niet vrolijk. Heb je vast internet van kpn dan is het voor dezelfde prijs 4 GB per maand. Ten opzichte van mijn abonnement vind ik dát weer duur!...

Zo. The end maar weer.

• December 9, 2025

Simyo heb ik een keer geprobeerd. Maar bleek dat bellen van vaste huistelefoon naar mobiel niet meer gratis was. Als er dan 20 - 30 minutten gebeld word naar je mobiel in een maand ofzo, dan ben je nog duurder uit.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 9, 2025

Maar van mobiel naar thuis gaat toch gewoon uit de 400 minuten bundel. Daar zijn dan toch ook geen extra kosten aan verbonden. En huisgenoten spreek je toch als je (weer) thuis bent? 30 minuten bellen naar je eigen huis?

Ik heb dan weer niemand thuis om te bellen als ik buiten de deur ben.

Een "klein" abonnement is relatief gewoon juist heel duur. En dan ook nog de extra data als je eens wat meer nodig hebt.

Als ik naar m'n eigen abonnement kijk zou een 2 GB abonnementje ongeveer € 1 moeten kosten....

• December 9, 2025

Huisgenoten bellen wel eens naar je mobiel als je niet thuis bent. Daar is niets vreemd aan lijkt me. Daar is da ding in beginsel voor uitgevonden dacht ik.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 9, 2025

Dan bel je direct terug natuurlijk om thuis de teller niet te laten doorlopen. 😁

En zo heeft ieder z'n reden. Ik ga geen kleine(re) bundel nemen omdat ik dan relatief véél duurder uit ben.

Via 4G/5G is ook veel veiliger dan via openbare wifi.

• December 9, 2025

Dan bel je direct terug natuurlijk om thuis de teller niet te laten doorlopen. 😁

Dat primitieve gedoe beginnen we niet aan.

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

En zo heeft iedereen zijn of haar redenen om wel of niet een grote bundel te willen ;-). Zoveel mensen, zoveel wensen. 

Mocht jij, ​@Charles W., nog vragen hebben, laat het gerust weten!