Skip to main content

Goedemiddag,

De rekening voor KPN mobiel [voorheen] Telfort is afgeschreven, en zoals elk jaar ben ik verbaast omdat de prijs aangepast wordt en aan het CBS inflatiecorrectie wordt gekoppeld, deze is volgens KPN 2.1% en volgens CBS 1.4% over 2020.

Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Mvrg

PNG

 

Admin: eigen topic voor je bericht aangemaakt

Hallo @PNG ,

 

Die 2,1% komt ook van het CBS, zie dit stukje uit deze link over de inflatiecorrectie:

Hoe wordt het berekend?

Wij volgen de berekening (consumentenprijsindex) van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Voor 2020 heeft het CBS een correctie berekend van 2,1%. Je maandelijkse abonnementsprijs gaat met dit percentage omhoog. Dat is de gemiddelde inflatie over de periode 1 juli 2019 t/m 30 juni 2020. Meer informatie over inflatie vind je op de website van het CBS.

 

Het is heel lastig zoeken op die website van het CBS maar ik heb het een tijd geleden ook uitgerekend aan de hand van hun cijfers en die 2,1% klopt.

Die 1,4% houdt geen rekening met een heleboel dingen.


Die 2,1% komt ook van het CBS, zie dit stukje uit deze link over de inflatiecorrectie:

Hoe wordt het berekend?

Wij volgen de berekening (consumentenprijsindex) van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Voor 2020 heeft het CBS een correctie berekend van 2,1%. Je maandelijkse abonnementsprijs gaat met dit percentage omhoog. Dat is de gemiddelde inflatie over de periode 1 juli 2019 t/m 30 juni 2020. Meer informatie over inflatie vind je op de website van het CBS.

 

Het is heel lastig zoeken op die website van het CBS maar ik heb het een tijd geleden ook uitgerekend aan de hand van hun cijfers en die 2,1% klopt.

Die 1,4% houdt geen rekening met een heleboel dingen.

 

Het is minder lastig dan het lijkt. Via de link op de KPN website kom je op de site van het CBS met de maandcijfers. Daarvan heb ik de maanden juli 2019 tot en met juni 2020 geselecteerd en dan zie je onderstaande afbeelding.

De kolom jaarmutatie CPI is wat je nodig hebt. Dat is de inflatie per maand (vergeleken met een jaar ervoor). Tel die 12 getallen bij elkaar op en deel ze door 12. Dan kom je op een gemiddelde van 2,058 en dat is afgerond 2,1% en dus de verhoging van je abonnement.

De getallen in de laatste kolom zijn de inflatiepercentages per maand als de prijzen van belastingen op producten niet zouden zijn gewijzigd sinds 2015. Dus de pure prijsstijging of daling van grondstoffen eigenlijk. Helaas veranderen dat soort belastingen juist heel vaak (accijns vooral) dus dat getal is onbruikbaar hiervoor.

 

 


Oke duidelijk.

Bedankt

PNG