Skip to main content

Ik lees net:

https://www.nu.nl/tech/6279555/je-mobieletelefoonrekening-bij-kpn-en-vodafone-gaat-in-oktober-flink-omhoog.html

Ik vind het toch weer verbazingwekkend dat ik dat als eerste weer op nu.nl moet lezen. Waarom niet eerst een mail aan de klanten en een topic hier op het forum?

Helemaal mee eens.


Hallo @Nick83 ,

Dit bericht staat al minimaal één dag op de website. 
 

https://www.kpn.com/service/inflatiecorrecties.htm

De klanten krijgen vanzelf een bericht daarover.


En iedereen houdt de website in de gaten zeker?????????????????????

Dan minmaal de klanten eerst persoonlijk op de hoogte stellen en tevens of meteen daarna de website aanpassen, nu is het de omgekeerde wereld @Noordzee 

CC @Nick83 


Haha, eens hoor. Nu heb ik zelf geen mobiel abonnement, dus ben ik hiermee wat minder betrokken. 
 

Maar het lijkt op een herhaling van zetten als je kijkt naar de verhoging van de thuisabonnementen per 1 juli 2023. Mijn mening  is en blijft dat KPN iedere klant uiterlijk 1 september 2023 een persoonlijk bericht zou moeten sturen en dat de verhoging dan ingaat per 1 oktober 2023. En dus niet per een willekeurige datum in oktober. 
 

Dat gebeurt niet en daarmee overtreedt KPN de algemene voorwaarden. Dat is eerder aangekaart, maar er verandert niets. 


Och... T-Mobile klanten moeten ook via de media horen dat de naam T-Mobile veranderd…

En dat de prijzen flink omhoog gaan ... 🤐


Wat staat er in de Algemene Voorwaarden?

Dit staat er in de algemene voorwaarden: 

We hebben het recht om onze tarieven jaarlijks te indexeren met ten hoogste de CBS Consumentenprijsindex. Daarin wordt bekendgemaakt met welk percentage de prijzen stijgen. Als we de tarieven voor mobiele diensten indexeren doen we dit per 1 oktober. De prijsindex berekenen we over de afgelopen periode 1 juli t/m 30 juni. Met mobiele diensten bedoelen we telecommunicatiediensten die geleverd worden over ons mobiele netwerk en die geschikt zijn om buitenshuis of onderweg te gebruiken. Bijvoorbeeld mobiele abonnementen met internet en/of telefonie en sms, of Prepaid mobiel. De indexering geldt alleen voor u als u op het moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.”

Wanneer ga ik mijn nieuwe maandbedrag betalen?

Vanaf oktober 2023 ga je meer betalen voor je abonnement. Je ziet het nieuwe maandbedrag vanaf die maand op je factuur.


Eens.


Goed dat jullie je feedback hier plaatsen! Hieronder uitleg waarom we deze keuze maken:
 

Elk jaar volgt er in oktober een inflatiecorrectie voor mobiele abonnementen. Omdat er verschillende abonnementen zijn, betalen klanten ook verschillende bedragen. Ook krijgt iedereen de factuur op een ander moment, daarom informeren we elke klant individueel. Zoals elk jaar doen we dit op de factuur voorafgaand aan de factuur waarop de inflatiecorrectie daadwerkelijk wordt berekend. 
 

We informeren klanten niet bijvoorbeeld in een nieuwsbrief o.i.d., juist omdat per klant het bedrag kan verschillen en omdat iedereen de factuur op een andere dag krijgt. Een algemeen bericht levert vaak meer vragen op (maar hoe zit dit dan precies voor mij?), dan dan het verduidelijking biedt. Vandaar dat we ervoor kiezen om klanten, zoals elk jaar, alleen via de factuur te informeren. Daarnaast bieden we op onze website uitgebreidere uitleg over de inflatiecorrectie, omdat we op de factuur alleen de belangrijkste informatie plaatsen. 
 

Dat een website als nu.nl dit oppakt en een bericht plaatst dat de rekening flink omhoog gaat, is natuurlijk iets wat erbij hoort als nieuwswebsite. Dit staat los van onze communicatie richting klanten.

 

Maar het lijkt op een herhaling van zetten als je kijkt naar de verhoging van de thuisabonnementen per 1 juli 2023. 

…..

Dat gebeurt niet en daarmee overtreedt KPN de algemene voorwaarden. Dat is eerder aangekaart, maar er verandert niets. 

Dit gesprek hebben we al eens gevoerd. Deze discussie gaan we op het forum niet aan. 


Klopt Marcia, 

Ik weet dat de moderators dat niet (mogen) doen. Geen probleem natuurlijk, want jullie moeten je ook houden aan stalorders van bovenaf. 
 

Maar dat let mij niet om dit onderwerp nu weer aan de kaak te stellen.
 

En: KPN heeft nu nog bijna negen maanden tijd om de procedure aan te passen of om de algemene voorwaarden aan te passen. Doet KPN dat niet? Dan zal er rond 1 juni 2024 wederom een bericht van mij verschijnen. Want het is KPN dat tegen de eigen algemene voorwaarden in handelt. 


