Skip to main content

Vele camperaars hebben een MIFI router en een KPN data only abonnement om hiermee TV te kijken en of op afstand te kunnen werken. Ik heb hiervoor het KPN Unlimited abonnement gekozen.

Het zou een goed idee zijn om dit abonnement tijdelijk te kunnen stopzetten ( winterstalling) en later weer activeren (voorjaar). Dat kan helaas nu (nog) niet. Ik moet het abonnement opzeggen, en in het voorjaar maar weer een nieuw abonnement afsluiten, inclusief nieuwe SIM-kaart. 

Vraag aan KPN: biedt voor alle camperaars in Nederland een KPN data only RECREATIE abonnement aan dat wél tijdelijk kan worden stopgezet. Alternatief zou kunnen zijn dat het data only abonnement eenvoudig kan worden teruggeschroefd naar bijvoorbeeld 1 sms en 1 gig - voor 1 euro per maand..  Dan hoeft er niets te worden opgezegd en weer aangemeld, en hoeven er geen  SIM kaarten te worden aangemaakt en rondgestuurd...

Hoi @HaraldZ , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

KPN biedt geen Unlimited abonnementen aan voor routers. De Unlimited abonnementen die KPN aanbiedt, zijn 06 nummers en mogen dus niet gebruikt worden voor data only toepassingen. KPN biedt ook 097 nummers hiervoor aan maar heeft (nog) niet de optie om hier ook Unlimited data mee aan te schaffen. 

Beste Jan

Ik heb de SIMkaart van mijn nieuwe extra data only abbo gewoon in mijn mifirouter zitten waarmee ik op afstand kan werken via het 4 en 5 G netwerk van KPN.  
Waar in de gebruiksovereenkomst staat dat dit niet zou mogen? Lijkt mij ook erg vreemd als het er in zou staan… het is tenslotte een data only abbo…🥴

het is tenslotte een data only abbo…🥴

Met een 097-nummer ??? Er bestaan geen data-only-abo's met een 06-nummer.

Hallo @HaraldZ als je ook vast internet voor thuis van KPN hebt, kun je een simpel data-only abo nemen voor €5 per maand met een 097 nummer.

Als je ook nog een gewoon mobiel nummer hebt bij KPN kun je data delen en dus, wanneer nodig, data van je mobiele nummer overhevelen naar je datasim.

Voor mifirouters mag uitsluitend een datasim met een 097-nummer gebruikt worden, als KPN dataonly gebruik vaststelt op een 06-nummer heeft KPN het recht de kaart te blokkeren of om te nummeren naar een 097-nummer. Zie onderstaande links voor nadere uitleg:

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

en

https://www.kpn.com/zakelijk/service/mobiel/nummerwissel.htm#waarom

Succes

Ik blijf me verbazen…🥴

KPN levert heeft mij het volgende 06 SIM ONLY ABONNEMENT geleverd dat ik nu in gebruik heb in mijn MIFIrouter:

SuperUnlimited data only abonnement, maandelijks opzegbaar á 35,00 /mnd
  • Maximaal 600 Mbit/s snelheid
  • 75GB per maand in de EU
  • Deel maandelijks tot 75GB

geen belminuten en ik gebruik geen SMS, maar ontvang wel SMS updates van KPN over mijn bundel .. 

dus het kan wél, maar ik moet het aan het einde van get seizoen opzeggen en bij aanvang van het seizoen weer een nieuw abbo en nieuwe SIM aanschaffen. 
Dat vind ik dus voor beide partijen onhandig en onnodig, als het abbo gewoon óf stilgezet kan worden óf doorloopt met 0,1 gig en 1 SMS voor 1 euro per maand..

“out of the box” denken heet dat… of “follow the customer journey”.. maar daar is KPN niet echt sterk in..

groet

harald

@HaraldZ Sim Only  kan ook voor 06 worden uitgegeven dat heb ik al jaren. Data only is eigenlijk altijd alleen een simkaart. Dan zou het product data only moeten heten.Uw abonnement is bijna zeker geen Data Only. Die zijn er alleen in de varianten 1 Gb en10 Gb Link

Er bestaat zover ik kan terug vinden bij KPN geen data only abonnement met die prijs en databundel.

@HaraldZ Sim Only is iets anders dan Data Only. Sim only kan namelijk ook voor 06 worden uitgegeven dat heb ik al jaren. Data only is eigenlijk altijd alleen een simkaart.

Deze provider bied mogelijk wel wat u zoekt.

Link

Sim only, betekent gewoon een sim zonder telefoon @Rowi. 

Een simonly kan of een mobiel nummer zijn of een datasim met een 097 nummer. KPN levert beide @HaraldZ 

@JanD dat schrijf ik toch. Stop eens met dit soort nutteloze reacties.

Beste @Rowi. dat schrijf je niet:

Sim Only is iets anders dan Data Only. Sim only kan namelijk ook voor 06 worden uitgegeven dat heb ik al jaren. Data only is eigenlijk altijd alleen een simkaart.

