Skip to main content
Antwoord

Kan ik een oplaadpoort met teveel stof schoon laten maken?

• September 14, 2025
  • 17 reacties
  • 234 keer bekeken

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Hey hey,,

In mijn Galaxy A55 in de oplaadpoort zit denk ik teveel stof, waardoor het kabeltje van de oplader er niet heel denderend in blijft hangen. Waardoor dst kabeltje er soms s'nachts uit valt. Heeft iemand enig idee of een KPN winkel dat ergens kan schoonmaken, of waar dat dan evt zou kunen?

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Scubadiverboy1997. In een KPN-winkel kunnen ze dit niet schoonmaken. Je kunt dit inderdaad het beste laten doen bij een telefoonreparatiewinkel of het zelf voorzichtig proberen met een droog, zacht borsteltje of tandenstoker, zoals hierboven al wordt aangegeven. Let op dat je niet te hard duwt, anders kun je de poort beschadigen.

17 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 14, 2025

Hallo ​@Scubadiverboy1997 ,

Ik zou in de stad op zoek gaan naar zo’n telefoonwinkel. Zo eentje waar je ook bv hoesjes kunt kopen. 

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

@Noordzee nou dat kost min 20 euro. Vind ik wel heel duur. U niet?

Weet u nog goedkopere opties?

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 14, 2025

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 14, 2025

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • September 14, 2025

Een versleten of slecht passende kabel kan ook mog een (bijkomende) oorzaak zijn.
Nooit slecht passende USB kabels forceren en/of blijven gebruiken, dat kan je kwetsbare USB poort ook beschadigen.
Naar mijn ervaring is er ook heel veel verschil in hoe verschillende merken USB-C kabels passen.
Alles wat voor mij niet soepel genoeg past gebruik ik zelf niet/keur ik af.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Er zijn in elke stad genoeg kunnen telefoon winkels die dit kunnen. Vaak is het gewoon service van de zaak.

Daarnaast kan ik je aanraden om een speciaal plastic USB-C dopje erin te doen. Dat heb ik ook, en het bespaart veel stof in de poort. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Je kan proberen het stof weg te halen met een plastic tanden stoker zoals deze…

… doe het wel voorzichtig want je hebt zo vitale delen geraakt. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • September 15, 2025

Ik gebruik ook voor reinigen meestal perslucht in combinatie met isopropylalcohol en houtentandenstoker. Maar het is niet nodig voor meeste van mijn telefoons, omdat ik oplaadkabel met magnetische pluggen gebruik. De plug zit altijd in de telefoons en beschermt voor vocht en stof.

3-in-1 magnetische kabel, geschikt voor snel laden.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 15, 2025

Ik gebruik gewoon een simpel verfkwastje met zachte haren en blaas gewoon een keer stevig met mijn mond.

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 15, 2025

Ik gebruik gewoon een simpel verfkwastje met zachte haren en blaas gewoon een keer stevig met mijn mond.

Je mag je mond niet gebruiken om een USB-poort schoon te blazen omdat er speeksel in de poort kan komen, wat de poort kan beschadigen of kortsluiting kan veroorzaken, en omdat de luchtdruk niet krachtig genoeg is om stof en vuil effectief te verwijderen

. Gebruik in plaats daarvan een zachte, droge doek, een tandenstoker van hout of plastic, of een bus perslucht voor een veiligere en effectievere reiniging. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 17, 2025

Hoi ​@Scubadiverboy1997. In een KPN-winkel kunnen ze dit niet schoonmaken. Je kunt dit inderdaad het beste laten doen bij een telefoonreparatiewinkel of het zelf voorzichtig proberen met een droog, zacht borsteltje of tandenstoker, zoals hierboven al wordt aangegeven. Let op dat je niet te hard duwt, anders kun je de poort beschadigen.

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

@Vikash van KPN waarom kunnen ze dat niet in een KPNnwinkel?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 18, 2025

@Vikash van KPN waarom kunnen ze dat niet in een KPNnwinkel?

Beste ​@Scubadiverboy1997 omdat een KPN-winkel een verkooppunt is zonder herstelwerkplaats.

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

@JanD maar een winkel is toch ook een servicepunt voor als er iets is met je telefoon?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 18, 2025

@JanD maar een winkel is toch ook een servicepunt voor als er iets is met je telefoon?

Zeker, als hij nog in garantie zit kan je hem ook laten opsturen. Dan ben je hem wel enkele dagen kwijt en krijg je je telefoon terug in zijn fabrieksinstellingen. 

In de winkel van KPN werken Sales Adviseurs. Geen Reparateurs. 

Voordat ik bij KPN ging werkte heb ik enkele jaren een in de telecom reparatie gezeten. Hier deden we het uit service. Ik weet dat PhoneLab dat volgens mij ook als service aanbiedt maar ik weet niet of die bij u in de buurt zitten.

Scubadiverboy1997
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

@Ik_Combineer zou ik u miss even een DM mogen sturen?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • September 18, 2025

Dat mag zeker, maar het mag eventueel ook wel hier hoor.