Skip to main content

Verlengen lukt niet door BKR….heb contact gehad met BKR….er staan 8 meldingen, waarvan er 6 beëindigd zijn. Deze blijven echter toch 5 jaar staan. Dus nu 5 jaar geen telefoon, terwijl wel alles beëindigd is?

Ik denk niet dat die afgeloste meldingen het probleem zijn.

Volgens mij is er een maximum aan wat je kunt lenen bij providers. Dus als je voor jezelf en voor je kinderen een abonnement afsluiten met (duur) toestel, dan gaat dat mogelijk niet. Na een bepaald bedrag kun je niet nog een toestel erbij lenen. Wat de hoogte van dat bedrag is, dat weet ik niet. Mogelijk is dat bedrag al bereikt met die 2 meldingen.

Onder de 250 euro is geen probleem overigens. Dat word heel niet gemeld bij BKR. Of misschien wel een duur toestel nemen, maar groot gedeelte gelijk betalen. Zodat het restant onder de 250 euro blijft.


Het gaat alleen om een nieuw toestel voor mezelf...overigens is hetoude toestel vroegtijdig geheel afgelost...


Hi @1905! Jammer dat het verlengen niet lukt, zoals je het voor ogen had. 

Om het antwoord van @Nick83 aan te vullen:

De Wet op het financieel toezicht (Wft) geldt per 1 mei 2017 ook voor het kopen van een telefoon met een gespreide betaling. Alle telecomproviders moeten voldoen aan strengere regels, zoals het afnemen van een Inkomen en Lasten Toets (ILT), een BKR check en bij een toestelkrediet van € 250,- of meer geldt een verplichting om het op te nemen in het BKR-register.
De ILT en/of BKR check kan een negatieve uitkomst hebben:
 

Terugkomend op jouw vraag:

Verlengen lukt niet door BKR….heb contact gehad met BKR….er staan 8 meldingen, waarvan er 6 beëindigd zijn. Deze blijven echter toch 5 jaar staan. Dus nu 5 jaar geen telefoon, terwijl wel alles beëindigd is?

Nee, dat klopt niet, want: 
Je toestelkrediet blijft 5 jaar geregistreerd bij het BKR, maar heeft na aflossing geen gevolgen meer voor eventuele toekomstige leningen. Een BKR-registratie is alleen van toepassing op een toestelkrediet vanaf € 250,00. 
(dit is op elk toestelkrediet van toepassing of je deze vervroegd aflost of niet)


Alles over het toestelkrediet boven de €250,- kun je rustig nalezen, hier staan ook tips wat je kunt doen bij een negatieve uitkomst van de ILT toets en BKR check. Mocht je nog vragen hebben, laat het dan gerust weten!


Heel vreemd, in 2019 mijn IPhone XR gekregen met die 8 meldingen van BKR...( waarvan er dus nu 6 negatief zijn)

Al zo lang klant van KPN...time to change?


Bij een andere provider loop je tegen hetzelfde probleem aan.


Hallo @1905 in het volgende topic (Verlenging afgewezen) wordt door moderator @Nadia uitgelegd hoe dit mogelijk zit. 

Vanaf 1 januari 2020 gelden er nieuwe leennormen voor Consumptief Krediet bij de bepaling van de kosten voor levensonderhoud. De aanpassingen zijn door de VFN (Vereniging van Financierings ondernemingen in Nederland) vastgesteld na afstemming met NVB, Nibud en AFM om overkreditering te voorkomen.
….
Concreet betekent dit dat klanten per 1 januari 2020 minder kunnen lenen! Dit geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers.
….