Skip to main content

eerste was ik bij Telfort, wordt ik altijd gevraagd of ik de internet wil gebruiken. Nu krijg ik ongelooflijk hoge bedrag voor internet gebruik buiten EU, terwijl ik niet gevraag werd en niet gebruikt. de internet was al open voor buitenland blijkbaar.

Dat is echt misleiden van klanten. 

Hoi @Najim71, welkom bij ons op het forum. Mobiel internetgebruik buiten de EU kan inderdaad snel oplopen, dat was bij Telfort ook zo. Als je in een land aankomt sturen we een sms'je met daarin de tarieven die voor dat land gelden. Heb je dat sms'je niet gehad?

Als je de internetverbinding niet in het buitenland wilt gebruiken, kan je dat op je toestel uitzetten. Als je dataroaming en mobiel internet uitzet kan het toestel geen verbinding meer maken met een lokaal internetnetwerk. Vanuit de EU is er een limiet gesteld van 60,50 euro, voor internetgebruik buiten de EU. Dat is om mensen te beschermen tegen hogere kosten. Op onze website hebben we een pagina waar je kunt zien welke tarieven gelden voor welk land en welke buitenlandbundel je daarbij kunt activeren. 

Ik ben ook benieuwd waar je bent geweest. Als je jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, naam en geboortedatum van de contracthouder en de laatste 3 cijfers van de IBAN op je forumprofiel kunt toevoegen (bij de vakjes waar 'privé’ bij staat) kan ik ook voor je kijken wat ik hierover kan zien. Ik hoor het graag van je.


Hoi @Najim71, ik heb nog geen reactie van je gezien. Is het inmiddels duidelijk geworden via een andere weg? Als ik nog iets voor je kan doen hoor ik het graag.


Nee, niet opgelost, ik begrijp nog steeds niet Waarom KPN zonder toestemming van klant een bedrag in rekening bracht.

Dat mag niet in Nederland, Je moet altijd eerste klantvragen, uiteindelijk ik ga de bedrag betalen voor onnodig en niet gebruikt dienst.

Ik heb de gegevens ingevuld, Ik hoor de hele tijd dat ik een SMS heb gekregen, Ik krijg altijd SMS bij oversteken van grenzen, dat niet betekent dat ik automatisch voor internet betalen.


Bedankt voor de gegevens @Najim71. Ik heb het meteen voor je gekeken en zo te zien zijn er buitenlandkosten in rekening gebracht. Daarbij zijn sms'jes gestuurd die aangeven dat je daar was, in die sms’jes staan de kosten voor die datagebruik genoemd. Als dataroaming in jouw toestel aanstaat, zal jouw toestel zelf verbinding maken met het internet en dat (mogelijk op de achtergrond) gebruiken. Daar hebben wij geen invloed op, dat is een instelling op jouw toestel zelf. Het datagebruik wordt geregistreerd door de lokale provider waarmee je verbonden was, zij geven het aan ons door en dan komt het op de factuur. 

Het internet is daar zo te zien wel gebruikt. Wat er precies is gebruikt is niet zichtbaar, in verband met privacy, maar het is gebruikt. Daardoor zijn de kosten terecht in rekening gebracht.