Skip to main content

Hoi,

 

Het IP adres verandert de hele tijd van mijn laptop, ben op het moment verbonden met onze Huawei 4G modem.

De internetkabel is namelijk gesloopt gisteren tijdens grondwerkzaamheden…


Gebruik de hele tijd dezelfde laptop. Het IP adres moet hetzelfde blijven ivm thuiswerken. 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het IP adres hetzelfde blijft?

 

Alvast bedankt!

 

 

Die kabel zo snel mogelijk maken…

Ik weet niet of iemand anders nog een oplossing heeft. Maar op 4G heb je normaliter gewoon geen vast ip. Daar is denk ik niets aan te doen.


Die kabel zo snel mogelijk maken…

Ik weet niet of iemand anders nog een oplossing heeft. Maar op 4G heb je normaliter gewoon geen vast ip. Daar is denk ik niets aan te doen.

Er komt vanavond een monteur van KPN, maar geen idee of die dat kan repareren…

 

Dus het zou erg fijn zijn als iemand een oplossing zou hebben om hetzelfde IP adres te kunnen houden :) 


Hoi @Jess95, welkom! Ik kan me voorstellen dat dit niet handig is. Het kan alleen niet aangepast worden. Bij een mobiele verbinding heb je een wisselend IP-adres. Is de monteur gisteren geweest en heeft die het kunnen repareren? 


Hoi,

 

Het IP adres verandert de hele tijd van mijn laptop, ben op het moment verbonden met onze Huawei 4G modem.

De internetkabel is namelijk gesloopt gisteren tijdens grondwerkzaamheden…


Gebruik de hele tijd dezelfde laptop. Het IP adres moet hetzelfde blijven ivm thuiswerken. 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het IP adres hetzelfde blijft?

 

Alvast bedankt!

 

Van je laptop is het IP adres wel hetzelfde te houden meestal, afhankelijk om wat voor Huawei apparaat het gaat, de vaste routers kunnen een vast IP adres toekennen aan apparaten thuis. Kan via de webinterface op 192.168.8.1 Verder is het zo dat bij wisselend bereik of steeds laptop uitloggen mogelijk dat ook de mobiele verbinding steeds weg gaat en bij hernieuwd contact krijgt de Huawei in principe weer een ander 4G IP adres. Maar als je verbinding goed is een je geen spaarstand gebruikt en geen batterijvodeing gebruikt, kan het IP adres op het KPN netwerk makkelijk een week hetzelfde zijn is mijn ervaring.

Waarschijnlijk wil het bedrijf/organisatie een vast publiek IP adres zien vanaf de Huawei, b.v. om veiligheids redenenen. Komt geregeld voor merk ik, maar is eigenlijk een botte beil methode en ook niet echt flexibele en gedegen benadering. Op mobiel heb je een beperkt aantal IP adressen waarmee je werkt (dat zou men bij KPN kunnen opvragen), maar beter is om veiligheid op persoonsniveau te regelen, zoals inloggen op bank werkt b.v.


Hoi @Jess95, welkom! Ik kan me voorstellen dat dit niet handig is. Het kan alleen niet aangepast worden. Bij een mobiele verbinding heb je een wisselend IP-adres. Is de monteur gisteren geweest en heeft die het kunnen repareren? 

Hi Erik,

De monteur was woensdag geweest en heeft bevestigd wat we al wisten: de kabel is geraakt tijdens het aanleggen van de glasvezel. 

Misschien komen ze woensdag pas weer om dit te repareren…. In de tussentijd moet ik dus de IT afdeling van het bedrijf waar ik werk dagelijks vragen om mijn IP adres goed te keuren zodat ik kan werken…. 🙂 Niet ideaal


In de tussentijd moet ik dus de IT afdeling van het bedrijf waar ik werk dagelijks vragen om mijn IP adres goed te keuren zodat ik kan werken…

Ik neem aan dat jij een VPN verbinding gebruikt om met het bedrijfsnetwerk te verbinden.

Waarom beperkt jouw bedrijf dat dan op IP adres, dat is toch niet nodig?


In de tussentijd moet ik dus de IT afdeling van het bedrijf waar ik werk dagelijks vragen om mijn IP adres goed te keuren zodat ik kan werken…

Ik neem aan dat jij een VPN verbinding gebruikt om met het bedrijfsnetwerk te verbinden.

Waarom beperkt jouw bedrijf dat dan op IP adres, dat is toch niet nodig?

Geen idee waarom ze het zo willen, enige dat ik weet is dat mijn IP adres iedere keer goedgekeurd moet worden en ze geen andere oplossing hadden.


Ik snap het sowieso niet helemaal. Het ip wat de computer krijgt is niet interessant. Dat ip ziet het bedrijf niet eens. Welk ip het 4G modem krijgt doet er volgens mij ook niet toe, want dat is ook niet ip waarmee ingelogd word op de server. Het 4G modem maakt verbinding met een server van KPN. Het ip daarvan is het ip wat de VPN server ziet volgens mij. Toch?


