Skip to main content
Ik ben tevreden over 4g en hoef geen super snel internet .
@wjb Je moet dat anders zien.

De eerste breedbeeld TV van Bang en Olufsen kostte een vermogen. Boven de €50.000 en kort daarna kocht je concurrerende producten bij winkels als de BCC voor 1/100 van de prijs.



Als je de eerste wilt zijn betaal je daar voor. Als je die lamp koopt ben je een vroege vogel of snelle innoveerder en je koopt het neusje van de zalm in design erbij.

Vel consumenten kopen geen designer lamp omdat die te duur zijn. Deze designer lamp met de nieuwste snufjes met Philips technologie, met kleurtemperatuur aanpassing, integreerbaar in een automatisch lampsysteem voor het hele huis met dimming en aanpassing op afstand, automatische functies, laag energieverbruik, etc. etc. etc. Diverse designers zouden die lamp zonder Li-Fi al voor die prijs durven aan te bieden.



Maar ik zie: Het is te koop. Het werkt. En als de concurrentie het ook aanbiedt zie ik de prijzen snel fors kelderen. Smartphones die L--Fi geschikt zijn en met Li-Fi getest zijn die zijn ook niet veel duurder dan de concurrentie.



In essentie is Li-Fi niet anders dan een led en een optisch oogje. Die kosten in massa's rond een cent om te produceren en in de betere versie voor Li-Fi zou dat wellicht iets duurder zijn maar goedkoper dan een Wifi antenne.
@wjb , we gaan dan wel of topic vrees ik dus ik probeer het kort te houden.



Vele wegen leiden naar rome...



Je kan de smartphone met een OTG stekker (On The Go stekker) aansluiten op een RJ45 netwerkkabel stekker. Op Ebay het goedkoopst te krijgen (<10 euro). Nadeel is dat er niet één adapter is die op iedere willekeurige smartphone past, er zijn een beperkt aantal types.



Tablets etc. kan je ook zo aansluiten. Apple verkoopt een adapter voor iets van 25 euro adviesprijs voor tablets. Andere merken en apple compatible spul is goedkoper.



Makkelijker is als je smartphone gelijk oplaadt. Neem daarvoor een USB hub met stroom voorziening, verbind je Smartphone daarmee via het laadkabel, sluit een usb naar rj45 adapter op de usb hub aan (te koop vanaf twee euro bij ebay of amazon). Zet alle draadloos uit en zet je telefoon op tethering.



Je kan gewoon bellen of via internet.

Als je zo niet kan gewoon kan bellen dan heeft je provider heel veel moeite gedaan om dat te blokkeren en ligt dat aan je provider. Dan kan je klagen bij je provider om dat recht te zetten en "wifi bellen" weer aan te zetten. Of voor een tientje per jaar een cheapconnect accountje op je mobiel zetten.



Wat ik ook wel doe is met een wachtwoord op een website inloggen. Liefst sluit ik dan een headset aan voor een betere geluidskwaliteit en meer privacy tegen meeluisteraars. Dan hoef ik helemaal niets mee te nemen. Voicemail kan via de email binnen komen, inloggegevens onthouden en klaar ben je.



Of met een portable programma op een USB stick. Je kan het zo gek niet bedenken en het werkt.



Als ik de hele dag met en laptop werk kan ik alles ook daarover laten lopen. Of een telefoon programmatie installeren en bellen via een willekeurige Voip aanbieder. Voip codes kan je meermaals installeren op computer, smartphone etc. je moet alleen even kijken of je op meerdere plekken tegelijk ingelogd kan zijn.



Ik heb ook een emulator voor een smartphone op de computer, die doet alles wat een smartphone doet en heeft een eigen mobiel nummer; voor communicatie met whatsapp verslaafden die willen whatsappen of via whatsapp willen bellen (Signal is beter).

Dat is dus een oplossing die ALLEEN op de computer draait en geen onzin waarbij je smartphone via een zendmast verbonden moet zijn om op de PC een programma te kunnen gebruiken.
Diverse designers zouden die lamp zonder Li-Fi al voor die prijs durven aan te bieden.

Altijd een antwoord klaar, maar of het er geloofwaardiger op wordt? 🤔
@wjb Die had ik hierboven al beantwoord, wat vereist verdere toelichting?
@wjb , Je kan gewoon bellen of via internet.

