Skip to main content

Beste KPN, 

ik word door mensen gebeld, dat ze een gemiste oproep hebben en dan bellen ze terug en komen ze bij mij uit. Maar ik heb ze niet gebeld. Hoe dit op te lossen? 

Hallo @John jairo ,

https://www.kpn.com/beleef/blog/spoofing.htm

Dat heet spoofing. Je kunt er weinig aan doen en over een tijdje stopt het hopelijk vanzelf.
 

Telefoonnummer spoofing

Zo werkt telefoonnummer spoofing

Je wordt gebeld door een persoon of bandje die zegt van de Politie, je bank of de Belastingdienst te zijn. Die vraagt je bijvoorbeeld geld over te boeken of je pincode te geven. Het telefoonnummer kan onbekend zijn, maar het kan ook eruitzien als het nummer van het bedrijf of overheidsinstantie waarmee je lijkt te bellen.

Zo bescherm je jezelf tegen telefoonnummer spoofing

Hoe bescherm je je tegen telefoonnummer spoofing? Als je merkt dat jouw nummer wordt gebruikt voor spoofing, is het goed om alert te zijn. Geef nooit persoonlijke informatie, zoals bankgegevens, aan de telefoon en voer geen geldtransacties uit. In het geval van een onverwacht telefoontje van een overheidsinstantie of bedrijf zonder afspraak, verbreek de verbinding en neem zelf contact op met de desbetreffende organisatie. Let specifiek op buitenlandse nummers, want telefoonnummer spoofing kan zich voordoen uit verschillende landen. Vermijd terugbellen naar onbekende internationale nummers, aangezien dit aanzienlijke kosten met zich mee kan brengen. Informeer jezelf goed over wat je kan doen tegen telefoonnummer spoofing.


 

Mocht je een nieuw nummer willen nemen als de overlast niet stopt, realiseer je dat je direct geen toegang meer hebt tot je oude nummer. Dus bij twee staps verificatie gaat het lastig worden als je geen herstelcode hebt voor bepaalde inlogprocessen. 


@Noordzee dank je wel. Ik had inmiddels ook contact gehad via de telefoon met een medewerken. Ik hou het in de gaten en ook de lijst met gebelde nummers zodat ik kan aantonen dat ik niet gebeld heb, mocht het voor iemand fout gaan. 


Reageer