Skip to main content

Beste KPN,

In mijn factuur zag ik dat de kosten van mijn abonnement omhoog zijn gegaan, dat komt door de inflatiecorrectie. Nu staat er op jullie site dat deze inflatiecorrectie 2,1% is. Echter zijn de kosten van mijn abonnement 5,4% omhoog gegaan. Zouden jullie aan mij uit kunnen leggen hoe het komt dat dit zo veel omhoog is gegaan.

Wat is hier bijzonder aan @Chrisvo ? Dat gebeurt bij alle providers. 

Werk jij voor kpn? Jij snapt toch wel dat over de 38e betalen en/ of 32,50 wel een groot verschil is. Ze moeten bij kpn gewoon een vast bedrag houden voor de looptijd van je contract. Daar heb ik in maart mee ingestemd. 


Bij tele2 was geen inflatie correctie. 

Als ik ff google is het er nu in ieder geval wel.

https://forum.tele2.nl/mobiele-abonnementen-180/info-mijn-mobiele-abonnementskosten-zijn-verhoogd-inflatiecorrectie-2020-80550


Sorry KPN, maar ik vind die hele inflatiecorrectie klinkklare onzin. Ik sluit een contract voor een bepaalde periode met een bepaald bedrag, en verwacht dit te betalen. Ikzelf mag er niet vanaf in die periode.

En waarom wordt de husselkorting niet voor inflatie gecorrigeerd?

Het gaat me niet om die paar cent, en juridisch zal het kloppen aangezien ik (natuurlijk) het contract niet heb gelezen, maar na tientallen jaren bij anderen te hebben gezeten zonder ooit enige inflatiecorrectie gezien te hebben laat dit bij mij een zeer nare smaak na. Net de hele familie overgezet naar KPN; volgend jaar dus weer snel weg.


pgaarts, ga helemaal met je mee. Ik sluit een (2-jarig) contract af voor €15/mnd Voor je het weet betaal je dus €15,65 p/mnd. Heb zelf diverse andere contracten lopen. Nooit gehoord/ervaren (bij andere bedrijven) dat men de contract prijs (zomaar automatisch) verhoogd. Zou zeggen contract is contract….. Tevens…  Belkosten zijn onderdeel van dit zgn inflatiecijfer. Dus ze beïnvloeden hun eigen uplift???


 contract is contract….. 

Precies. En in dat contract word de inflatiecorrectie genoemd. Dus wat is het probleem? 


@Nick83 Wat ik bedoel te zeggen, je gaat een (2-jarig) contract aan voor €15/mnd. €360 dus. Voor je het weet wordt dit verhoogd. Buiten KPN heb ik nog NOOIT meegemaakt dat een afgesproken contract/bedrag wordt gewijzigd tijdens de lopende periode.
Voorbeeld energie contract…..
Betaal nu €150. Na twee (in mijn geval zelfs vijf)  jaar nog steeds. (behoudens de fiscale issues).
De invloed van de inflatie zou een KPN inschatting moeten zijn ipv dit bij de klant neer te leggen.
Hypothetisch … Inflatie gaat naar 100%. Ik kan niet van het contract af, maar prijs wordt verdubbeld. Is toch niet wat je afspreekt denk ik dan. Ik sluit een meerjarig contract af om zekerheid te hebben. Bij KPN in deze is dit dus zeker niet het geval.


Buiten KPN heb ik nog NOOIT meegemaakt dat een afgesproken contract/bedrag wordt gewijzigd tijdens de lopende periode.

Bij andere providers is het niet anders. Mijn VF abonnement wordt per 1 oktober verhoogd met 1,3%.
Tele2 heeft de inflatiecorrectie al op 1 juli toegepast.


Het verhogen van abonnementsprijzen vanwege de ‘inflatiecorrectie’ zorgt op zich ook weer voor inflatie en daardoor komt de volgende ‘inflatiecorrectie’ in zicht.

Ben overigens benieuwd of de tarieven met een overeenkomstig percentage dalen, wanneer er sprake is van deflatie. Vast niet. Ongetwijfeld komt dan het argument dat er in het contract geen ‘deflatiecorrectie’ is opgenomen.


Je kan er onderuit komen. Er is een ‘ontsnappingsclausule'. :sunglasses:

Is jouw abonnement ingegaan na 1 juli 2021? Dan geldt voor jouw abonnement geen inflatiecorrectie.

bron: Inflatiecorrectie op tarieven: verhoging van maandprijs | KPN


Je kan er onderuit komen. Er is een ‘ontsnappingsclausule'. :sunglasses:

Is jouw abonnement ingegaan na 1 juli 2021? Dan geldt voor jouw abonnement geen inflatiecorrectie.

bron: Inflatiecorrectie op tarieven: verhoging van maandprijs | KPN

Volgend jaar wel gewoon weer hoor.


Volgend jaar wel gewoon weer hoor.

Het is wat plannen, maar als je ieder jaar tussen 1 juli en 1 oktober verlengt naar een nieuw 1-jarig contract dan ontloop je steeds de inflatiecorrectie :nerd: Maar of het veel voordeel oplevert...


Volgend jaar wel gewoon weer hoor.

Het is wat plannen, maar als je ieder jaar tussen 1 juli en 1 oktober verlengt naar een nieuw 1-jarig contract dan ontloop je steeds de inflatiecorrectie :nerd: Maar of het veel voordeel oplevert...

Een 1 jarig contract is een euro duurder. Dus dan ben je een groot gedeelte van de inflatiecorrectie die je dan zogezegd mis zou lopen ook weer kwijt.