Skip to main content
Beantwoord

Klacht over ontoereikende klantenservice en onbereikbaarheid

• January 4, 2026
  • 4 reacties
  • 86 keer bekeken

Beste KPN,

Hierbij wil ik formeel een klacht indienen over de uiterst frustrerende en ontoereikende service die ik recent van jullie heb ervaren.

Vorige week ben ik helaas mijn telefoon verloren. Nadat ik mijn oude toestel opnieuw had geïnstalleerd, wilde ik een nieuwe (e-)simkaart aanvragen om weer bereikbaar te zijn en gebruik te kunnen maken van mobiele data. Hiervoor moest ik inloggen op MijnKPN. Tijdens dit proces werd ik echter verplicht een tweestapsverificatie te voltooien via mijn telefoonnummer. Dit was vanzelfsprekend onmogelijk, aangezien juist dat toestel en nummer op dat moment niet beschikbaar waren.

Vervolgens heb ik meerdere pogingen ondernomen om via jullie website contact op te nemen met de klantenservice. Dit bleek onnodig ingewikkeld en vrijwel onmogelijk: ik kwam niet verder dan algemene FAQ-pagina’s die mijn probleem op geen enkele manier oplosten. Pas na langdurig zoeken, via een omweg op een extern forum, kwam ik terecht op een pagina waar contact opnemen überhaupt mogelijk leek.

Op deze pagina kon ik kiezen tussen telefonisch contact of chat. Telefonisch contact was voor mij geen optie, aangezien ik zelf niet kon bellen en mijn huisgenoot afwezig was. Chatten was daarmee de enige overgebleven mogelijkheid. Tot mijn grote ergernis bleek deze “chat” echter uitsluitend te bestaan uit een chatbot die alleen standaard FAQ-antwoorden gaf en totaal niet in staat was om mijn specifieke situatie te begrijpen of op te lossen. Er was geen enkele mogelijkheid om doorverbonden te worden met een medewerker. Na ruim anderhalf uur zoeken en proberen was ik nog steeds geen stap verder geholpen. Dit ervoer ik als buitengewoon frustrerend en ronduit onacceptabel.

Uiteindelijk zag ik mij genoodzaakt een zeer omslachtige en absurde constructie te bedenken om alsnog contact met jullie te krijgen. Mijn vader heeft namens mij gebeld, terwijl mijn moeder mij via WhatsApp belde en beide telefoons naast elkaar werden gelegd. Dat dit nodig is om als klant geholpen te worden, vind ik ronduit beschamend voor een telecomprovider van jullie omvang.

Ik vind het onbegrijpelijk dat juist in een situatie waarin een klant zijn telefoon verliest, een scenario dat allesbehalve uitzonderlijk is, de geboden ondersteuning zo ernstig tekortschiet. De verplichte tweestapsverificatie zonder werkbaar alternatief, in combinatie met een praktisch onbereikbare klantenservice, zorgt ervoor dat klanten volledig vastlopen.

Ik verwacht van KPN een serieuze en inhoudelijke reactie op deze klacht, evenals een duidelijke toelichting op hoe jullie denken dit soort situaties in de toekomst te voorkomen en klanten in vergelijkbare omstandigheden wél adequaat te ondersteunen.

Met vriendelijke groet,

Wouter

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@WoutJr, welkom bij onze community. 

Allereerst, wat ontzettend naar dat je je telefoon kwijt bent geraakt. Mij ook ooit overkomen en wat een gedoe om alles weer over te zetten. 

In dit geval had dit makkelijk online gekund, juist in dit soort situaties waarin je zelf niet kan bellen of gebeld worden. Ook voor andere meelezers, op onze website kun je bovenin op service klikken: Contact en klantenservice. Als je daar vervolgens naar Mobiel > Toestel > Telefoon gestolen of verloren gaat zie je de stappen die je dient uit te voeren. In dit geval opnieuw E-sim installeren zonder Mijn KPN toegang. De link die ​@Michel.uit.Arnhem  ook hier deelt, waarvoor dank. 

Het lijkt ons logisch maar alle feedback is uiteraard welkom. 

Ik ben wél blij om te lezen dat het uiteindelijk toch is gelukt om je nieuwe andere toestel te gebruiken. 

4 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@WoutJr 

Welkom op de community van KPN.

Gezien de inhoud van jouw verhaal/klacht begrijp ik vanzelfsprekend jouw frustratie en boosheid, aangezien je op geen enkele manier in contact kon treden met de klantenservice van KPN.

