Skip to main content

Op de veerboot richting Engeland, vrij dicht bij de kust, kregen we ineens een melding dat we buiten de bundel internet gebruikten. Voordat we ook maar iets konden ondernemen werd de verbinding verbroken en bleken we € 60,50 in minder dan een minuut gebruikt te hebben. Het was een hele domper.

Wij hebben 2 abonnementen, dus voor helemaal niets nuttigs zijn we samen € 121 kwijt. Echt een heel vervelend begin van de vakantie. Op de terugreis hebben we Data-roaming uitgezet, vliegtuigmodus aan gezet en voor de zekerheid de telefoons helemaal uitgeschakeld. Dat lijkt gewerkt te hebben ...

Ik heb geen idee hoe ik dit had kunnen voorkomen. Eigenlijk ging ik er zelfs van uit dat ik een waarschuwing zou krijgen vóórdat ik naar een VEEL DUURDERE verbinding zou moeten overschakelen.
En dat ik dan de mogelijkheid zou krijgen om die verbinding te weigeren, zonder verdere kosten.

 

En dat is dan ook mijn vraag.
Kan de KPN bij onze abonnementen de optie maken om het overschakelen naar veel duurdere verbindingen, zoals via een satelliet, AAN te zetten, terwijl deze standaard op uit zetten? (Met uitleg waarom die optie er is, zodat je ook bewust er voor kan kiezen)

Sms; bescherming aan naar 1266!! Hier meer info!


In plaats van provider kiezen op AUTO, provider kiezen op handmatig zetten, dan voorkom je dat soort situaties ook @HenkRon 


Wat je voorstelt is een work-a-round.

Ik moet dan in de vakantie bij elke afgelegde afstand kijken wie er nu weer de provider is en daaruit kiezen. In die tussentijd ben ik dus ook niet telefonisch bereikbaar.
Bovendien heb ik gemerkt dat het erg lang duurt voordat er een lijst is.

 

Mijn vraag aan de KPN blijft overeind:
Kan de KPN bij onze abonnementen de optie maken om het overschakelen naar veel duurdere verbindingen, zoals via een satelliet, AAN te zetten, terwijl deze standaard op uit zetten? (Met uitleg waarom die optie er is, zodat je ook bewust er voor kan kiezen)


Ook de sms Bescherming aan naar 1266 is vooral een work-a-round.
Het nadeel hiervan is dat ik al die SMS nummers niet uit mijn hoofd ken. Er zal vast wel een lijst zijn met wat elk KPN SMS-nummer doet. Maar op vakantie zal ik daar niet vlot aan denken.

Dit is wel wat ik nu ga instellen, dus bedankt voor de tip. Ik loop het risico dat ik over een tijdje in een niet-EU land tot mijn verbazing niet kan bellen. Want dan heb ik deze instelling vast niet meer paraat en de link met de EU en de KPN ligt ook niet voor de hand. Het scheelt me een hoop geld. Dus

Misschien zou het al helpen als in MijnKPN per telefoonnummer de verschillende -afwijkend- ingestelde (SMS-)opties zichtbaar zijn.

 

Mijn vraag aan de KPN blijft overeind:
Kan de KPN bij onze abonnementen de optie maken om het overschakelen naar veel duurdere verbindingen, zoals via een satelliet, AAN te zetten, terwijl deze standaard op uit zetten? (Met uitleg waarom die optie er is, zodat je ook bewust er voor kan kiezen)


Op een veerboot gaat het ook via 4G. Alleen wordt dat netwerk gevoed via satelliet. 

Jouw telefoon kan geen onderscheid maken tussen de 4G netwerken. Je hebt roaming aan of uit. Met uit alleen 4G via het kpn netwerk. Via aan heel de wereld. 

Kpn kan er al helemaal niks aan doen wat jouw telefoon kiest.

Voor ongewenste data kun je bescherming aan doen. Voor ongewenst bellen... tja, niet bellen. Het maritieme 4G netwerk is heel duur. Ook met bellen en gebeld worden. 

Bescherming aan blokkeert alleen DATA buiten de bundel. Bellen blijft werken. 

Ben je buiten de kpn EU regio/gebieden dan kun je voor dat land een (data) bundel nemen. Beschrijving aan kan aan blijven want dat is alleen voor buiten bundel. 

Zie http://kpn.com/buitenland

Aan boord je telefoon dus alleen gebruiken voor foto's maken. Pas verzenden met verbinding op vaste land.

De wekker kan ook nog wel.

Zet desnoods ook 'mobiele gegevens' uit.

Verder dus niks.


Hoi @HenkRon 

De sms Bescherming aan naar 1266 hoef je maar eenmaal te versturen. Zet het nu direct aan, dat heb ik ook al eerder gedaan. Je hebt er verder geen last van. Het blijft actief totdat je de bescherming zelf weer uitzet (maar waarom zou je). Een buitenlandbundel blijft gewoon werken en dus word je door die bescherming ook helemaal niet belemmerd in je gebruik.

Het enige wat KPN zou moeten doen is dit default aanzetten. Dat voorkomt een hoop ellende.


Reageer