Als je zo niet kan gewoon kan bellen dan heeft je provider heel veel moeite gedaan om dat te blokkeren en ligt dat aan je provider. Dan kan je klagen bij je provider om dat recht te zetten en "wifi bellen" weer aan te zetten. Of voor een tientje per jaar een cheapconnect accountje op je mobiel zetten.


Bellen over Internet met je mobiele abonnement zelf zal niet gaan.

Ik dacht dus al wel dat je met VoIP providers als CheapConnect zou aankomen.

Zelf gebruik ik zowel zakelijk als privé ook CheapConnect voor de "vaste" telefoon (dect 😮) maar binnen de EU niet op mijn mobiele telefoon.

Zelf bellen vanaf een mobiele telefoon via een VoIP account is prima te doen, maar bereikbaar zijn op een mobiele telefoon via VoIP is, zacht uitgedrukt, niet echt bevorderlijk voor de accuduur. In het geval dat ik buiten de EU op zakenreis ben wil ik op mijn mobiel ook nog wel eens mijn CheapConnect VoIP account gebruiken, maar verder niet.
Alle dataverkeer achtige zaken vreten aan de batterijduur.

Een provider nemen die Wifi bellen toestaat of vragen dat voor jou niet te blokkeren is het beste.



Ik wil niet altijd 100% bereikbaar zijn. Ik heb een hekel aan mensen die bellen tijdens vergaderingen, dinners, in de bioscoop, of opnemen als ze op de WC zitten. In het buitenland ben ik bij voorkeur bereikbaar via email of voicemail of ze bellen de balie maar. De tijd met eigen secretaresse was ook fijn.



Om je smartphone uit te schakelen is tegenwoordig niet meer eenvoudig. Het beste is Wifi, bluetooth, GPS (die absoluut niet vergeten ivm A-GPS en E-GPS) uit te schakelen en dan de vluchtmodus aanzetten. Vooral bij apple moet je vervolgens diep in de menu structuur graven om het zo in te stellen dat apple apps ook naar die instellingen luisteren. Als je geluk hebt staat draadloos dan uit op je smartphone. Je accuduur stijgt en je gezondheid ook.
Een provider nemen die Wifi bellen toestaat of vragen dat voor jou niet te blokkeren is het beste.

Vragen dat niet te blokkeren is natuurlijk nergens voor nodig immers providers zullen nooit bellen via Internet (VoIP, Whatsapp, Skype, etc.) blokkeren, dat mogen ze wettelijk namelijk niet.

Er zijn nog maar weinig providers die grootschalig VoWiFi ondersteunen en van VoLAN heb ik nog nooit gehoord. 😉 Ook bij KPN staat VoWiFi nog in de kinderschoenen met een beperkt aantal toestellen die ondersteund worden.



Ik wil niet altijd 100% bereikbaar zijn. Ik heb een hekel aan mensen die bellen tijdens vergaderingen, dinners, in de bioscoop, of opnemen als ze op de WC zitten.

Ik ook, maar daar heb je de "stil" knop voor. 😉
@wjb Dat blokkeren zit anders en doen diverse providers wel.

Een jaar geleden had ik nog een lezing over dat onderwerp van een professor die daar veel van wist en Wifi bellen kwam daar expliciet aan bod.



Vroeger kon je gewoon zendmastverbindingen uitschakelen en via Wifi verder bellen. Dat hebben de providers uit commerciële overwegingen uitgeschakeld/ geblokkeerd. Dat is gewoon bellen met je 06-nummer over Wifi en dat is geen Voip bellen. Netneutraliteit, Voip, Skype, Whatsapp etc. is een ander onderwerp.



Het gaat hier puur om dat als je met je simkaart/06-nummer geen zendmast bereik hebt je gewoon verder belt met Wifi in plaats van de zendmast. Zeg maar alsof je van de ene zenedmast switcht naar de andere zendmast (en dat is dan je Wifi).

Bellen via Wifi is in essentie hetzelfde als je smartphone aansluiten via een netwerkkabel want internet is internet of je dat nu via Wifi of via utp kabel doet.
Ik zag dit in een andere topic staan:



STOP 5G
Dat blokkeren zit anders en doen diverse providers wel.

