Skip to main content

Dag allen,

Ik heb een vraag over het toestelkrediet. Mijn dochter is 18 geworden. Ze woont gewoon thuis en verdient prima met haar bijbaantje. Omdat ze studeert in deeltijd krijgt ze geen stufi van de overheid. Ze heeft, naast haar zorgverzekering (waarvoor zorgtoeslag heel veel dekt), nauwelijks kosten. Toch kan ze hierdoor geen abonnement nemen. Ook kun je  inde proefberekening geen bedrag van €0 invullen bij de vraag 

Wat geef je maandelijks netto uit aan huur of hypotheek?

Het bedrag dat je maandelijks netto betaalt aan huur of hypotheek. Dit is je huur min huurtoeslag of je hypotheekkosten min belastingteruggaaf.

 

Hoe zit dit precies? Het zou fijn zijn om wat meer duidelijkheid hierover te krijgen :relaxed:

Hallo @Gea B. , als je dochter een telefoon koopt die minder dan € 250 kost heb je niets met de BKR te maken.

Als ze zorgt dat het maximum toegestane rood staan bij de bank ook onder de €250 blijft krijgt ze ook niets te maken met de BKR.

Als je met een proefberekening €1 invult lukthet dan wel?


Hi Gea, welkom op het forum. 

Bij toestellen boven de € 250.- worden er inderdaad checks gedaan. Bij de BKR maar ook haar inkomen. Als je dochter bijvoorbeeld een inkomen heeft van € 200.- zal een toestel van € 1000,- niet lukken. Dit omdat dit als een lening wordt gezien die niet te zwaar moet wegen op de inkomsten. Dit is wettelijk bepaald overigens, maar een goede stap om schulden te voorkomen naar mijn mening. 

Vul bij de huur/hypotheek anders € 1.- in, zoals Jan dit al aangeeft. 

Je kunt hier een proefberekening doen. 


Bedankt in ieder geval voor de reacties. Ze verdient grofweg 500 in de maand en - het abonnement ze in gedachten had - de 52 euro kan ze makkelijk betalen. Alleen komt ze niet door de bkr heen. Sparen wordt het dus! 


Graag gedaan uiteraard.Â