Skip to main content

hallo,
ik heb al een poosje kpn onbeperkt, ben sinds een paar weken verhuisd en de vaste verbinding waar ik nu woon is erg slecht, daarom gebruik ik vaak mijn mobiele data voor op mijn pc via de usb tethering, daarmee haal ik gemiddeld een ping van 26 en een download van 100mbps dus dat moet prima zijn om de meeste games online te spelen…….
via deze wijze doet het internet het verder ook gewoon perfect, kan downloaden, films kijken etc met usb tethering,,,,, totdat ik een spel online wil spelen dan ineens wordt de verbinding geblokkeerd…       ik lees verschillende berichten van andere mensen dat dit te maken heeft met de NAT instelling en dat vanaf de provider blokkades hierin liggen?
dat vind ik vreemd want KPN adverteert zelf dat met onbeperkt internet je ook kan gamen. daarnaast deze games consumeren nog geen 100 mb per uur als je ze online speelt, bijvoorbeeld rocket league die vraagt maar 40mb per uur. Dit is nog minder verbruik dan het streamen van films, dus dat moet met een 8 gb per dag makkelijk te doen zijn om een potje online te spelen via mobiele verbinding….
waarom is dit geblokkeerd en hoe kan ik dit oplossen?

ik heb hier ook een probleem in merk ik nu pas, heb kpn onbeperkt, maar mn vaste verbinding waar ik nu woon is erg slecht, heb getest met usb tethering haal ik gemiddeld een ping van 26 en een download van 100mbps dus dat moet prima zijn om de meeste games online te spelen……. internet doet het verder ook gewoon prima kan downloaden, films kijken etc met usb tethering,,,,, totdat ik een spel online wil spelen dan ineens wordt de verbinding geblokkeerd…       ik lees verschillende berichten van andere mensen dat dit te maken heeft met de NAT instelling en dat vanaf de provider blokkades hierin liggen, dat vind ik vreemd want KPN adverteert zelf dat met onbeperkt internet je ook kan gamen. daarnaast deze games consumeren nog geen 100 mb per uur als je ze online speelt, bijvoorbeeld rocket league die vraagt maar 40mb per uur. dus dat moet met een 8 gb per dag makkelijk te doen zijn om een potje online te spelen via mobiele verbinding…. waarom is dit geblokkeerd en hoe kan ik dit oplossen?


Admin: reactie verplaatst naar je eigen topic eoorspronkelijke topic]


Welke APN staat er ingesteld op jouw telefoon?


Admin: meeverplaatst


 

... want KPN adverteert zelf dat met onbeperkt internet je ook kan gamen.

Heeft u daar een linkje of schermafdruk van? 

…. waarom is dit geblokkeerd en hoe kan ik dit oplossen?

Je kunt de tip van @tmoesel proberen. Verder is het niet op te lossen. Dit is hoe het werkt.

Het is ook geen doelbewuste blokkade. Het is niet zo dat KPN niet wil dat u gamed ofzo. Het is gewoon hoe een mobiel netwerk werkt.


Admin: meeverplaatst


Ik vergeet te zeggen dat ik via pc dit probleem heb 

Welke APN staat er ingesteld op jouw telefoon?

Het apn heet gewoon KPN mobiel internet


Admin: meeverplaatst


 

... want KPN adverteert zelf dat met onbeperkt internet je ook kan gamen.

Heeft u daar een linkje of schermafdruk van? 

…. waarom is dit geblokkeerd en hoe kan ik dit oplossen?

Je kunt de tip van @tmoesel proberen. Verder is het niet op te lossen. Dit is hoe het werkt.

Het is ook geen doelbewuste blokkade. Het is niet zo dat KPN niet wil dat u gamed ofzo. Het is gewoon hoe een mobiel netwerk werkt.


Volgensmij reageerde jij ook in die hele discussie over de definitie van onbeperkt internet als je daar even terug heen gaat kun je een screenshot van iemand zien met die reclame van KPN 


Admin: meeverplaatst


Ik vergeet te zeggen dat ik via pc dit probleem heb 

Welke APN staat er ingesteld op jouw telefoon?

Het apn heet gewoon KPN mobiel internet

Zet deze eens op advancedinternet.


Admin: meeverplaatst


 

... want KPN adverteert zelf dat met onbeperkt internet je ook kan gamen.

Heeft u daar een linkje of schermafdruk van? 

…. waarom is dit geblokkeerd en hoe kan ik dit oplossen?

Je kunt de tip van @tmoesel proberen. Verder is het niet op te lossen. Dit is hoe het werkt.

Het is ook geen doelbewuste blokkade. Het is niet zo dat KPN niet wil dat u gamed ofzo. Het is gewoon hoe een mobiel netwerk werkt.

 

 

Volgensmij reageerde jij ook in die hele discussie over de definitie van onbeperkt internet als je daar even terug heen gaat kun je een screenshot van iemand zien met die reclame van KPN 

Ik reageer zo vaak dat ik me dit niet kan herinneren 😄

Heeft u een linkje?


