Skip to main content
Beantwoord

Kan hotspot functie (internet delen) op een iPhone worden geblokkeerd?

• January 5, 2026
  • 10 reacties
  • 86 keer bekeken

Hallo,

ik zou graag de hotspot functie willen blokkeren op de telefoon van mijn kind (iPhone).

ik weet dat dit vroeger kon, of standaard niet beschikbaar was via de carrier.

is dit nog steeds een mogelijkheid?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@GuyCramer ,

Heeft jouw kind een kids-simabonnement?

Dan heeft KPN dat al standaard uitgezet. 

1. Kids Sim als Hotspot (delen van kind naar ander apparaat):
    • Dit is niet direct mogelijk met een Kids Sim. De Kids Sim is bedoeld voor de basiscommunicatie en dataverbruik van je kind, met ingebouwde blokkades voor onverwachte kosten, en ondersteunt geen hotspot-functionaliteit om data te delen naar een tablet of laptop.

Geen kids-sim? 

Om je iPhone hotspot te blokkeren, 

schakel je 'Persoonlijke hotspot' uit in Instellingen (en schakel je 'Andere mogen verbinden' uit), verander je het wachtwoord, en schakel je 'Compatibiliteit maximaliseren' uit voor betere beveiliging.

10 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 5, 2026

Hallo ​@GuyCramer ,

Heeft jouw kind een kids-simabonnement?

Dan heeft KPN dat al standaard uitgezet. 

1. Kids Sim als Hotspot (delen van kind naar ander apparaat):
    • Dit is niet direct mogelijk met een Kids Sim. De Kids Sim is bedoeld voor de basiscommunicatie en dataverbruik van je kind, met ingebouwde blokkades voor onverwachte kosten, en ondersteunt geen hotspot-functionaliteit om data te delen naar een tablet of laptop.

Geen kids-sim? 

Om je iPhone hotspot te blokkeren, 

schakel je 'Persoonlijke hotspot' uit in Instellingen (en schakel je 'Andere mogen verbinden' uit), verander je het wachtwoord, en schakel je 'Compatibiliteit maximaliseren' uit voor betere beveiliging.

• Auteur
  • January 5, 2026

Mijn kind heeft een gewone sim nu, met gedeelde data van mijn vrouw. Wat verandert er met een kids sim verder en wat zijn de kosten? 

kwam dit ook tegen toevallig:

https://www.reddit.com/r/shortcuts/s/txGQVdNFkw

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 5, 2026

Deelt je kind z'n Hotspot met vriendjes en zo? Leg hem/haar uit dat dat niet de bedoeling is.

Zie verder de handelingen die ​@Noordzee geeft om Hotspot niet mogelijk te maken.

• Auteur
  • January 5, 2026

Dat is geen probleem, ze deelt hem met haarzelf om zo de wifi blokkade te ontwijken, zodat ze bv op haar school laptop weer wifi heeft.

gesprekken aangaande dit zijn erg lastig met een puber :) dus gewoon even het kat en muis spelletje, en geen internet.

De tip ga dit morgen even bekijken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 5, 2026

Maar die school laptop is dan toch voor schoolwerk? Waarom blokkeer je dan daarvoor het 'vaste’ wifi? (sorry, ik volg het even niet 😁)

• January 5, 2026

Ik denk dat ze midden in de nacht zit te gamen PeterG. Oplossing is simpel: mobiel beneden houden 's nachts. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

@GuyCramer Doet het niet eerst Hotspot deactiveren en via ouderlijke toezicht verandering in mobiel data verbieden?

https://support.apple.com/nl-nl/105121

Wijziging van andere instellingen en functies verhinderen of toestaan

Je kunt wijzigingen verhinderen of toestaan voor deze functies en instellingen:

• Mobiele data: wijziging van instellingen voor mobiele data

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@GuyCramer! Welkom op community zoals je merkt denkt iedereen graag even mee. Het kan inderdaad een lastige situatie zijn. Ik weet nog hoe creatief ik om ging met dergelijke obstakels. Is het allemaal een beetje gelukt?

• Auteur
  • January 12, 2026

Hallo,

de schermtijd instellingen blokkeren niet de hotspot functie op haar iPhone. Ik ga mij nog verdiepen in de Reddit post met de opdracht functie.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dan hoor ik graag wat je bevindingen zijn Guy!