Skip to main content

Ik kan geen SMS versturen naar een nummer wat begint met 970.

Naar andere 06-nummers is geen probleem, maar het nummer wat begint met 970 lukt het niet.

Wat is het probleem?

Hoi @Beslaan ,

Een 0970-nummer is geen normaal 06-nummer. Dus dan lukt een SMS niet altijd naar zo'n nummer. 

 

097-nummers zijn een speciale categorie. Het zijn geen regiogebonden netnummers, maar een vervanging voor mobiele 06-nummers. Telefoonnummers beginnend met 097 worden ingezet voor “machine-to-machine”-diensten. Dit wil zeggen dat ze gebruikt worden voor apparaten die informatie verzamelen en automatisch doorzenden naar een ander apparaat. Hierbij kan je denken aan snoep- en frisdrankautomaten, slimme energiemeters, of mobiele reisinformatiesystemen. Ook tablets en laptops met mobiel internet maken er gebruik van.

De 097-telefoonnummers zijn in het leven geroepen omdat de 06-nummers op dreigen te raken. Door het groeiend aantal apparaten dat internet gebruikt is er voor geautomatiseerde toepassingen de 097-nummers bedacht. Opvallend is dat deze nummers 12 cijfers hebben. De reden hiervoor is dat er dan meer telefoonnummers beschikbaar zijn. Omdat deze nummers vaak maar 1 keer geprogrammeerd hoeven te worden en de rest automatisch gaat, is het minder erg dat de langere nummers moeilijker te onthouden zijn.

 


097 nummers zijn voor internet only bedoeld. Ze maken dan ook geen deel uit van het landelijke (alle providers) telefonie/sms netwerk.

Een 097 hoort NIET in een smartphone te zitten.


Wat hier beweerd wordt klopt niet. Ik heb ook een mobiel internet abonnement met een 097 nummer en kan daarop prima SMS berichten ontvangen.

Voor het werk gebruiken we ook mobiele routers met 097 nummers waarvan we zelfs de status via SMS kunnen opvragen of via SMS de router kunnen rebooten.

 


@Hsd

Een 097 nummer is alleen verbonden met het eigen netwerk (KPN). Je zult dus van andere KPN nummers wel sms kunnen ontvangen en gesprekken (indien je tablet voor beiden geschikt is).

Maar als iemand van af een andere provider dat probeert, of jij naar andere provider (sms/gesprek) dan werkt het niet.

Een 097 hoort NIET in een smartphone te zitten.


Sorry, maar SMS werkt wel. Oók vanaf andere providers. En ik heb het niet over een smartphone.

Deze nummers zijn wel landelijk en niet beperkt tot de provider.

 


Of een SMS aankomt bij een 097-nummer is afhankelijk van de device, naar een iPad kan het bv niet. 

Op zich kun je wel SMS’en naar een data-nummer (097), maar SMS’en op de iPad is niet mogelijk. Apple heeft nooit ondersteuning voor SMS ingebouwd in de iPad. Berichten verzenden behoort daardoor sowieso niet tot de mogelijkheden, maar ook ontvangen gaat vaker niet dan wel. Bij Vodafone-netwerkberichten gaat het goed, omdat die als zogenaamde flash-sms worden verzonden (een SMS die leesbaar is zolang ze in het scherm staat; na het sluiten van het berichtvenster is ze niet meer terug te vinden). Reguliere SMS-berichten versturen naar een iPad heeft geen zin, want die komen hoe dan ook niet aan.

Als je een ander merk tablet zou hebben is het SMS’en van of naar een 097-nummer geen enkel probleem, waarmee ik alleen aan wil geven dat het probleem dus niet bij het nummer maar vooral bij de iPad ligt.

Uiteraard heeft de iPad wel iMessage en kunnen berichten ván een iPhone wel op de iPad gelezen worden (en je kunt die dan ook beantwoorden), maar échte SMS-ondersteuning is er niet. Dus als die nodig is heb je een probleem…

 


Dat is eigenlijk niet het discussiepunt.

Het gaat er om dat het abonnement van het 097 nummer je gewoon in staat stelt om SMS nummers te verzenden/ontvangen van en naar elk telefoonnummer, onafhankelijk van provider.

Als je ze in een apparaat stopt dat er niet mee overweg kan, is dat iets anders. Dat is een beperking van het gebruikte apparaat, niet van het abonnement.

Zoals gezegd, wij gebruiken 097 nummers voor mobiele routers met SMS functionaliteit en dat werkt gewoon prima.

 

 


De vraag van Topicstarter is waarom hij geen SMS kan sturen naar een 0970-nummer. Ik ga er vanuit dat dit niet lukt omdat het sim-kaartje in een iPad zit of in een ander apparaat. Hierbij kan je denken aan snoep- en frisdrankautomaten, slimme energiemeters, of mobiele reisinformatiesystemen.

 

 


De vraag is of het versturen niet lukt, of het ontvangen. Dat is me uit de vraagstelling niet duidelijk.


De vraag is of het versturen niet lukt, of het ontvangen.

Zie de eerste zin van het eerste bericht :wink:@Hsd .


Ik weet wel dat daar staat dat versturen niet lukt, maar is dat in figuurlijke of letterlijke zin? Kan OP niet versturen, of ontvangt de ontvanger niets?


OP? Is dat hetzelfde als TS?


Nu volg ik jou (Hsd)even niet meer.


Nog een keer.

 TS geeft aan dat het versturen van SMS naar 097 nummer niet werkt. Maar wàt werkt er nu precies niet?

  • Lukt het niet op het zendende toestel een SMS naar een 097 nummer te versturen?
  • Of ontvangt degene met het 097 nummer de SMS niet?

 

Of misschien bedoeld TS inderdaad 970 .…

 

Kortom, wat meer details zouden welkom zijn.

 

PS:

TS = Topic Starter, OP= Original Poster.


Ok @Hsd ,

Wat mij betreft heb jij je punt gemaakt met een nuttige aanvulling dat het versturen van een sms naar een 097-nummer in sommige situaties mogelijk is. 
 

Er zijn echter ook legio voorbeelden te bedenken waarin een sms sturen naar een apparaat met een 097-nummer niet gaat werken. 
 

Ik hou het daarom bij mijn eerste reactie. Daarin staat dat het versturen naar een 097-nummer niet altijd gaat werken. 


@Beslaan Welkom op het forum. Zoals je wellicht al hebt kunnen lezen kan het niet kunnen versturen/ontvangen verschillende redenen hebben. @Noordzee geeft op dit moment het meest complete antwoord. @Hsd heeft ook gelijk, sommige 097 nummers zijn wel geschikt om sms'jes te ontvangen van verschillende providers. Mag ik vragen wat er mis gaat bij het sms'en en welke melding je krijgt als je wel probeert te sms'en?


@Beslaan We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je vraag is beantwoord. Anders weet je ons te vinden!