Skip to main content

Ik zie dat alleen Android en iOS worden genoemd als ondersteund.

 

Is het mogelijk om IPv6 aan te vragen voor mijn lijn als ik geen gebruik maak van Android of iOS?

 

Ik heb een sim op mijn laptop en ik heb IPv6 nodig. Ik heb momenteel alleen een private-range IPv4 (10.0.0.0/24) in een NAT, en geen echt internet.

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

Hallo @IkBenHugo 

 

Dat je geen IPv6 adres krijgt ligt waarschijnlijk aan het ingestelde APN.

Staat er nu soms portalmmm.nl ingesteld, daarmee krijg je alleen IPv4, maar je zou daar wel mee moeten kunnen internetten, staat b.v. de gateway wel goed ingesteld, het zou normaal op automatisch moeten staan allemaal.

Voor IPv6 zou je hem in moeten stellen op internet maar ook daar geldt, als je dan nog steeds dezelfde instellingsfout hebt gaat internet via IPv6 waarschijnlijk ook niet werken.


Ik gebruik "internet" als een APN. Maar ik krijg alleen een IPv4 adres. Ik krijg geen IPv6 adres toegewezen. Als ik mijn apparaat in dual-stack of IPv6-only modus configureer, zegt de modem "No network service".

De KPN aankondiging over IPv6 ondersteuning zegt dat IPv6 alleen aan Android en iOS wordt geleverd, dus ik vraag me af of ik dit expliciet moet aanvragen, of dat het gewoon niet wordt ondersteund.

Ik kan wel websites openen (via de NAT gateway op het netwerk van KPN). Ik zou echter of IPv6 of een publiek IPv4 adres willen, omdat ik ook inkomend verkeer wil ontvangen (ik heb echter geen statisch IP nodig).


Ik gebruik zelf een andere provider via het KPN netwerk op mijn mobiel, ik krijg voor IPv4 i.d.d. ook een 10,x.x.x ip-adres (ook het internet APN) maar ik zie dat ik nu ook geen IPv6 ip-adres meer krijg, terwijl ik dat volgens mij eerst wel kreeg, telefoon staat daar wel op ingesteld (via WiFi krijgt hij die nog wel).

Dus ik vraag mij af of dat nu een algemeen probleem is of dat anderen met een KPN simkaart nog wel een IPv6 adres krijgen.


@GeSp : Ik heb een abonnement bij KPN, mijn APN staat op internet en ik krijg gewoon een ipv6 ip. 

@IkBenHugo : Je moet me even helpen want ik snap er nog niks van:  Wat voor SIM heb jij in die laptop zitten? En werkt die SIM wel in andere apparaten? 


@Erwin_ Ik heb nu ook weer een IPv6 adres, ik had ondertussen wel mijn telefoon herstart en APN opnieuw ingesteld.

Mijn APN heet trouwens gewoon KPN Mobiel internet en is ook op internet ingesteld, dus waar het nu aan gelegen heeft?

 

@IkBenHugo , ik kreeg daarna zowel een publiek IPv4 als IPv6 adres, het is blijkbaar nogal willekeurig wat je krijgt of het was een tijdelijk storing.

Ik zag toevallig dat je ook op het KPN zakelijk forum gepost hebt, heb je nu je simkaart om kunnen zetten naar zakelijk?


 

@GeSp  : Een vriendelijk collega, wiens vakgebied dit is heeft heeft mij een beetje op weg geholpen:

 

Je krijgt bij KPN via APN: internet een IPv6 adres en op die manier communiceer je ook naar de buitenwereld.  (Tenzij je toestel/modem dit niet ondersteunt of verkeerd ingesteld staat dan krijg je een  privé IPv4 adres.) Hier zit een firewall tussen die, mocht jij naar een website willen die geen IPv6 ondersteunt, een publiek IPv4 adres voor jou regelt. De firewall zorgt er ook voor om jou en ons tegen narigheid te beschermen.

Als je de APN op  portalmmm.nl zet krijg je altijd een privé IPv4 adres. Hier zit trouwens nog wel een firewall tussen om jou en ons tegen narigheid te beschermen. En deze firewall zorgt er ook voor dat je met een publiek IPv4 adres naar de buitenwereld gaat.

Bij APN advancedinternet krijg je een publiek IPv4 adres toegewezen en zit er geen firewall tussen. Je moet wel weten wat je doet aangezien je hiermee alles wagenwijd open zet. Je bent zelf verantwoordelijk om te zorgen dat je toestel/modem beschermd is en je moet rekening houden met extra dataverbruik.

Deze laatste APN is misschien een oplossing voor @IkBenHugo 

Het hangt ook een beetje van zijn abonnement af. Ik hoor graag van hem hoe de status nu is.

 


Het gebruik van de APN "advancedinternet" werkte niet. De modem antwoordt gewoon "No network service".

 

Ik ben overgestapt op een zakelijk abonnement, maar heb nog steeds geen IPv6 connectiviteit.


 


Je krijgt bij KPN via APN: internet een IPv6 adres en op die manier communiceer je ook naar de buitenwereld.  (Tenzij je toestel/modem dit niet ondersteunt of verkeerd ingesteld staat dan krijg je een  privé IPv4 adres.)

 

Ik zit nu bij de helpdesk in de wacht. Mijn A53, waar ik van alles opnieuw heb ingesteld (op verzoek van de  helpdesker), doet IPv6 over wifi maar niet over mobiel data van KPN.

De reactie van de helpdesk was uiteindelijk: “als IPv6 niet werkt, kunnen wij van KPN daarmee niet helpen”. En daarmee heb  ik een duur data-abonnement wat niet doet wat ik nodig hebt.

Ik sta nu in de rij bij de afdeling opzeggingen mobiele abonnement