Skip to main content

Ik lees net:

https://www.nu.nl/tech/6279555/je-mobieletelefoonrekening-bij-kpn-en-vodafone-gaat-in-oktober-flink-omhoog.html

Ik vind het toch weer verbazingwekkend dat ik dat als eerste weer op nu.nl moet lezen. Waarom niet eerst een mail aan de klanten en een topic hier op het forum?

@Chielsen we hebben je uitgelegd hoe we tot het cijfer zijn gekomen. We hebben voor de zekerheid navraag voor je gedaan. Maar het antwoord dat je van ons gehad hebt is het antwoord dat je gaat krijgen. 


Dat is jammer. Ik heb iig melding bij de ACM gedaan.


Dit staat allemaal in de FAQ op onze website @Chielsen. Ik heb hier geen ander antwoord op.

 

Waar komt het percentage (8,4%) vandaan?

Wij volgen de berekening van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023 is 8,9%. We doen er alles aan om de prijsstijging zo beperkt mogelijk te houden. We verhogen onze prijzen met een inflatiecorrectie van 8,4%. En we zorgen ervoor dat je niet meer dan 2,50 per maand meer gaat betalen per mobiel abonnement. Meer informatie over inflatie vind je op de website van het CBS.


Als op de site van KPN en in een mail van september 8,4% als prijsverhoging wordt gecommuniceerd, waarom moet ik nu dan per maand 10% meer gaan betalen? En volgende maand, als mijn verlengde abonnement in gaat, zelfs 15%? Dat begrijp ik echt niet. 


Neem de FAQ op onze website even door, Jw79. Daar geven we aan:

 

Hoe berekent KPN mijn nieuwe maandbedrag?

We berekenen inflatiecorrectie over: het basisbedrag (zonder alle kortingen of extra bundels) van je mobiele abonnement min de bijbehorende korting op dit basisbedrag. Deze korting staat op de factuur als 'korting zolang je abonnement loopt'.

De prijzen van andere bundels, maandelijkse toestelkosten en de prijzen voor verbruik buiten je bundel blijven hetzelfde. Denk hierbij aan bundel voor het buitenland, Netflix of bellen per minuut.

Ook kortingen waarbij een vast bedrag is afgesproken, blijven hetzelfde. Bijvoorbeeld je Combivoordeel omdat je KPN Mobiel met KPN Internet combineert. Deze staat op je factuur als KPN Compleet (5,-) of Combivoordeel – Korting op Mobiel ( 2,50 / 5,- / 7,50 korting).

Je berekent het nieuwe maandbedrag door de volgende stappen te volgen;

  1. Neem het basisbedrag van je abonnement zonder alle kortingen of extra bundels (bijvoorbeeld 26,50)
  2. Trek daar de “Korting zolang je abonnement loopt” vanaf (bijvoorbeeld 6,50)
  3. Vermenigvuldig het bedrag met 8,4% (20*8,4%)
  4. Je hebt nu je het bedrag uitgerekend dat je meer gaat betalen (1,68)
  5. Is dit bedrag hoger dan 2,50? Dan ga je 2,50 per maand meer betalen.
    De maximale verhoging is namelijk 2,50 per maand per abonnement.

De inflatiecorrectie is sowieso een smerige regel om je klanten meer te laten betalen. Zo kun je bij verlenging altijd terug naar het oorspronkelijke bedrag. Van inflatie is dus helemaal geen sprake. Een onbeperkt abonnement is daarom altijd beter per jaar af te sluiten aangezien je bij een 2 jarig contract aan het einde 5 euro meer betaalt dan waarmee je was begonnen. Als je hetzelfde doet met een jaar abonnement, dan betaal je van begin 1 euro meer, maar krijg je maar 1x de inflatiecorrectie.