Een jaar geleden had ik nog een lezing over dat onderwerp van een professor die daar veel van wist en Wifi bellen kwam daar expliciet aan bod.


Welke dan, want dan maak ik daar graag melding van bij de ACM?

Nee, geen enkele provider zal het in z'n hoofd halen dergelijke diensten te blokkeren immers dat is in strijd met de telecommunicatiewet en daar kunnen behoorlijke sancties op staan.



Vroeger kon je gewoon zendmastverbindingen uitschakelen en via Wifi verder bellen. Dat hebben de providers uit commerciële overwegingen uitgeschakeld/ geblokkeerd. Dat is gewoon bellen met je 06-nummer over Wifi en dat is geen Voip bellen.

Oh ja joh, daar heb ik nog nooit van gehoord en ik ben toch behoorlijk thuis in dit wereldje.

Weet je dat VoWiFi (Voice over WiFi) nog maar net geïntroduceerd is. Voorheen was het onmogelijk om met je 06 nummer over wifi te bellen tenzij je (zoals ik) je 06 nummer meegaf als caller-id met een VoIP gesprek. Ik weet niet wie jou die onzin wijs gemaakt heeft, maar ik zou toch je bronnen nog maar eens aanspreken. Ja Orange heeft wel eens een proefballonnetje opgegooid (2006) maar verder is het nooit gekomen.
@wjb Als jij het beter weet dan figuren als Frank Leferink, hoogleraar elektrotechniek als zij expliciete uitspraken doen over een onderwerp waar zij zich goed in verdiept hebben ...



Dan zul je begrijpen en het me hopelijk niet kwalijk nemen, dat ik het woord van een hoogleraar meer acht dan een "nooit van gehoord" van één persoon. Er zijn zo veel zaken waar ik nog nooit van gehoord heb, laatst hoorde ik van een KPN medewerker dat die nog nooit gehoord had van:



STOP 5G

Schokkend genoeg lijkt me als men bij KPN daar 'niets van weet' en dat verzwijgt als er naar geïnformeerd wordt.
@wjb Als jij het beter weet dan figuren als Frank Leferink, hoogleraar elektrotechniek als zij expliciete uitspraken doen over een onderwerp waar zij zich goed in verdiept hebben ...

Ik denk dat jij de "expliciete" uitspraken van Frank Leferink verkeerd geïnterpreteerd hebt.

Het zou mooi zijn als jij een bronverwijzing naar een publicatie van hem zou hebben aangaande het gewoon bellen over wifi. Dus niet VoIP, Whatsapp of Skype maar native 06 over wifi.
Er is geen sprake van verkeerde interpretatie. Het kwam expliciet aan bod. Ik ben nog naar de beste man toe gegaan om vragen te stellen en nadere details te horen en die heeft hij zo beantwoord als ik weergaf, met voorbeelden en al.

Een link heb ik zo snel niet.



Wifi bellen ofwel Wi-Fi Calling is de term.

Uit andere bron vernam ik dat Vodafone een van de eersten was die stopte dit te blokkeren in Nederland. Vluchtmodus activeren, Wifi aanzetten en zan zou er een provider komen die een naam heeft in de trant van NL Wi-Fi of zoiets en die kan je dan als 'zendmast' gebruiken. Met die zendmast kan je dan bellen als de zendmast minder bereik heeft, of je die niet wil gebruiken. Switchen tussen zendmast en Wifi, zoals je ook van zendmast naar zendmast kan hoppen als je je verplaatst is technisch mogelijk, bedoel je dat met 'native 06'.



Als ICT'er weet je waarschijnlijk dat wat via Wifi kan ook bekabeld via je netwerk kan.



Daar moet het nodige van te vinden zijn als je zoekt. En dat is dus geen Whatsapp, Skype of Cheapconnect.



Je ziet: 5G is totaal overbodig.
Uit andere bron vernam ik dat Vodafone een van de eersten was die stopte dit te blokkeren in Nederland.

En waarschijnlijk ook geen bron.



