Skip to main content
Vraag

iPhone 17 krijgt waarschijnlijk alleen nog maar een e-sim, wat betekent dit als je een duosim hebt?

• September 5, 2025
  • 8 reacties
  • 222 keer bekeken

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11

Zoals de titel al zegt, de iPhone 17 krijgt waarschijnlijk alleen een e-sim (sterk gerucht). Wat betekent dit voor klanten met een dual-simkaart?

Op dit moment is het niet mogelijk om via een e-sim hetzelfde nummer op twee toestellen te gebruiken (met uitzondering van de smartwatch). Hiervoor heb je dezelfde plastic dual simkaarten (twee simkaarten met hetzelfde nummer) nodig, die in de winkel verkrijgbaar zijn.

We gaan langzaam het digitale tijdperk in, waarin telefoons geen fysieke simkaartingangen meer hebben.

Mijn vraag is: hoe gaat KPN dit oplossen voor klanten in de volgende dual-simkaart situaties?

• Twee mobieltjes met alleen de e-sim mogelijkheid.
  • Eerste Mobiel met alleen een simkaart (plastic simkaart) en een tweede mobiel met alleen een e-sim.

Is hierover al nagedacht? Zo niet, kan deze vraag intern worden besproken?

Artikel: Bright

8 reacties

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@bnh, goede vraag! Zit je met smart te wachten op de nieuwe iPhone? 😊

We zullen even moeten wachten tot alle informatie bekend is en de iPhones echt gepresenteerd zijn. Dan kunnen we hier meer over roepen of verder naar kijken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 9, 2025

@bnh Apple hat juist de nieuwe iPhones 17 aangekondigd. Alleen de iPhones 17 Air heeft geen fysieke simsleuf. De iPhones 17 Pro en iPhone 17 Pro Max heeft wel een fysieke simsleuf behalve in volgende landen

eSIM-only models of iPhone 17 Pro and iPhone 17 Pro Max will be available in Bahrain, Canada, Guam, Japan, Kuwait, Mexico, Oman, Qatar, Saudi Arabia, the UAE, the U.S., and the U.S. Virgin Islands.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Superuser
  • September 9, 2025

Ik had het gezien ja ​@TDN!

Moet eerlijk zeggen dat ik niet onder de indruk van de iPhone 17 Pro, dus ik heb besloten om mijn huidige iPhone 16 Pro maar nog twee jaar langer te gebruiken in de hoop dat er weer een nieuw design komt 😅

Ik ga wel mijn Watch Ultra 1 vervagen voor de Ultra 3.

Thanks voor je reply ​@Alexandra van KPN!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

Bij mij weten is één slot voor een simkaart in Europa nog steeds verplicht! Apple zal hier dus alleen versies uitbrengen met minimaal 1 simslot. Die hebben vaak ook de mogelijkheid voor 2 e-sims ook nog. Die iPhone 17 Air zal hier daardoor niet komen. (wel door privé import, denk aan kopen via webshops, maar dat is wat anders dan via kpn, (web)winkels.)

DUO sim is een 'techniek’ die bijna 25 jaar (!) geleden is ingevoerd voor autotelefoons. Je kon dan in je auto, waarin de telefoon nog was ingebouwd met hoorn met krulsnoer en wat later handsfree, het zelfde nummer gebruiken als in je draagbare 😉 telefoon.

Het lijkt me technisch niet mogelijk om 2 e-sims in verschillende telefoons met hetzelfde identificatienummer in te voeren. Waardoor het op het netwerk hetzelfde toestel lijkt. En ook niet meer van deze tijd.

Waarom heb je twee mobieltjes met hetzelfde nummer? 👇

😉👉Je kunt i.c.m. met je Apple gewoon een Apple smartwatch nemen met Multisim. Waardoor je je telefoon thuis kunt laten en toch op je nummer bereikbaar bent via de watch. Dat is de moderne versie van wat je nu hebt.

En tja, dan houdt je toch de iPhone 16. Wat is daar mis mee. Die is net 1 jaar oud nu.

✅ Je moet natuurlijk gewoon iets uitkiezen, ook bij Apple, wat binnen JOUW wensen valt. Dat zal dan dus niet de iPhone 17 zijn lijkt mij. Of dus een Apple smartwatch met Multisim. DUO sim is niet meer van deze tijd.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Superuser
  • September 9, 2025

Omdat ik het nodig heb voor mijn werk ​@PeterG, op mijn werk gebruik ik een oude iPhone 8, want ik ga mijn vrijetijdstelefoon niet op het werk vernielen (die gaat dan gegarandeerd stuk / beschadigd raken).

Op mijn Apple Watch Ultra heb ik al de e-sim, maar ook die gaat niet mee naar het werk.

Waarvoor het oorspronkelijk ontworpen is, zal wel kloppen, maar in 2025 gebruiken mensen het ook voor andere doelen. Daarnaast niets is onmogelijk, de ontwikkelaars kunnen dit gewoon maken. Dat hebben ze ook gedaan met de smartwatches.
Of iets niet meer uit deze tijd is, laten we wel aan KPN over om te beslissen goed?

En wat betreft de 17 Air, die komt gewoon uit in NL / Europa, dat is echt een onzin verhaal.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

Maar dan 17 Air dus niet geschikt voor wat je ermee wil hè! Dus koop een van de andere versies met wel simslot (nogmaals verplicht, dus naast versies zonder simslot). Er is dus zeker een 17 waarmee kan wat jij wilt. Gelukkig. 

En zoals jij die laatste zin neerzet om een bewering te weerleggen is "niet netjes".

Zeg dan "dat klopt volgens mij niet". 

Dat heet beschaving. In plaats van afbranden. Versies met simslot móeten namelijk ook mogelijk zijn in EU. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Superuser
  • September 9, 2025

Ik brand je echt niet af hoor, het zal wel een Randstad dingetje zijn (we zijn daar blijkbaar niet zo beschaafd haha) ;) Excuses dat ik je gekwetst heb, even goede vrienden hoop ik!
Maar ik had het niet over de Air, ik ga persoonlijk alleen voor de Pro versies.
Gelukkig waren de geruchten niet helemaal juist, want die heeft gewoon een slot in de EU.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2025

Excuses aanvaard. 

Zelf vervang ik apparaten elke 7 jaar. Al zal m'n smartphone wat eerder aan de beurt zijn medio 2026.

Je huidige 16 is nog helemaal niet oud. Ze zijn 1 jaar geleden uitgebracht. En Apple update 6 of 7 jaar ofzo. Ze zijn al duur genoeg toch.

Als mijn klanten elk jaar z'n duur toestel kopen kan ik ook een superjacht in Nederland laten bouwen. 😁