Geen idee waarom ze het zo willen, enige dat ik weet is dat mijn IP adres iedere keer goedgekeurd moet worden en ze geen andere oplossing hadden.

Waar haalt u dat ip dan vandaan? Waar ziet u dat? Welk ip moet er precies doorgegeven worden? Want op de weg van uw pc naar het bedrijf zijn er meerdere punten waarover het verkeer gaat. Met elk hun eigen ip.


Ik snap het sowieso niet helemaal. Het ip wat de computer krijgt is niet interessant. Dat ip ziet het bedrijf niet eens. Welk ip het 4G modem krijgt doet er volgens mij ook niet toe, want dat is ook niet ip waarmee ingelogd word op de server. Het 4G modem maakt verbinding met een server van KPN. Het ip daarvan is het ip wat de VPN server ziet volgens mij. Toch?

Het (gewone) WAN IP adres van de router is het IP adres waarmee zo'n VPN verbinding opgezet wordt.

Alleen bij zeer strenge beveiliging zie je wel een dat een VPN verbinding alleen vanaf specifieke IP adressen opgezet mag worden maar voor het overgrote meerendeel van de bedrijven is een dergelijke beperking niet zinvol. Bij site-2-site VPN verbindingen zie je overigens wel dat het WAN IP adres altijd een rol speelt immers de naam zegt het al het is dan een site-2-site VPN.

 

@Jess95, Gebruik je nu een VPN verbinding naar het bedrijfsnetwerk en zo ja, welke VPN programmatuur wordt daar voor gebruikt?


Ik snap het sowieso niet helemaal. Het ip wat de computer krijgt is niet interessant. Dat ip ziet het bedrijf niet eens. Welk ip het 4G modem krijgt doet er volgens mij ook niet toe, want dat is ook niet ip waarmee ingelogd word op de server. Het 4G modem maakt verbinding met een server van KPN. Het ip daarvan is het ip wat de VPN server ziet volgens mij. Toch?

Het (gewone) WAN IP adres van de router is het IP adres waarmee zo'n VPN verbinding opgezet wordt.

Alleen bij zeer strenge beveiliging zie je wel een dat een VPN verbinding alleen vanaf specifieke IP adressen opgezet mag worden maar voor het overgrote meerendeel van de bedrijven is een dergelijke beperking niet zinvol. Bij site-2-site VPN verbindingen zie je overigens wel dat het WAN IP adres altijd een rol speelt immers de naam zegt het al het is dan een site-2-site VPN.

 

@Jess95, Gebruik je nu een VPN verbinding naar het bedrijfsnetwerk en zo ja, welke VPN programmatuur wordt daar voor gebruikt?

 

Volgens mij gebruik ik geen VPN… Ben hier niet zo technisch in. Wat ik moet doen is naar een Citrix pagina van ons bedrijf gaan. Wanneer mijn IP adres niet is goedgekeurd geeft de internet browser aan dat de pagina niet beschikbaar is. Wanneer het IP adres is goedgekeurd kan ik Citrix in. 


Volgens mij gebruik ik geen VPN… Ben hier niet zo technisch in. Wat ik moet doen is naar een Citrix pagina van ons bedrijf gaan. Wanneer mijn IP adres niet is goedgekeurd geeft de internet browser aan dat de pagina niet beschikbaar is. Wanneer het IP adres is goedgekeurd kan ik Citrix in. 

Helder, een tijd terug is er een beveiligingslek ontdekt in Citrix waarbij toen het advies gegeven is om Citrix niet meer via Internet beschikbaar te stellen. Dat zal voor jouw bedrijf waarschijnlijk de reden zijn geweest om deze beperking in te voeren. Het is echter geen gebruikelijke beveliging, Citrix is juist een omgeving die bedoeld is om op willekeurige plekken te kunnen gebruiken.


Hoi @Jess95, welkom! Ik kan me voorstellen dat dit niet handig is. Het kan alleen niet aangepast worden. Bij een mobiele verbinding heb je een wisselend IP-adres. Is de monteur gisteren geweest en heeft die het kunnen repareren? 

Hi Erik,

De monteur was woensdag geweest en heeft bevestigd wat we al wisten: de kabel is geraakt tijdens het aanleggen van de glasvezel. 

Misschien komen ze woensdag pas weer om dit te repareren…. In de tussentijd moet ik dus de IT afdeling van het bedrijf waar ik werk dagelijks vragen om mijn IP adres goed te keuren zodat ik kan werken…. 🙂 Niet ideaal

Ai, dat is naar, en inderdaad niet ideaal. Hoewel ik nu, na wjb's laatste reactie, wel begrijp waarom je bedrijf dit doet. Helaas kan ik hier niets aan veranderen :(

 


Allemaal bedankt voor het kijken naar dit probleem! :)