Wi-Fi calling (VoWiFi of VoWlan) is niet iets wat providers blokkeerden, maar wat providers sinds kort activeren. Het is dus niet zo dat Vodafone als eerste gestopt is met dit te blokkeren, maar dat Vodafone één van de eerste was om VoWiFI in Nederland te introduceren (aankondiging in 2016). Een klein nuanceverschil. 😉

Hoewel vrijwel alle moderne telefoons geschikt zijn voor VoWiFi ondersteunen de providers helaas nog altijd lang niet alle telefoons. Dit geldt overigens niet alleen voor VoWiFi maar ook voor VoLTE (bellen over 4G).
@wjb Ik heb je de bron gegeven. Ik zou zeggen bel hem op.

Ik heb dit van de slimme heren zelf en niet van een of ander websitje. De man zelf is een betere bron dan een journalist, die regelmatig slechts voorgedicteerde artikelen of persberichten van Telecom providers overschrijven of alles doen om een grote Telecom adverteerder te vriend houden met bepaalde insteek van teksten.



In ieder geval kan je bellen via Wifi in plaats van via een zendmast. Daar ging het om.

Dat werkt dus ook bij de Wifi op je werk, bij je vrienden, bij de hotspot, ... Zendmast-bereik is overbodig.

Wat je via wifi kan, dat kan ook via bekabeld internet en anders heeft een goede ICT'er daar wel een foefje voor.



Je hebt dus geen zendmast nodig om te bellen via je simkaart en je smartphone. Bellen met een mobieltje zijn slechts datapakketjes (van digitaal gecomprimeerde spraak) die verzonden worden en tegenwoordig is het zelfs zo dat de spraakkwaliteit via Wifi bellen hoger is dan wanneer je via een zendmast belt.



Het voor de gezondheid schadelijke 5G is dus overbodig.
Ik heb dit van de slimme heren zelf en niet van een of ander websitje.

Die "slimme" heren mogen dan wellicht kennis van electromagnetisme, op het gebied van de historie en ontwikkeling van VoWiFi hebben ze blijkbaar nog het één en ander te leren.



Dat anno 2019 bellen via wifi mogelijk is moge duidelijk zijn en ik zal de laatste zijn die dat zal tegenspreken. Helaas is dit overigens alleen mogelijk op mobiele telefoons die door de provider ondersteund worden en dat zijn lang niet alle mobiele telefoons.



Wat ik wel zal tegenspreken zijn opmerkingen als:



Vroeger kon je gewoon zendmastverbindingen uitschakelen en via Wifi verder bellen. Dat hebben de providers uit commerciële overwegingen uitgeschakeld/ geblokkeerd.

Dat is namelijk pertinent onjuist, zelfs als Frank Leferink dat gezegd heeft.



Overigens is het Frank Leferink die eigenlijk zegt dat 5G misschien wel eens minder schadelijk zou kunnen zijn dan 4G.





Bron
Als een hoogleraar iets vertelt en dat met voorbeelden, namen en data staaft dan neem ik dat eerder aan dan iemand op een forum die zegt "daar heb ik nog nooit van gehoord". Ik zou zeggen verzet je niet zo en bel hem gewoon op, wellicht doe je nieuwe inzichten op. Echte kennis doen we op door te onderzoeken waar we nog nooit van gehoord hebben.



Frank Liefterink zegt helemaal niets over schadelijkheid van 4G t.o.v. 5G wat jij wilt lezen, hij geeft een overweging (de rest heeft de journalist weg gelaten) en zegt CITAAT "wat de effecten daarvan zijn, daarvoor moet u niet bij mij zijn."

En verder staat er CITAAT: "Dit is bijna een filosofische vraag. Gesteld vanuit de vraag of er gevaar schuilt in elektromagnetische velden. Maar draai het om: kun je aantonen dat die velden géén invloed hebben op de mens."

Dat advies geeft hij op goede grond expliciet af. De man is zich namelijk rot geschrokken van de effecten maar het is zijn vakgebied niet. Probleem is dat voor de gezondheidsraad bij zendmasten techneuten gezondheidseffecten beoordelen en dat kan natuurlijk niet.

De hogere 5G frequenties zitten in ranges die het militair als wapens inzet, en die zoeken maximaal effect.

De gezondheidsraad heeft al langer meermaals bericht dat er geen enkele reden is om het Voorzorgprincipe niet toe te passen. Dat is spijkerhard. Zoek dat maar eens na!



