Skip to main content
Beantwoord

iPhone 12 mini probleem met mobiel internet 5G

• October 9, 2025
  • 17 reacties
  • 189 keer bekeken

Dag,

Ben erachter dat het niet aan Odido ligt waar ik eerst bij was, en niet aan KPN, het ligt aan de Iphone 12 mini. Die kan niet overweg met 5G. Het zou fijn zijn als de providers hiervan op de hoogte zijn. Want ik ben nu drie simkaarten verder en heb een tweede Iphone 12 mini (refurbish) gekocht, die precies hetzelfde probleem heeft. Toen ging er bij mij een lichtje branden: zou het een probleem van de Iphone 12 mini zijn? En zie, vele verhalen op internet met hetzelfde probleem bij de Iphone 12. Wat werkt is NIET aan en uitzetten, vliegtuigmodus aan/uit etc, maar de telefoon op 4G zetten. 

Graag hoor ik de ervaring van andere iPhone 12 gebruikers. 

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Myrthe321 en welkom bij de KPN Community. Wat vervelend dat je telefoon zo moeilijk verbinding krijgt met het mobiele netwerk. 😕
Helemaal als het nu via 4G ook niet werkt. 

Heb je alle stappen voor het oplossen van mobiele problemen al geprobeerd? 
Zo ja, dan raad ik je aan om een belafspraak met ons te maken. Dan kan mijn collega kijken of de instellingen vanuit ons goed staan bijvoorbeeld. 

Je kunt ook bij een KPN winkel langs met je toestel. Mijn collega daar kan dan alles met je doorlopen en eventueel kan hij dan opgestuurd worden ter reparatie. 

Houd er overigens wel rekening mee dat Apple toestellen tot 5 jaar na release updates krijgt. De iPhone 12 mini kwam in 2020 uit, dus zal deze vanuit Apple niet lang meer updates krijgen. 
Voor de veiligheid is het dan vaak beter om naar een ander toestel te kijken. Dat kan ook zeker refurbished! Alleen maar goed dat toestellen op die manier langer mee kunnen. 🙂
Er zijn ook refurbished telefoons bij KPN te koop. Mijn tip is wel om te kijken hoe lang het toestel nog updates krijgt. Anders is het alsnog zonde dat je er bijvoorbeeld maar een jaar van kunt genieten. 

Hopelijk lukt het zo! Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben, laat het hier gerust weten. 

17 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38758 reacties
  • October 9, 2025

Hallo ​@Myrthe321 ,

Het is een telefoon van ruim vijf jaar oud, dus ik kan mij voorstellen dat niet iedere KPN-medewerker alle ins en outs kent van dit toestel. 

Gelukkig heb je zelf de oplossing gevonden. 

Overigens lees ik op internet dat dit model wel 5G heeft. Maar kennelijk werkt het toestel dus niet goed met de 5G-frequenties in Nederland. 

https://www.coolblue.nl/en/product/871075/apple-iphone-12-mini-128gb-black.html?srsltid=AfmBOooXI1ayrAglqImDmc-toIuVy8MgQw7hY7y0f8KMHp04Iz5LKC2H

https://support.apple.com/nl-nl/111877

https://www.iculture.nl/iphone/iphone-12-mini/

En deze gaat niet over jouw vraag, maar is misschien nog leuk om te lezen:

https://www.kpn.com/beleef/blog/iphone-se-2022-vs-iphone-12-mini

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • October 10, 2025

De vreugde was van korte duur, 4G werkt ook niet meer. Zo wordt de consument gedwongen de nieuwste iphone te kopen ipv een refurbished ouder exemplaar.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+31
  • Superuser
  • 38758 reacties
  • October 10, 2025

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8482 reacties
  • Antwoord
  • October 11, 2025

Hi ​@Myrthe321 en welkom bij de KPN Community. Wat vervelend dat je telefoon zo moeilijk verbinding krijgt met het mobiele netwerk. 😕
Helemaal als het nu via 4G ook niet werkt. 

Heb je alle stappen voor het oplossen van mobiele problemen al geprobeerd? 
Zo ja, dan raad ik je aan om een belafspraak met ons te maken. Dan kan mijn collega kijken of de instellingen vanuit ons goed staan bijvoorbeeld. 

Je kunt ook bij een KPN winkel langs met je toestel. Mijn collega daar kan dan alles met je doorlopen en eventueel kan hij dan opgestuurd worden ter reparatie. 

Houd er overigens wel rekening mee dat Apple toestellen tot 5 jaar na release updates krijgt. De iPhone 12 mini kwam in 2020 uit, dus zal deze vanuit Apple niet lang meer updates krijgen. 
Voor de veiligheid is het dan vaak beter om naar een ander toestel te kijken. Dat kan ook zeker refurbished! Alleen maar goed dat toestellen op die manier langer mee kunnen. 🙂
Er zijn ook refurbished telefoons bij KPN te koop. Mijn tip is wel om te kijken hoe lang het toestel nog updates krijgt. Anders is het alsnog zonde dat je er bijvoorbeeld maar een jaar van kunt genieten. 

