Skip to main content
Beantwoord

Kan ik een Fairphone 5 of 6 bestellen bij KPN met e/OS?

• January 30, 2026
  • 11 reacties
  • 82 keer bekeken

Levert KPN een Fairphone 5 of 6  met e/Os (DeGoogled operating system)?

Beste antwoord door Jeroen van KPN

Hallo ​@Atelier Yaap, welkom op de KPN Community. De Fairphone die KPN levert zijn niet de toestellen die beschikken over e/OS. De toestellen die KPN levert zijn Fairphones met Android.
Via Fairphone kun je wel zelf kiezen welke versie met of zonder Android jij wil aanschaffen: https://shop.fairphone.com/nl/shop/buy-the-fairphone-gen-6-1914?color=217&select=220

11 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 30, 2026

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 30, 2026

Dag Noordzee, bedankt voor je reaktie, ik kan uit je reaktie niet opmaken of deze fairphones voorzien zijn van de e/OS de zogenaamde de Goofled operating system. Een medewerker die ik via de kpn app sprak kon mij niet vertellen of de fairphones die KPN levert de afwijkende  (uitgeklede Google Android OS hebben)

Weet jij dat misschien. 

Het is trouwens ook erg moeilijk om bij Fairphone iemand aan de lijn te krijgen.

De enige firma die heeft gereageerd is Murena in Frankrijk die ze beide levert met e/Os, maar ik koop nog liever in Nederland.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 30, 2026

Meer dan op de specificaties op de website staat, weet ik ook niet. Je zou eens in een winkel kunnen proberen die dat toestel verkoopt. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 30, 2026

Het Coolblue gebeld, antw.: alleen met standaard android, op website fairfphone nog geen winkel gevonden,

bedankt voor je meedenken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

@Atelier Yaap Je kan zelfs /e/OS installeren, b.v. voor Fairphone 6. Maar je moet wel weten met wat je bezig bent. Google integrity check in /e/OS kan niet, en je zou in de toekomst problemen krijgen met bepaalde apps, de deze vereist.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 30, 2026

TDN, bedankt voor je bericht, ik snap een heel klein beetje , dus installeren zou nog wel gaan maar zodra er problemen komen ben ik vrij snel verloren, daarom zoek ik een winkel in de buurt (tussen MIddelburg en Rotterdam en Breda. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik de enige ben die de noodzaak voelt om los te komen van de datahonger van Big Tech. 

m vr gr

Jaap 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 30, 2026

TDN, bedankt voor je bericht, ik snap een heel klein beetje , dus installeren zou nog wel gaan maar zodra er problemen komen ben ik vrij snel verloren, daarom zoek ik een winkel in de buurt (tussen MIddelburg en Rotterdam en Breda.

Volgens mij kan je buiten Fairphone en Murena geen telefoon met voorgeïnstaleerde  /e/OS (meerprijs 50€) kopen. Het heeft te maken met de moeilijkheden van een Custom-ROM en de kosten voor de support. Als je b.v. jouw telefoon brickt tijdens installeren van /e/OS kan je jouw telefoon sturen naar fairphone, ze herstellen jou telefoon tegen een kleine vergoeding.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik de enige ben die de noodzaak voelt om los te komen van de datahonger van Big Tech. 

Het wordt steeds moeilijker zonder BigTech, nu is al moeilijk genoeg MicroG ipv PlayService te gebruiken. Bepaalde apps (banking of security) controleren op de aanwezigheid van echte PlayService en weigert te werken zonder PlayService. Sommige controleren of bootlader ontgrendeld is (nodig voor installeren van custom-rom) en weigert ook. Later als Play Intergrity voor massa uitgerold is, zullen vele apps, de nu nog met MicroG werken, niet meer functioneren. Zonder Google kan je in NL geen Google Pay gebruiken, dus draadloos betalen zit er niet in, zelfs als de banking app werkt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 30, 2026

wow TDN, dat is ineens een heleboel vaktaal waar ik niets van snap behalve de onuitwisbare indruk dat het niet gaat lukken op dit moment.

Heel veel dank voor je uitgebreide antwoord , ik ga me er wel in verdiepen.

goed weekend

Yaap.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 2, 2026

Hallo ​@Atelier Yaap, welkom op de KPN Community. De Fairphone die KPN levert zijn niet de toestellen die beschikken over e/OS. De toestellen die KPN levert zijn Fairphones met Android.
Via Fairphone kun je wel zelf kiezen welke versie met of zonder Android jij wil aanschaffen: https://shop.fairphone.com/nl/shop/buy-the-fairphone-gen-6-1914?color=217&select=220

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 2, 2026

Bedankt Jeroen,

Het lijkt erop dat als je een fairphone met e/Os installeert je geen betalingsverkeer meer kan doen.
AbnAmro kan mij daar geen antwoord op geven, fairphone krijg ik niet te pakken en de franse leverancier Murena geeft wel wat info maar weet het ook niet of de AbnAmro app werkt. 

Vlg’s TDN hierboven gaat het niet werken omdat je Google Pay niet zou hebben met e/OS.
Maar bedankt voor je antwoord.

m vr gr Yaap

• February 2, 2026

Als het niet wil of “kan” werken zonder een “te””slimme” telefoon neem dan een andere bank.
Ik deed dat al.
Maar alle banken willen iedereen afhankelijk maken van die te grote bedrijven . . .
Mij niet gezien, als het niet kan op mijn linux computer dan laat maar, en ik ben zeker niet de enige met die gedachte.