Sim only is gelijk aan data only, het zijn beide sims, de ene sim  met een 06nummer en de andere sim met een 097-nummer

Sim only betekent gewoon zonder apparaat in de vorm van een telefoon of een tablet.

Bij KPN kun je een mobiel abo nemen met telefoon, dat krijg je een sim met een 06-nummer en als je een tablet i.c.m. sim sim koopt bij KPN krijg je een sim met een 097-nummer.

Dus de verwijzing naar Lebara begrijp ik niet helemaal.

dus het kan wél, maar ik moet het aan het einde van get seizoen opzeggen en bij aanvang van het seizoen weer een nieuw abbo en nieuwe SIM aanschaffen. 
Dat vind ik dus voor beide partijen onhandig en onnodig, als het abbo gewoon óf stilgezet kan worden óf doorloopt met 0,1 gig en 1 SMS voor 1 euro per maand..

“out of the box” denken heet dat… of “follow the customer journey”.. maar daar is KPN niet echt sterk in..

groet

harald

Je hebt een abonnement met 06 nummer. Dat mag alleen gebruikt worden in een mobiele telefoon. Niet in een router.

06 nummers zijn schaars. Dus als er veel mensen een abonnement met 06 nummer zouden hebben wat ze een groot gedeelte van het jaar niet gebruiken en waar ze dan ook niet voor betalen, dan is dat een probleem. Dat is gewoon geen optie.

Wat jij doet is bij wijze van spreken een taxibedrijf vragen om permanent een taxi voor jou huis te zetten zodat jij die naar believen kan gebruiken als het je uitkomt. En als je hem niet gebruikt wil je er niet voor betalen. Er is geen enkel taxibedrijf zo gek om dat te doen.

En daarbij misbruik je die taxi nog als vrachtwagen ook. Wat uiteraard absoluut niet de bedoeling is.

Ik neem bij KPN een dienst af voor unlimited (roaming) data. Hoe (toestel) en waar (land) ik dat gebruik maak ik zelf uit.

Staat NERGENS in de voorwaarden dat dat ongeoorloofd is. Logisch ook.

Mijn vraag was alleen om hier een betere- voor beide partijen passende- oplossing voor te vinden. Maar helaas kan dat bij KPN niet en kijk ik naar andere providers. Met name de Spanjaarden hebben hier wél een Europese oplossing voor…

ik had liever een Nederlandse keuze.. 

Hallo @HaraldZ zoals je nu weet gelden er voorwaarden aan het gebruik van een sim in een mifi router, alleen met een 097 nummer dus en niet met een 06 nummer.

Nu KPN via dit forum weet dat jij blijft volharden in het gebruik van een 06nummer in een mifirouter, gaat KPN daar maatregelen op nemen en het 06 nummer deactiveren, anders krijgt KPN hoge boetes van de ACM als ze dit toe blijven staan .

Ik neem bij KPN een dienst af voor unlimited (roaming) data. Hoe (toestel) en waar (land) ik dat gebruik maak ik zelf uit.

Staat NERGENS in de voorwaarden dat dat ongeoorloofd is. Logisch ook.

Alleen is er een Nederlandse richtlijn die zegt dat 06 nummers alleen in telefoons gebruikt mogen worden en niet in IoT apparatuur en/of routers.

Daar is ook een goede reden voor. Er komt immers steeds meer IoT apparatuur die via 4/5G met Internet verbonden is. Als al die apparatuur 06 nummers zouden hebben dan waren die nummers al lang op.

KPN zou een fikse boete van de ACM kunnen krijgen als ACM tot de conclusie zou komen dat KPN bewust een oogje dicht zou knijpen bij het gebruik van 06 nummers in routers en andere IoT apparatuur.

KPN is dan ook eigenlijk verplicht dit tegen te gaan door ofwel het abonnement om te zetten naar een 0970 nummer ofwel het abonnement te beëindigen.

Odido heeft wel unlimited data-only abonnementen met een 0970 nummer.

Weet overigens dat unlimited in Nederland niet ook unlimited in de rest van de EU betekent.

ACM heeft ook richtlijnen opgesteld voor algemene voorwaarden

Redelijke voorwaarden

• u geen misbruik maakt van uw positie als ondernemer

KPN heeft bewust geen data online onbeperkt aangeboden en in voorwaarden zo uitgelegd, dat consumenten gedwongen zijn duurde 0970-nummer te nemen voor bepaalde situaties.

Ik zou als klanten gewoon een 06-nummer nemen en zien wat KPN kan doen, of naar 0970-nummer met onbeperkt daten omzetten (dankje wel KPN), of mijn 06-nummer deactiveren (ook dankje wel KPN, ik kan gratis naar andere provider overstappen), Indien KPN mijn 06-nummer naar 0970-nummer met beperkte data omzet, ga ik mijn 06-nummer laten opzeggen, desnoods via een procedure voor een rechtbank.