Hopelijk lukt het zo! Mocht je in de tussentijd nog vragen hebben, laat het hier gerust weten. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5112 reacties
  • October 11, 2025

Ik wil hier even corrigeren. De 5 jaren tellen vanaf het moment wanneer de serie niet meer gemaakt wordt en niet vanaf wanneer het uitkwam. De laatste iPhone 12 mini was gemaakt op 07 Sep 2022, dus tot sep 2027 zal hij nog support van Apple krijgen.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 279 reacties
  • October 11, 2025

@Myrthe321 Je vroeg naar ervaringen van andere gebruikers: hier is sinds oktober 2021 dagelijks een iPhone 12 mini 128GB in gebruik. Provider KPN met Esim, dus geen insteekkaartje. Zie buiten vrijwel altijd 5G in het scherm staan, in winkels ook 4G, dan wil het wel eens een trage verbinding opleveren.

Dus geen problemen. Het toestel zet ik wel meerdere keren per week even uit, nadat ik alle apps heb uitgeschakeld.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8482 reacties
  • October 12, 2025

Ah mooi! Dank voor de correctie ​@TDN. 🙂 Dan moet hij zeker nog even meekunnen. Wel gek dat de informatie op iCulture dan ook van 2020 uitgaat, ook CoolBlue rekent hem vanaf release datum (maar dan updates tot 6 jaar). Waar heb je gevonden dat het vanaf het moment is dat de serie niet meer gemaakt wordt? 

Dank voor het delen van jouw ervaring ​@JRe! Goed om te weten dat het bij jou goed gaat en ik hoop dat er voor ​@Myrthe321 ook snel een oplossing te vinden is. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • 5112 reacties
  • October 12, 2025

Waar heb je gevonden dat het vanaf het moment is dat de serie niet meer gemaakt wordt? 

Als je op internet zoek naar iPhone 12 mini discontinued komt je zelf op een van de honderden sites met de datum 7 sep 2022, onder andere wikipedia.

Hier een voorbeeld How Long Does Apple Support iPhones?

De minimale support van 5 jaren na stillegging van productie komt van Apple

Owners of iPhone, iPad, iPod, Mac, Apple TV, Apple Watch, AirPods, Apple Vision Pro, and Beats products may obtain service and parts from Apple service providers for a minimum of 5 years1 from when Apple last distributed the product for sale.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • October 14, 2025

Kan ik met de KPN bellen buiten de mobiele aanbieder om? 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8482 reacties
  • October 15, 2025

Als je bellen via wifi aan hebt staan op je iPhone dan moet het lukken om ons te bellen. 🙂 Of probeer het tijdelijk even met het toestel van iemand anders. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • October 15, 2025

Als je bellen via wifi aan hebt staan op je iPhone dan moet het lukken om ons te bellen. 🙂 Of probeer het tijdelijk even met het toestel van iemand anders. 

Mijn mobiele aanbieder zegt dat het contact met KPN via hen moet lopen dus die procedure ga ik volgen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8482 reacties
  • October 16, 2025

Prima ​@Myrthe321, hopelijk is de oplossing dan snel in zicht! 🙂 Houd je ons op de hoogte? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • October 22, 2025

Prima ​@Myrthe321, hopelijk is de oplossing dan snel in zicht! 🙂 Houd je ons op de hoogte? 

KPN heeft me nog niet gemeld wat hun bevindingen zijn. Draadje dus nog niet afsluiten.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8482 reacties
  • October 23, 2025

Je kunt ook altijd bij je eigen mobiele aanbieder navragen of zij al een update hebben gehad. Misschien is er tussentijdse informatie. 🙂

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • October 23, 2025

Je kunt ook altijd bij je eigen mobiele aanbieder navragen of zij al een update hebben gehad. Misschien is er tussentijdse informatie. 🙂

Correctie: de mobiele aanbieder heeft nog niet gemeld wat de bevindingen van KPN zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • October 25, 2025

Mobiele aanbieder vroeg namens KPN om meer gegevens en gaf meer suggesties, die ik allemaal al eens geprobeerd had. Er stond één dingetje bij dat ik niet eerder gedaan had, namelijk na het instellen van een andere browser, het toestel uit en weer aanzetten, dan werkt alles zich bij.  

En nu doet hij het en blijft het doen, binnen en buiten!

Dan vraag ik me wel af, waarom vertellen medewerkers van mobiele providers dit niet aan de telefoon? Er is wel gezegd om andere browser te proberen, wat ik paar keer geprobeerd heb, maar niet dat je daarna toestel uit en aan moet zetten.

Zo vanzelfsprekend is het niet om na elke wijziging je toestel uit en aan te zetten, bij het installeren van een app hoeft het ook niet. 

Hopelijk blijft het werken en bedankt KPN!

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 8482 reacties
  • October 26, 2025

Goede tip om mee te nemen, ook voor mij! Erg fijn dat het nu wel werkt ​@Myrthe321 en super dat je ons op de hoogte hebt gehouden. 😄

KPN Community
15 jaar!

En dat vieren we graag samen met jou.
Vier je het met ons mee?

Jubileum topic