Verder zou ik zeggen lees de link van @Dennis Schreve Dat zijn wetenschappers die wel iets van de medische kant van 5G weten. 5G appeal: www.5gspaceappeal.org



Of lees dit overzicht eens Dat is ver beneden de blootstellingslimiet en als je dat ook nog leest, dan wil je 5G echt kunnen weigeren!
Als een hoogleraar iets vertelt en dat met voorbeelden, namen en data staaft dan neem ik dat eerder aan dan iemand op een forum die zegt "daar heb ik nog nooit van gehoord".

Dat kan ik begrijpen, maar toch is het niet juist. Het activeren van een dienst is iets anders dan het stoppen van het blokkeren van een dienst. Het vaste netwerk (en dus ook via wifi) was helemaal niet ingericht voor "native 06 telefonie" geïnitieerd vanaf een vaste aansluiting. Hiervoor was nieuwe functionaliteit benodigd die de providers pas relatief kort aan het uitrollen zijn.





Bron.
@wjb bel de beste man op, ga langs, nodig hem uit voor een kop koffie. Jullie hebben vast veel gemeenschappelijke interesses waar je iets meer over zou willen weten. Daar steek je altijd wat van op.



Dat het nu kan betekent niet dat het in het verleden niet kon en geblokkeerd was. Spraak bij een mobieltje is gecomprimeerde pakketjes spraak die uitgewisseld worden, in essentie niet veel anders dan ander dataverkeer dus ik acht de uitspraken van de hoogleraar plausibel en als hij het ook nog onderbouwt dan geloof ik hem.



Waar het om ging is dat je kan bellen via een zendmast maar net zo goed kan bellen via Wifi. Via Wifi kan de spraakkwaliteit zelfs hoger zijn dan bij een zendmast. En wat via Wifi kan kan ook bekabeld (of via Li-Fi) en een beetje ICT'er weet anders wel een weg om dat via een netwerkkabel te doen ipv via Wifi. Je kan dan dus bellen zonder zendmast en zelfs zonder hoogfrequente draadloze straling.



Minder digitaal gepulste straling door de lucht is ideaal voor de gezondheidsbewuste mens.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen betekent straling reduceren tot het mogelijke minimum. Dus KPN had dit al veel eerder moeten doen!

Omdat erkend is en niet meer ter discussie staat dat digitaal gepulste straling door de lucht gezondheidsschade geeft is het noodzakelijk daar voorlichting over te geven en te wijzen op alternatieven.



5G is nergens voor nodig.

Het klopt slechts geld uit de zak van de burger en schaadt de gezondheid.
Dat het nu kan betekent niet dat het in het verleden niet kon en geblokkeerd was.

Toch weet ik dat wel. In het verleden had bellen via wifi inderdaad ook gekund echter miste daarvoor essentiële functionaliteit op het vaste netwerk. Nogmaals er was dus geen sprake van een blokkade maar van het nog niet kunnen activeren van die missende functionaliteit.



Maar goed, eens zullen we het toch niet worden en dat geeft ook niet want het heeft geen enkele invloed op wat anno 2019 wel of niet mogelijk is.
Het probleem onstaat als hoogleraar A hoogleraar B tegenspreekt. Ook deze personen zijn niet altijd even neutraal zoals zou moeten.



Wat dat betreft neem ik niet alles wat een hoogleraar zegt of schrijft voor zoete koek.

Veel gevolgtrekkingen kunnen ons eigen gezonde verstand ook maken.



Sinds wanneer klopt 5g bij mij geld uit de zak, oh wacht ik betaal middels het abonnements geld mee.



Voor onze mobiliteit moeten we andere zaken opgeven zo eenvoudig is het. Wel zouden apparaten beter aan normen moeten voldoen. Helaas is het zo dat waar aan de ene kant normen idioot streng zijn en heel strikt worden gehandhaafd deze elders weer om te lachen zijn.
@wjb, @Galdor68 De conclusie is dat Wifi bellen mogelijk is.

Het gevolg is dat zendmasten niet een woning in hoeven te stralen. Je zou als gezondheidsbewuste burger dan zeker moeten kunnen weigeren dat de zendmast volle kracht je huis binnen straalt.