Hetzelfde ook voor een prepaid 0970-nummer

Bron

@HaraldZ  vergeet mobiele data via 3,4 of 5G en die bijkomende regeltjes diverse camper gebruikers lijken te kiezen voor het roaming abonnement van Starlink. Het kost iets maar dan ben  je wel van dit gedoe af. En het is makkelijker tijdelijk stop te zetten.

Wat probeer jij te vertellen? Dat KPN de optie 1 of optie 2 van mijn 3 opties moet gebruiken? Dat is toch de bedoeling om KPN af te dwingen een 0970-nr met onbeperkte data te laten realiseren via omweg een 06-nummer te gebruiken.

Wat probeer jij te vertellen? Dat KPN de optie 1 of optie 2 van mijn 3 opties moet gebruiken? Dat is toch de bedoeling om KPN af te dwingen een 0970-nr met onbeperkte data te laten realiseren via omweg een 06-nummer te gebruiken.

Het enige wat is zeg is dat KPN een boete van de ACM kan krijgen als zij het (oogluikend) toestaat dat 06 nummers voor andere toepassingen dan voor gebruik in telefoons toestaat. Niets meer en niets minder.

KPN moet, om boetes te voorkomen, dus wel ingrijpen bij gebruik van 06 nummers in een router of IoT apparatuur.

KPN moet, om boetes te voorkomen, dus wel ingrijpen bij gebruik van 06 nummers in een router of IoT apparatuur.

Dezelfde ACM zegt ook, dat je als ondernemer mag de positie als ondernemer niet misbruiken. Dus een 0970 met 10GB data en 0 belminuten meer kost dan een 06 met 12Gb en onbeperkt belminuten is zeker machtsmisbruik of misbruik van de wet. Van onbeperkte data met 06-nummer nog niet gesproken.

Dezelfde ACM zegt ook, dat je als ondernemer mag de positie als ondernemer niet misbruiken. Dus een 0970 met 10GB data en 0 belminuten meer kost dan een 06 met 12Gb en onbeperkt belminuten is zeker machtsmisbruik of misbruik van de wet. Van onbeperkte data met 06-nummer nog niet gesproken.

De prijzen van die data-only abonnementen zijn inderdaad belachelijk maar dat is een heel ander verhaal.

Ik heb het hier alleen over het verkeerde gebruik van een 06 nummer, niets meer en niets minder.

Dank voor al jullie mooie antwoorden..en alternatieven

dus als ik een oud mobieltje heb liggen mag ik van de KPN wél de service afnemen.. maar niet in een MIFIrouter stoppen…want dat mag niet…?

Dan maar overstappen naar conculega ODIDO of STARLINK die deze data only SIM wel mogelijk maken voor recreanten… 

Ik ga al jullie suggesties eens onderzoeken en een keuze maken . Wat kan betekenen dat ik ga overstappen van provider..

groet

Harald

dus als ik een oud mobieltje heb liggen mag ik van de KPN wél de service afnemen.. maar niet in een MIFIrouter stoppen…want dat mag niet…?

Klopt helemaal, vandaar dat ik ook een simpel travelroutertje van GL-iNet gebruik en mijn telefoon daarmee tether. Hoef ik ook geen apart abonnement af te sluiten want mijn telefoon heb ik toch wel bij me.

Dank voor al jullie mooie antwoorden..en alternatieven

Dan maar overstappen naar conculega ODIDO of STARLINK die deze data only SIM wel mogelijk maken voor recreanten… 

Ik ga al jullie suggesties eens onderzoeken en een keuze maken . Wat kan betekenen dat ik ga overstappen van provider..

groet

Harald

Succes 

Je mag wel. Om misverstand te voorkomen, beetje meer duidelijkheid. Het gebruik van mobiel nummer is geregeld in de telecommunicatiewet en het is van toepassing voor telecommunicatiebedrijf zoals KPN, niet voor consumenten. Omdat KPN gebruik de wet om te proberen meer winst te maken met 0970-nummer, heb ik absoluut zuiver geweten om 06-nummer te gebruiken in gevallen waar officieel en officieus niet mag.

Je mag wel. Om misverstand te voorkomen, beetje meer duidelijkheid. Het gebruik van mobiel nummer is geregeld in de telecommunicatiewet en het is van toepassing voor telecommunicatiebedrijf zoals KPN, niet voor consumenten. Omdat KPN gebruik de wet om te proberen meer winst te maken met 0970-nummer, heb ik absoluut zuiver geweten om 06-nummer te gebruiken in gevallen waar officieel en officieus niet mag.

Totdat je bij misbruik van een 06 nummer een keer afgesloten wordt, dat moet KPN dan wel om een boete te voorkomen @TDN 

Totdat je bij misbruik van een 06 nummer een keer afgesloten wordt, dat moet KPN dan wel om een boete te voorkomen @TDN 

Dan kom de optie 2 van mijn list, ik mag gratis naar andere provider overstappen, hartelijk bedankt

Reageer