Skip to main content

Goedenmiddag, 

 

Ik ben vandaag 3 keer gebeld door een nederlands 06-nummer. 3 verschillende nummers. De eerste persoon belde ik terug, en hij zei dat hij me niet gebeld had. De 2de persoon belde ik terug, en meneer zei dat het waarschijnlijk een broekzak gesprek was. Nu net word ik weer gebeld, ga niet meer terug bellen. Wat is er aan de hand?

 

 

Hallo @Judith Oosting ,

Jij hebt last van "Spoofing". Jij bent niet het eerste slachtoffer. 

Ik maak daarom gebruik van een eerder uitgebreid antwoord op zo'n melding: 

 

In dat topic is o.a. door moderator Shyrin het volgende geschreven: 

 

Eind augustus 2022 is er een blog geschreven: Online fraude: wat is spoofing, hoe werkt het en hoe kun je het voorkomen?
 

Spoofing2022 schreef:

Volgens de deskundige van de politie op gebied van hacking/fishing/spoofing kan KPN iets wijzigen in je account instellingen en deze terug te zetten naar fabrieksinstellingen, dus niet op je telefoon zelf maar op je account/server waar je gebruik van maakt. Hierdoor zouden hacker dus geen gebruik meer kunnen maken van deze manier. Is dit bekend bij de KPN en zo ja kan dat geregeld worden?


Nee, dit is niet bekend bij KPN en kan niet geregeld worden.
Bij spoofing maken criminelen gebruik van technieken die het mogelijk maken, dat het nummer waarmee zij bellen niet zichtbaar is, maar in de plaats daarvan het nummer van een ander. Bijvoorbeeld van banken of andere instanties en steeds vaker zijn er meldingen van particulieren. 

Helaas is dat niet met een reset of wijzigen van “iets” te voorkomen.
 

Spoofing2022 schreef:

Maar KPN kan hier dus wel degelijk wat aan doen. Graag een reactie hier op.


Wij werken 24/7 aan veilige, betrouwbare, en toekomstbestendige netwerken en diensten. Stellen dat KPN spoofing kan voorkomen, klopt niet. Was het maar zo’n feest! 

KPN kan niet voorkomen dat criminelen zich voordoen als een ander, door hun telefoonnummer te maskeren en er een ander nummer voor in de plaats mee te sturen. Je kunt bij ons of de Fraudehelpdesk een melding doen: maar onze mogelijkheden zijn zeer beperkt. 

Achter de schermen zitten wij niet stil en proberen wij het nabootsen van de echte telefoonnummers steeds moeilijker te maken voor criminelen.

 

Einde citaat

 

Aanvulling : Wordt het te erg? Dan kun je eventueel in jouw mobiel tijdelijk de instelling aanzetten voor het blokkeren van onbekende nummers. De ervaring leert dat het probleem vanzelf weer ophoudt.  

 


Ik heb dezelfde ervaringen als Judith Oosting. Het ene moment komt het bij mij veel voor, soms meerdere keren op een dag. Daarna is het weer een hele tijd rustig. De nummers die mij terugbellen, zijn mij onbekend. Ook kan ik op mijn facturen niet zien dat ik naar die nummers gebeld heb.

Ook word ik op mijn nummer wel eens gebeld voor Engels sprekende mensen. Ze vragen dan naar iemand die ik niet ken. Deze nummers blokkeer ik, maar ze bellen telkens met een ander nummer terug. ook nu geldt, soms komt het vaak voor, dan weer een tijdje niet.

Ik vind het wel vervelend, want zo komt mijn nummer in een kwaad daglicht te staan.

Erick