Skip to main content

Hallo,

Ik wil binnenkort een maandelijks opzegbare unlimited abonnement bij KPN afsluiten. Heb allereerst een paar vragen over het netwerk.

Allereerst heb ik vernomen dat KPN recent overgestapt is op de ipv6 protocol voor mobiele verbindingen, klopt dit?

Als dit zo is zou ik graag willen weten of dit ook is met een 'open apn' (als ze dit soort apn ondersteunen)?

En als laatst of de ipv6 in samenwerking is met een CGNAT of dedicated IP (ook als je een open apn gebruikt?)?

 

Met vriendelijke groeten,

Dimitri

Je kan https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/ipv6-voor-het-mobiele-netwerk-479605 alvast doorlezen.

1 van jouw vragen had/heb ik ook, maar geen antwoord betekent 1 maand uitproberen voor minimaal 50 euro of iets anders verzinnen wat veel goedkoper is en wellicht ook nog effectiever is.


Dankjewel voor je reactie. Yes dat had ik al door gelezen maar sommige vragen blijven onbeantwoord. Zoals je al aangeeft is uitproberen denk ik de enige optie. Dit zal ik dus zelf uitproberen en het resultaat hier terugkoppelen.


Hi Dimitri, welkom hier. Dit zijn vragen waar ik zelf geen antwoord op heb, dus ik speel ze even door naar een collega, en kom z.s.m. bij je terug. Volgens mij moeten deze vragen wel gewoon beantwoord kunnen worden.


Hoi @DrDimitri (en @tmoesel natuurlijk). Hierbij wat antwoorden waarvan ik hoop dat je wat aan hebt.

KPN heeft vorige jaar de mobiele infrastructuur aangepast voor IPv6 en is nu bezig om de gebruikers hiervoor te activeren. Momenteel hebben we alle KPN Postpaid consumenten klanten geactiveerd. Prepaid en zakelijke klanten volgen nog.

Het is niet duidelijk wat je precies met ‘open APN’s’ bedoelt. Wij ondersteunen bij IPv6 alleen de APN: internet. Wellicht geeft dat dan al antwoord op de vraag...

We gebruiken CGNAT (NAT64) en het IPv6 adres voor het mobiele device wordt dynamisch door het netwerk uitgegeven. Tevens zit het IPv6 adres voor APN internet achter een firewall om klanten met een databundel te beschermen dat ze door hun databundel gaan, door scans vanaf het internet. 


Momenteel hebben we alle KPN Postpaid consumenten klanten geactiveerd. Prepaid en zakelijke klanten volgen nog.

Ik hoor van echt heel veel kanten dat mensen inmiddels IPv6 op hun KPN-mobiel hebben. Complimenten aan KPN!

Zelf beschik ik over een zakelijk KPN-abonnement en ik vroeg me af of daar inmiddels ook al voortgang is geboekt, want ik heb daar nu alleen nog maar IPv4.