Ik weet inmiddels wel hoe dit mis is gaan lopen. 

Tot een paar jaar geleden liepen alle abonnementen in maandelijkse termijnen die begonnen op de eerste dag van de maand. Tegenwoordig zien we maandelijkse factuurperioden die op elke dag van de maand kunnen beginnen.

Tot een paar jaar geleden kreeg iedereen een verhoging per 1 oktober van een jaar. Nu verhoogt KPN klanten per de factuurdatum in oktober. Klanten met een factuurperiode die later begint dan de eerste  dag van de maand, betalen tot die datum nog het oude tarief zonder verhoging. Hierdoor ontstaat een willekeur omdat de ene klant per 1 oktober 2023 wordt verhoogd en een andere klant pas per bv 30 oktober 2023.    


Hierdoor ontstaat een willekeur omdat de ene klant per 1 oktober 2023 wordt verhoogd en een andere klant pas per bv 30 oktober 2023.    

Maar ook volgend jaar zal die inflatiecorrectie eerder of later zijn. Elke klant betaald 12 maanden hetzelfde bedrag. Dus effectief maakt dat geen bal uit.


Nee @Nick83 ,

Als KPN niets verandert, dan betaalt dezelfde klant als nu in 2024 ook weer eerder het verhoogde bedrag. Zo krom…..  


Klopt Marcia, 

want jullie moeten je ook houden aan stalorders van bovenaf. 
 

Oeii, ik geloof dat ik geen keiiiiiiigoeie medewerker zou zijn. 😉😀


Nee @Nick83 ,

Als KPN niets verandert, dan betaalt dezelfde klant als nu in 2024 ook weer eerder het verhoogde bedrag. Zo krom…..  

Welk verhoogde bedrag?


Uiteraard de onvermijdelijke verhoging die eigenlijk per 1 oktober 2024 zou moeten ingaan. 


Uiteraard de onvermijdelijke verhoging die eigenlijk per 1 oktober 2024 zou moeten ingaan. 

Ja, die krijgt iedereen toch? En iedereen betaald 12 maanden dezelfde prijs. Dus wat maakt het uit?


Niet als de verhoging volgend jaar nihil zou zijn. Dan betalen sommigen tot 30 dagen langer (eerder) het hogere bedrag. 


Niet als de verhoging volgend jaar nihil zou zijn. Dan betalen sommigen tot 30 dagen langer (eerder) het hogere bedrag. 

Ik denk dat we dat wel kunnen uitsluiten. Dat er na dit jaar geen inflatiecorrectie meer komt.


Ik zie in de nieuwste voorwaarden, versie januari 2023, wel uitleg over inflatiecorrectie en per wanneer en wie er wel of niet voor in aanmerking komt, maar ik zie nergens (meer) staan dat KPN klanten daarover in gaat lichten binnen een bepaalde termijn.

 


Artikel 12.1 


Los van de inflatiecorrectie (=altijd prijsverhoging) vind ik het buiten iedere proportie dat alleen op je factuur wordt vermeld “Vanaf oktober 2023 doen wij de jaarlijkse inflatiecorrectie. Hierdoor gaat u maximaal 2,50 meer betalen per maand. Dit doen wij op basis van het CBS inflatiecijfer. U ziet uw nieuwe maandbedrag automatisch terug op uw volgende factuur.” Anders gezegd: Wacht maar af klant, je hebt toch geen ene moer te vertellen en merkt vanzelf wel wat je meer moet betalen. Wat een vergaand onfatsoen om niet op zijn minst de daadwerkelijke verhoging per mail of SMS te laten weten! Wel te pas en te onpas allerlei SMS, maar dit is blijkbaar niet nodig. Bah!


Gisteren, 8 september, melding op de factuur van september. 

“hierdoor gaat u maximaal 2,50 meer betalen” 

zonder het percentage te noemen. Bij mij komt er bijvoorbeeld 1,47 bij. 

Als het percentage erbij staat ( 8,4 😵 kunnen mensen het zelf uitrekenen. Je zal nu maar een factuur hebben van € 12 euro en er staat “maximaal 2,50 erbij". Dan schrik je je suf.


In de begeleidende e-mail én op de factuur verwijzen we naar de website, waar het percentage wel op wordt vermeld. Daarnaast zie ik er ook bijstaan: Dit doen wij op basis van het CBS inflatiecijfer. Hoewel ik je punt zeker begrijp, vermoed ik dat dit voor de meeste mensen voldoende uitgelegd wordt. 


Beste Marcia,
of het voldoende uitgelegd is of niet is niet ter discussie. Het is gewoon klant onvriendelijk.


Het leuke, lees smerige aan die inflatie correctie is dat de huidige prijsverhoging weer meetelt voor het inflatiecijfer voor volgend jaar. En zo creëert ondernemend Nederland haar eigen welvaartsstijging over de ruggen van de werkende bevolking.