Admin: meeverplaatst


Bij een mobiel netwerk heb je bij de standaard instellingen een soort NAT aan de provider kant. Dat wil zeggen: heel veel mobiele telefoons gebruiken 1 ip adres waarmee ze het internet op gaan. 

Vergelijkbaar met je thuis situatie: je hebt meerdere computers, laptops en mobieltjes die via WiFi of een kabel verbonden zijn met de Experiabox/KPN Box. In dat ding zit een NAT die er voor zorgt dat al de verbonden apparaten tegelijk verbinding kunnen maken met internet via 1 ip. Alleen in de Experiabox of KPN Box kun je poort forwarden om er voor te zorgen dat games en sommige andere applicaties werken. Of je activeert UPnP op de Experiabox/KPN Box waardoor games zelf de juiste poorten kunnen openen.

Op het mobiele netwerk kun je natuurlijk geen poort forwardings instellen op de NAT van de provider. Daar heb je geen toegang toe. En dat is het hele punt. Daardoor werken sommige games niet.

Je kunt dit probleem oplossen door de tip van @tmoesel te volgen: advanced internet. Dan krijgt je mobiel wel een eigen ip en is er geen NAT. Denk ik tenminste. Ik heb daar geen ervaring mee en niet helemaal voldoende kennis van.

Vervolgens het volgende punt: tethering. Je maakt van je mobiel die verbonden is met 4G een WiFi hotspot. Hier koppel je je laptop aan. Of je koppelt je laptop via een USB kabel aan. Volgens mij maakt dat niets uit. Wederom heb je hier te maken met een NAT. Een NAT in je eigen mobiel. Deze NAT zorgt er voor dat de via WiFi verbonden apparaten en de mobiel zelf allemaal tegelijk verbinding kunnen maken met internet via het ene ip waarmee die via 4G verbonden is met internet. En wederom heb je hier hetzelfde probleem: op de NAT in je mobiel kun je geen poort forwardings instellen die gamen op de laptop of pc mogelijk maakt. Een mobiel bied die functionaliteit niet. Dat zit er simpelweg niet in.


Admin: meeverplaatst


Ik snap het over de NAT, bedankt Nick.

 

Ik gebruik dan USB tethering.   Is geen wifi in dit geval in het spel.

Data van mobiel internet gaat direct via USB naar pc als een dongel.

Maar de APN veranderen daarover vraag ik me wel af of dit geen risico is als er dan een firewall minder is.. en maakt het verder een verschil uit in je abonnement ofzo? 


Admin: meeverplaatst


Ik gebruik dan USB tethering.   Is geen wifi in dit geval in het spel.

Data van mobiel internet gaat direct via USB naar pc als een dongel.

Dat maakt volgens mij niet uit. Als u de laptop via USB verbonden heeft en zo op de laptop gebruik maakt van internet, kunt u dan op de mobiel ook nog gebruik maken van internet? Komen WhatsApp berichten binnen bijvoorbeeld? Zoja, dan is er een NAT. 


Admin: meeverplaatst


Ik gebruik dan USB tethering.   Is geen wifi in dit geval in het spel.

Data van mobiel internet gaat direct via USB naar pc als een dongel.

WiFi Hotspot of USB Thethering werkt hetzelfde als het om een smartphone gaat. De smartphone doet NAT net als een ExperiaBox. Dat is tenminste zo op een IPv4 mobile netwerk zoals dat van T-Mobile of Vodafone.

Maar de APN veranderen daarover vraag ik me wel af of dit geen risico is als er dan een firewall minder is.. en maakt het verder een verschil uit in je abonnement ofzo?

APN=advancedinternet werkt niet op prepaid, wel op 0970 SIMkaarten, dat heb ik zo een halfjaar gebruikt op zo’n abo. Op smartphone werkt het ook, maar ik heb alleen maar KPN prepaid SIMkaart meer, kan dus niet uit ervaring zeggen hoe dat momenteel gaat, maar ik lees dat het wel werkt, zij het dat de verbinding wat langzamer is. Oorzaak daarvan weet ik niet, je zal het gewoon moeten proberen.

Als het goed is heeft je smartphone wel een firewall aan staan, want Android weet gewoon dat een smartphone aan het internet hangt, je kan er niet van uitgaan dat ie net als een vaste PC altijd aan het thuisnetwerk hangt. Met een ‘firewall minder’ wil ik ook zeggen dat er ook verkeer ergens vanaf internet op je smartphone kan uitkomen. Daar houdt jouw smartphone firewall het dan wel tegen, maar het gaat wel van je databundel af en je smartphone krijgt veel minder de tijd om te slapen, dus kan snel gaan met batterijlading.


Admin: meeverplaatst


Kijk die admin hier is wel scherp, de berichten uit ander topic verplaatsen.  Dat antwoord van Nick was inderdaad ook wel het beste antwoord; Dé oplossing van @tmoesel .....  het heeft inderdaad met de APN instelling te maken.    Bedankt iedereen voor het antwoorden.  Case closed. 🙏🏼