Om te beginnen, heb ik goed nieuws!
Want je kunt zelf en zonder tussenkomst van de klantenservice een nieuwe eSIM aanvragen, waarbij een verificatie sms dus niet nodig is, aangezien de verificatie gaat door middel van een iDeal verificatie en het betalen van 1 eurocent.
Dit dient wel te gebeuren met het bankrekening waarmee je jouw KPN facturen betaald.
Daarna krijg je een QR-code per mail toegestuurd waarmee je de eSIM kunt downloaden en activeren op je nieuwe smartphone, ook verschijnt deze QR-code nadat je de betaling goed hebt voltooid op het beeldscherm.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op de goede pagina:

Vervangende eSIM aanvragen via iDeal verificatie.

De verplichte twee-staps-verificatie om in te kunnen lopen op Mijn KPN account (PC of Laptop) of de Mijn KPN App is om jouw persoonsgegevens extra te beveiligen tegen criminelen en ander onbevoegde personen.
Deze verplichte 2SV zal ook zo blijven bij KPN, al is het in sommige situatie best wel onhandig, maar daar heeft KPN dan weer een passende oplossing voor.

Zoals dat je bijvoorbeeld voor veel zaken naar een KPN Winkel in jouw buurt kunt gaan, die het dan samen met jouw gaan oplossen, waardoor jij weer tevreden de winkel verlaat.

De telefoniche klantenservice van KPN is bereikbaar via 0800-0402 of 1200 vanaf een KPN mobiele aansluiting, en is bereikbaar:

• Maandag tot en met Vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
  • Zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
  • Zondag en nationale feestdagen gesloten
  • Bij storingen is de storingsdienst 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar.

Omtrent de situatie waarbij jouw vader namens jouw belt met de klantenservice, en waarbij jij toestemming moest geven, is bij alle providers hetzelfde.
Een medewerker (in jouw geval KPN) van de klantenservice mag alleen inhoudelijke zaken bespreken met de contractant zelf of daar officieel toestemming voor krijgen van de contractant.
Dit heeft alles te maken met het feit, dat niemand anders onder jouw naam kan bellen met KPN, en zonder dat jij daar weet van hebt je abonnement gaat wijzigen, zoals bijvoorbeeld een boze ex of een vriend die dat voor de grap wilt gaan doen.

Dit was al toen ik zelf nog werkzaam was bij KPN en Vodafone, ook toen moest ik om toestemming vragen van de contractant als een familielid namens de contractant belde.
Het is dus niet om het jouw als klant het moeilijk te maken, maar puur om je te beschermen tegen deze mogelijkheden die ik heb omschreven.

Daarnaast is de privacy wetgeving (AVG) best wel streng, en daar dient elke provider of ander bedrijf zich aan te houden. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 4, 2026

De tweetrapsverificatie is inderdaad een en het enige struikelblok in het geval van het verlies van een mobiele telefoon. Ik herken dat. Maar kom op zeg er zijn verschillende mogelijkheden om de klantenservice te bereiken. Via Facebook of X, telefonisch via 0800-0402 of een winkel van kpn. Overigens ben je hier op een forum waar klanten elkaar helpen. Een klacht indienen kan dmv dit formulier.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

De tweetrapsverificatie is inderdaad een en het enige struikelblok in het geval van het verlies van een mobiele telefoon. Ik herken dat. Maar kom op zeg er zijn verschillende mogelijkheden om de klantenservice te bereiken. Via Facebook of X, telefonisch via 0800-0402 of een winkel van kpn. Overigens ben je hier op een forum waar klanten elkaar helpen. Een klacht indienen kan dmv dit formulier.

Hartelijk ​@Joep1965 dat je nog even Facebook en X vermeld, want die was ik even vergeten te vermelden in mijn lange reactie aan TS, maar is wel een goede manier om in contact te komen met de klantenservice.

Een klacht indienen heeft weinig zin, aangezien TS ​@WoutJr hetzelfde antwoord terug gaat krijgen die wij beide hier al hebben vermeld.
Het veranderd niets aan de situatie, ook omdat veel al volgens de AVG moet.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 6, 2026

Hi ​@WoutJr, welkom bij onze community. 

Allereerst, wat ontzettend naar dat je je telefoon kwijt bent geraakt. Mij ook ooit overkomen en wat een gedoe om alles weer over te zetten. 

In dit geval had dit makkelijk online gekund, juist in dit soort situaties waarin je zelf niet kan bellen of gebeld worden. Ook voor andere meelezers, op onze website kun je bovenin op service klikken: Contact en klantenservice. Als je daar vervolgens naar Mobiel > Toestel > Telefoon gestolen of verloren gaat zie je de stappen die je dient uit te voeren. In dit geval opnieuw E-sim installeren zonder Mijn KPN toegang. De link die ​@Michel.uit.Arnhem  ook hier deelt, waarvoor dank. 

Het lijkt ons logisch maar alle feedback is uiteraard welkom. 

Ik ben wél blij om te lezen dat het uiteindelijk toch is gelukt om je nieuwe andere toestel te gebruiken.