Skip to main content

Momenteel vaar ik van Toulon naar Corsica. Zie ik per SMS dat ik erg hoge kosten maak voor dataroaming buiten Europa. Inmiddels de max bereikt en je betaald dan 60€ voor een paar mb. Kan iemand uitleggen hoe dit zit? Schakel je automatisch over naar een Maritiem netwerk en hoe kan je dit vooraf weten? Als je naar Egypte gaat snap ik hem maar de boot van Frankrijk naar Frankrijk?

 

 

Hallo @Raoul73 ,

Nee, want dan maakt jouw telefoon geen verbinding met een zendmast op het vasteland. Wel met een maritiem netwerk. Zie de tekst hieronder uit de kennisbank: 

De oplossing is: 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert

 

 

Volledige tekst:

 

Binnen Europa maak je gebruik van jouw eigen bundel, zonder extra kosten. Maar let op: buiten de EU gelden er andere tarieven en dan is een buitenlandbundel vaak een goedkopere optie.

 

Let op in grensgebieden

Zoals gezegd, als roaming aan staat op jouw toestel, dan maakt jouw mobiel verbinding met één van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk.

 

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

 

Roaming op je smartwatch

Meer informatie over roaming op je Apple Watch of Samsung Watch via multisim lees je in ons Multisim artikel.

 

Tarieven voor roaming buiten de EU

Buiten de EU gelden er andere tarieven en de kosten kunnen aardig oplopen. Per land en per provider verschilt wat je betaalt per MB, je kunt de tarieven voor jouw bestemming op onze site opzoeken.
Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd. Deze blokkade geldt per factuurperiode en de factuurperiode verschilt per klant.

Check de maandelijkse factuur om na te gaan wat jouw factuurperiode is. Een verblijf buiten de EU of in een grensgebied kan over 2 factuurperiodes gaan, waardoor er tweemaal €60,50 = €121,- berekend kan worden op 1 factuur. 

 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 


Buiten bereik van netwerk op land maak je gebruik van het Maritieme netwerk aan boord. Dat is schreeuwend duur. Iets van 4 euro per minuut aan bellen maar ook zo'n 10 € per MB ! Er zijn géén bundels om het ‘af te kopen’. 

Buiten de haven je data uitzetten en niet bellen. Alleen als foto toestel gebruiken is mijn advies.

Soms kun je ook een wifi kaart (met toegangscode) aan boord kopen. Dat is wat beter te doen dan het 4G netwerk aan boord. Via die wifi heb je dan wel wat beperkte snelheid, meestal rond 1 à 2 Mb/s en een data bundel. Van doorgaans rond 200 tot 500 MB.


Ik raad IEDEREEN aan om "BESCHERMING AAN" naar 1266 te smsen.

Of je nu wel of niet binnenkort een keer buiten de EU/EER, naar de randen van de EU/EER reist of een ferry neemt, met die "BESCHERMING AAN" ben je dan in ieder geval beschermd tegen die exorbitant hoge dataroamingkosten.

Weet je dat je zelfs bij een strandwandeling op Terschelling tegen dergelijke kosten aan kunt lopen omdat jouw telefoon dan ongemerkt met het maritieme netwerk van Tampnet verbinding zou kunnen maken.


 Even zeuren :

>..] dan maakt jouw telefoon geen verbinding met een zendmast op het vasteland. Wel met een satellietnetwerk.

Een “normale” mobiele telefoon kan geen verbinding maken met een satelliet.

Zie de tekst hieronder uit de kennisbank: 

Daar staat het inderdaad ook niet erg duidelijk uitgelegd.


 Even zeuren :

>..] dan maakt jouw telefoon geen verbinding met een zendmast op het vasteland. Wel met een satellietnetwerk.

Een “normale” mobiele telefoon kan geen verbinding maken met een satelliet.

 

Satellietnetwerk moet inderdaad zijn "maritiem netwerk". Aangepast….


Dank voor de verschillende reacties. Een kostbare les zullen we maar zeggen. Inmiddels inderdaad de ‘Bescheming aan’ gezet. Eigenlijk zou dit per default aan moeten staan vanuit de provider en kan je het ‘bewust’ uitzetten als je gebruik wil maken van kostbare roaming buiten de EU.

Raoul

  


Eigenlijk zou dit per default aan moeten staan vanuit de provider en kan je het ‘bewust’ uitzetten als je gebruik wil maken van kostbare roaming buiten de EU.

Ik ben het 100% met je eens en wat mij betreft zou eigenlijk elke zichzelf respecterende provider die bescherming ook gewoon standaard aan moeten zetten.


Reageer