Het intrigeert @wjb of het vroeger ook al kon of niet. Als technologie geïnteresseerde met achtergrondkennis van techniek kan een gesprek met een hoogleraar interessant zijn. Veel meer innovaties komen van mensen zoals @wjb als ze piekeren en doorspitten over een onderwerp, dan er ooit innovaties komen van veel dure knappe koppen samen in een grote research en development afdeling.



Inderdaad Galdor68, de licentiekosten van KPN en investeringen moeten via het abonnementsgeld van alle KPN klanten terugverdiend worden. Geen van de huidige telefoons kan overweg met 5G en als jij een nieuwe telefoon moet kopen moet je dat ook zelf betalen uit eigen zak. Als je om storingen te voorkomen of om gezondheidsredenen gaat verhuizen of afschermen dan kost je dat ook geld. Als je meer 5G wil en daarvoor de isolatie uit je huis gaat verwijderen kost je dat geld. Als je ziek wordt van 5G of een overdosis straling kost je dat ook geld of scheelt het je inkomsten.

Je kan je geld maar één keer uitgeven.



Inderdaad zouden apparaten beter aan normen moeten voldoen. Smartphones die hun SAR waarde inhouden en niet boven het wettelijk maximum zitten. Een Experiabox waarvan de consument makkelijk de Wifi kan uitzetten zonder dat die weer aan gaat of aan bleef.



Voor straling van zendmasten en Wifi is geen gevalideerde norm. De limiet daarvoor is volledig uit de duim gezogen en op geen enkel wetenschappelijk argument gestoeld. Die stralingslimiet beschermt de gebruiker dan ook niet, die beschermt alleen de Telecom industrie tegen terechte claims.



Normen en handhaving lijkt totale willekeur. ALARA (zo laag als mogelijk of haalbaar) is een wettelijk verankerd principe maar wordt bij zendmasten niet gehandhaafd. Bij andere toepassingen acht men daar superstreng op. Willekeur dus. En de burger is de dupe.



Zoals hierboven als staat zou een fabrikant (en helemaal als er gerede twijfel is) aan moeten tonen dat een product veilig is voordat het verkocht wordt, laat staan gedwongen aan iedereen toegediend mag worden.
Prima dat zendmasten niet binnenkomen geen reden om de zelf zenders in de vorm van wifi in huis te halen. Wat afhankelijk van het onderzoek ook invloed heeft op het welzijn.



5G is nog niet uitgerold of 6G zit al in de test fase.



Dan gaan we deze discussie weer zien.
@wjb, @Galdor68 De conclusie is dat Wifi bellen mogelijk is.Het gevolg is dat zendmasten niet een woning in hoeven te stralen. Je zou als gezondheidsbewuste burger dan zeker moeten kunnen weigeren dat de zendmast volle kracht je huis binnen straalt.

1 van de kenmerken van 5G (antenne) technologie is een soort van straalbundeling, dus alleen daar waar een gebruiker zit. Zie b.v. hoe dat in zijn werk gaat voor een bewegend opject:

https://www.ericsson.com/en/networks/trending/hot-topics/5g-radio-access/beamforming



Voor alleen 'bellen' in een niet bewegend huis kun je met heel simpele technieken toe en kan de '5G straal' wel aan jou huis voorbij gaan. Als je dus zelf niet 'straalt', zal in theorie dus een 5G beamforming algorithme zich richten op locaties waar wel 5G connectiviteit gewenst is en aan staat.



Met huidige 2/3/4G kan dit niet, dus van leer trekken tegen '5G' zou in principe als consequentie kunnen hebben dat 5G niet wordt ingevoerd en dat 4G dus blijft bestaan. En daardoor de 'strijd' een averechts effect heeft.
Prima dat zendmasten niet binnenkomen geen reden om de zelf zenders in de vorm van wifi in huis te halen. Wat afhankelijk van het onderzoek ook invloed heeft op het welzijn.

Als zendmasten niet meer in je huis stralen is dat een hele verbetering. Degenen die thuis draadloos mobiel willen bellen kunnen dat via hun eigen Wifi doen (Wifi-bellen). Als die mensen een ECO-Wifi met nul stand-by straling hebben is dat nog beter voor hunzelf én de buren. (KPN wanneer levert u dat in de Experiabox?)



Degenen die binnenshuis hun smartphone op vluchtmodus zetten en aan een netwerkkabel leggen om te bellen zijn slimmer.