Skip to main content

Is VoWifi in het buitenland mogelijk?

• May 29, 2026
  • 8 reacties
  • 27 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+6

@Sanne van KPN 

Zet eventueel bellen via wifi aan als het wifisignaal daar beter is dan het mobiele netwerk. 

Is dit geen optie voor je ​@1435F? Dat lost in elk geval hopelijk de bereikbaarheid op. Eerder gaf je aan dat de mail waar je op wachtte binnen is en het daarmee was opgelost, maar dit is dus niet het geval?

KPN wifi bellen in het buitenland is niet mogelijk. Dit werkt alleen in Nederland met een Nederlands IP adres en niet met een buitenlands IP adres. 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

8 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 30, 2026

Wifi bellen in het buitenland is mogelijk in 4 scenerios

• Eerst vliegtuigmodus aan dan wifi aan zetten
  • Een VPN met Nederlandse server gebruiken
  • CarrierConfigManager.java modificeren (false → true)
    sDefaults.putBoolean(KEY_CARRIER_DEFAULT_WFC_IMS_ROAMING_ENABLED_BOOL, true);
  • in carrier_config_carrierid_1644_KPNTelfort.xml volgende toevoegen

<boolean name="carrier_default_wfc_ims_roaming_enabled_bool" value="true"/>

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Helper
  • May 30, 2026

@TDN 

Het eerste scenario en de laatste twee scenario's zullen niet werken. Je toestel zal nog steeds een buitenlands publiek IP adres hebben welke niet op de whitelist van kpn staat. Kpn gebruikt een whitelist om alleen Nederlandse subnetten toe te laten voor wifi bellen.

Je leest wel eens klachten op het forum dat wifi bellen niet werkt terwijl de klant in Nederland is en een Nederlands publiek IP adres heeft. Dit komt doordat het Nederlandse subnet niet in de whitelist van kpn wifi bellen staat.

Hier een voorbeeld:

https://community.kpn.com/mobiel-15/bellen-via-wifi-vowifi-werkt-niet-op-het-werk-maar-wel-thuis-633670

Op de kpn website over wifi bellen wordt vermeld dat wifi bellen in het buitenland niet werkt.

https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 30, 2026

Kpn gebruikt een whitelist om alleen Nederlandse subnetten toe te laten voor wifi bellen.

Dit kan wel zijn, maar ik kan altijd binnen Nederland wifi bellen, zelfs met nieuwe IP-reeks (oorspronkelijk van een Deense provider) van Odido Klik&Klaar.

Op de kpn website over wifi bellen wordt vermeld dat wifi bellen in het buitenland niet werkt.

Alle Nederlandse providers zeggen dat wifi bellen in het buitenland niet werkt, maar met wijzigen van provider instelling om wifi bellen bij roaming te activeren kan je de beperking omzeilen. Tenminste werkt wifi bellen met Odido (T-Mobile Go Tablet). Ik heb geen zin om met KPN te testen uit 2 redenen

1. XML- of Java-files te modificeren vereist rooten (of custom ROMs), dit heb ik gedaan voor mijn tablet met Odido 0970-nummer
  2. Ik heb geen 0970-nummer van KPN. Een 06-nummer op mijn huidige telefoon te testen of wifi bellen zonder whitelist wel werkt vereist de laatste 2 opties (dus bootlader unlocken en custom-rom installeren)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 30, 2026

Kpn gebruikt een whitelist om alleen Nederlandse subnetten toe te laten voor wifi bellen.

Dit kan wel zijn, maar ik kan altijd binnen Nederland wifi bellen, zelfs met nieuwe IP-reeks (oorspronkelijk van een Deense provider) van Odido Klik&Klaar.

