Skip to main content

Goedenacht allemaal,

de volgende vraag speelt mij parten, hopenlijk kan een medewerker van KPN of een ervaren mede forumlid mij helpen. 
ik ben lid van het Veteranen Search Team, een non-profit organisatie die op verzoek van de politie helpt bij de opsporing van vermisten. Ik zit voor deze in het GEO team. Wij brengen infra in kaart, lopen mogelijke routes na, camera’s etc. Etc. (Meer info hieroger geef ik heel graag via een privébericht). Wij als GEO team maken hierbij ook gebruik van telefoonmasten als de telefoon in het netwerk zit en de vermiste deze bij zich heeft. (Alles via politie, wij kunnen NIET aan gegevens). Mijn vraag, na deze inleiding is;:

als een telefoon in het netwerk zit, en deze straalt aan op een mast, kan dit dan op elke cel van die mast zijn? Voor ons is dit cruciaal want een verbinding op cel A geeft ons een ander zoekgebied dan een verbinding op cel B of C. Als de vermiste op mast x is aangestraald en de mast geeft deze gegevens aan ons, welke cel is het dan? Als cel A naar het zuiden gericht is met een straalhoek van 180° en cel B naar oost met 180°…

afijn jullie snappen wel waar ik heen wil. 
bedankt voor het lezen van dit epistel en alvast dank voor alle antwoorden

@Toine_Monique De telefoon maakt niet alleen verbinding tot de dichtstbijzijnde mast maar ook met andere masten om te bepalen wanneer hij de masten wisselen. Indien meer masten in de buurt zijn (ook van andere providers) kan de locatie nauwkeurig berekend worden (tot paar meter)

Bij gebruik van CellID worden ruw een cirkel van maximaal bereik (tot paar km) vanaf de masten getrokken, het overlappende gebied van de cirkels is de onnauwkeurige positie van de telefoon.

Bij gebruik van Timing Advance (TA) wordt de afstand tussen de maast en de telefoon berekend met de tijd voor een signaal tussen maast en telefoon (en terug) gemeten, in stappen van 3,7 µs (550m = Lichtsnelheid * 3,7 µs /2)

Bij gebruik van Uplink Time Difference of Arrival (U-TDOA) wordt positie berekend uit de verschillen van de duur tussen telefoon en verschillende Location Measurement Units (LRU)

 


Hallo nachtbraker @Toine_Monique 😉,

Heb je wel eens naar Hunted! gekeken? Dan weet je wel hoe het werkt. In afgelegen gebieden kunnen ze nooit een precieze locatie traceren. Middenin Amsterdam kunnen ze iemand wel nauwkeuriger lokaliseren. 


Hallo nachtbraker @Toine_Monique 😉,

Heb je wel eens naar Hunted! gekeken? 

Je hoef niet naar Hunted te kijken, op het nieuws kam geregeld berichten over liquidaties van terroristen. Deze hadden fouten gemaakt, dat hun telefoon nummer of de nummer van hun naasten bekend worden. Een nauwkeurigheid van paar meter maakt voor een kruisraket of een geleide bom van een drone niet veel uit. Het hele gebouw wordt opgeblazen.


Hallo nachtbraker @Toine_Monique 😉,

Heb je wel eens naar Hunted! gekeken? Dan weet je wel hoe het werkt. In afgelegen gebieden kunnen ze nooit een precieze locatie traceren. Middenin Amsterdam kunnen ze iemand wel nauwkeuriger lokaliseren. 

Het enige wat bij Hunted klopt is de uitleg die op hun H.Q. wordt gegeven, of door de voiceover wordt verteld. Maar in de praktijk tijdens zulke Hunted-opsporingen, gebruiken ze voor dit programma niet de locaties van de zendmasten omdat zij niet van de politie of justitie zijn.

Veel opsporingen worden hier gesimuleerd, waarbij de cameraman een rol speelt. 

Leuk feitje, het H.Q. zit in het KPN hoofdkantoor in Rotterdam, is mij verteld. ;)


Reageer