Goedemiddag lezer(s),
Het bestellen van een mobiel en data abonnement is voor mij helaas een slechte ervaring bij KPN. Dit komt mede door de informatie die men vraagt en toelicht tijdens het bestelproces. Natuurlijk willen we alles zo goed mogelijk doen, maar net als andere kan het dus mis gaan. Het betreft een aanname en dat kan beter?
In de onderstaande afbeelding voert de klant zijn of haar gegevens in. Hier is niet duidelijk dat het overeen moet komen met je gegevens op de ID bewijs en dat dit gecontroleerd wordt bij aflevering aan de deur in combinatie met je ID bewijs. Op een ID bewijs zijn er geen voorletters, maar voluit geschreven voornamen. Slechts de Achternaam staat een aanvulling (indien geklikt bij).
Ik als besteller ben op dit moment niet bewust dat het specifiek overeen moet komen met mijn ID bewijs of ander identiteits document, omdat in afbeelding 2 wordt aangegeven dat DEZE gegevens worden gecontroleerd (denkende dat de id bewijs wordt gecontroleerd met de gegevens die ik of jij invoert in de bestelproces onder het kopje ID bewijs).
Dit word dus niet gecontroleerd, aldus de aanname die ik als klant maak.

Men vult bovenstaande in alsof er bij een webshop wat wordt besteld.
In de volgende afbeelding, het volgende stukje van bestellen, wordt wel de notitie beschreven dat DEZE gegevens worden gecontroleerd! maar met Wat? De gegevens die ik invul en wat er daadwerkelijk op mijn kaart staat? Dat denk ik dan. Want er staat niks bij Persoonsgegevens vermeld. Dus ik als leek denk dat de gegevens die ik NU invul aan de deur worden gecontroleerd (ID-check?). Het zou beter zijn als de Persoonsgegevens ook een dergelijke notitie indicatie krijgen dat het 1 op 1 overeen moet komen.

Hierna volgt de bankpas gegevens en de 0,01 eurocent betaling. En je gaat verder en je denkt dat het goed zit.
Let op dat KPN de bestelling altijd moet annuleren en hier een aantal dagen overheen gaan. Je moet dan weer opnieuw bestellen en de aanbetaling of volledige bedrag betalen.
Op deze manier is er een actie aan mij voorbij gegaan. Nu zou ik het zelf niet goed hebben ingevuld en moet ik het toestel maar weer (3e x) bestellen en ook een veel hoger bedrag betalen. Ja de aanname is bij mij verkeerd, maar duidelijk is het ook niet. Tuurlijk zit ik wellicht fout, maar het kan ook duidelijker tijdens het bestellen.
KPN doe hier aub wat mee, want dit gaat vaker mis. Het is een kleine aanpassing die de klantenservice wat tijd kan schelen, frustratie(s) bij de toekomstige klant en biedt iedereen wat gemoedsrust.
Mijn bestelling duurde langer dan 1,5 week. 2 keer volledige toestelbedrag betaald. Uiteindelijk zelf naar de winkel gegaan en een toestel aangeschaft. Klantenservice zei: je krijgt de korting verrekend, na klachtenafhandeling ja u krijg geen, want u doet het verkeerd. Tsja, met bovenstaande voel ik me wel wat anders dan normaal.
Dus wat dit mij vertelt is dat mijn ID ingevoerde gegevens juist waren en ik gewoon de bestelling had moeten krijgen van de koerier. Helaas ziet KPN dit niet zo. Het is voor mij een opmerkingspunt, want volgens de bestelproces heb ik niks verkeerd ingevuld en zou de koerier alleen mijn id gegevens controleren (met de informatie wat ik in de afbeelding van ID bewijs had ingevuld). Op mijn ID bewijs staan GEEN voorletters!
Toekomstige klant(en) of besteller(s) let op, want het kost veel tijd als het mis gaat en dat is zonde. ik vind eigenlijk dat KPN in gebreken is, want KPN kan de bestelling niet annuleren, omdat ik een voorletter ben ‘vergeten’. De controle per ID kaart moet dus gebeuren op Achternaam, documentnummer en aanvraag/verloopdatum. Ik had mijn bestelling gewoon moeten krijgen van de koerier, ongeacht de voorletters.