Alle Nederlandse providers zeggen dat wifi bellen in het buitenland niet werkt, maar met wijzigen van provider instelling om wifi bellen bij roaming te activeren kan je de beperking omzeilen. Tenminste werkt wifi bellen met Odido (T-Mobile Go Tablet). Ik heb geen zin om met KPN te testen uit 2 redenen

1. XML- of Java-files te modificeren vereist rooten (of custom ROMs), dit heb ik gedaan voor mijn tablet met Odido 0970-nummer
  2. Ik heb geen 0970-nummer van KPN. Een 06-nummer op mijn huidige telefoon te testen of wifi bellen zonder whitelist wel werkt vereist de laatste 2 opties (dus bootlader unlocken en custom-rom installeren)

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Helper
  • May 30, 2026

Dit kan wel zijn, maar ik kan altijd binnen Nederland wifi bellen, zelfs met nieuwe IP-reeks van Odido Klik&Klaar.

@TDN 

Begrijp niet helemaal wat je hier probeert te zeggen? 🤔

Odido is toch een provider die in Nederland een netwerk heeft? Dus zullen de Nederlandse publieke IP ranges (subnetten) van Odido in de whitelist van kpn staan. Zou zullen de NL providers Ziggo, Delta, Solcon etc met hun NL publieke IP ranges ook in de whitelist van kpn staan. Daarom kan je in Nederland via verschillende providers wifi bellen ongeacht dat je een kpn mobiel abonnement hebt en een andere provider hebt.

Alle Nederlandse providers zeggen dat wifi bellen in het buitenland niet werkt, maar tenminste werkt wifi bellen met Odido (T-Mobile Go Tablet). Ik heb geen zin om met KPN te testen uit 2 redenen

Je wilt het niet testen. Je kunt het alleen maar testen wanneer je een niet Nederlandse publieke IP adres hebt, dus je moet naar het buitenland en wat heeft een iemand eraan. Dit is voor de meeste mensen niet uit te voeren. En ik denk dat je denkt dat deze whitelist in je telefoon staat wat niet het geval is.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Helper
  • May 30, 2026

Dit kan wel zijn, maar ik kan altijd binnen Nederland wifi bellen, zelfs met nieuwe IP-reeks van Odido Klik&Klaar.

@TDN 

Begrijp niet helemaal wat je hier probeert te zeggen? 🤔

Odido is toch een provider die in Nederland een netwerk heeft? Dus zullen de Nederlandse publieke IP ranges (subnetten) van Odido in de whitelist van kpn staan. Zou zullen de NL providers Ziggo, Delta, Solcon etc met hun NL publieke IP ranges ook in de whitelist van kpn staan. Daarom kan je in Nederland via verschillende providers wifi bellen ongeacht dat je een kpn mobiel abonnement hebt en een andere provider hebt.

Alle Nederlandse providers zeggen dat wifi bellen in het buitenland niet werkt, maar tenminste werkt wifi bellen met Odido (T-Mobile Go Tablet). Ik heb geen zin om met KPN te testen uit 2 redenen

Je wilt het niet testen. Je kunt het alleen maar testen wanneer je een niet Nederlandse publieke IP adres hebt, dus je moet naar het buitenland en wat heeft een iemand eraan. Dit is voor de meeste mensen niet uit te voeren. En ik denk dat je denkt dat deze whitelist in je telefoon staat wat niet het geval is.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 30, 2026

Odido is toch een provider die in Nederland een netwerk heeft?

...

En ik denk dat je denkt dat deze whitelist in je telefoon staat wat niet het geval is.

Lees mijn bericht goed, K&K is nieuw toegevoegd, in het begin hadden bepaalde rangen nog Deense ip-adressen (dat kan je zien met IP locaties database) en zelfs toen werkte wifi bellen al. Ik zei nergens dat het te maken met whitelist in telefoon, maar of KPN überhaupt een whitelist serversided gebruikt.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Helper
  • May 30, 2026

@TDN 

Waarom af en toe een klacht dat kpn wifi bellen in Nederland niet werkt? Dat komt doordat kpn hun whitelist niet up-to-date is. Ze missen dan een NL IP ranges in de whitelist. 

Wat betreft de Deense IP ranges. Je hebt verschillende databases. Het kan best zijn dat op dat moment deze nog niet goed was geüpdate en die van kpn (whitelist) wel.