Skip to main content
Vraag

Klantenservice geeft andere informatie over bellen naar EU dan de website

• March 19, 2026
  • 9 reacties
  • 82 keer bekeken

Dag allemaal,

Ik overweeg mijn mobiele abonnement over te sluiten naar KPN. Voor mij is het van belang dat ik vanuit Nederland naar de EU (incl Noorwegen) kan bellen vanuit mijn bundel. Dat is wel mogelijk bij mijn huidige provider. Op de website van KPN zag ik tot mijn vreugde dit staat: Bellen naar de EU
Met een Mobiel abonnement valt bellen vanuit Nederland naar een buitenlandsnummer in de EU ook binnen je abonnement.

Dat klonk bijna te mooi om waar te zijn. Daarom even met de klantenservice gebeld. De medewerker vertelde mij dat hij zag staan dat het 23 ct/minuut kost om vanuit NL naar de EU/Noorwegen te bellen.

Verwarrend dus!

Wat is jullie ervaring hiermee?

Verder moet ik zeggen dat ik het erg irritant vond dat ik niet gewoon een nummer van de klantenservice op de site kon vinden. Het was een erg omslachtig gesprek met de chatbot voordat ik überhaupt een belafspraak kon maken. Niet erg motiverend om de overstap te maken…

9 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Caitlin S 

Welkom op de community van KPN, en leuk dat je overweegt om over te stappen naar KPN.

Het bellen vanuit Nederland naar ander EU landen valt binnen je bel/sms bundel of onbeperkt bellen.
Er zijn dus géén buiten de bundel kosten als je bijvoorbeeld belt naar een Noors mobiel of vast telefoonnummer.

Dus je hebt van de medewerker verkeerde informatie gekregen, waardoor ik nu je verwarring begrijp.
Dit had niet mogen gebeuren.

Ik heb zelf al twee keer naar België gebeld, naar een Belgisch vast telefoonnummer.
En in beide gevallen viel dit keurig binnen mijn onbeperkt bellen bundel.

Dus je kunt met een gerust hart overstappen naar KPN, aangezien bellen naar Noorwegen gewoon binnen de bundel valt, en dus niet apart in rekening wordt gebracht.

Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • March 19, 2026

maar Noorwegen is geen EU land 

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 19, 2026

Europa en de EU zijn niet hetzelfde. Noorwegen valt hoe dan ook niet onder de EU (Europese Unie) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/europese-unie/vraag-en-antwoord/welke-landen-horen-bij-de-europese-unie-eu

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 19, 2026

KPN past de regels ruimer toe

Welke landen vallen bij KPN binnen de EU?

Overal in de Europese Unie (EU) bel, sms en internet je zoals je in Nederland gewend bent. Dit zit gewoon bij je abonnement of tegoed in. Je betaalt dus niks extra’s. Is je bundel op? Dan gelden in de EU dezelfde kosten als in Nederland als je meer verbruikt dan je bundel. Hieronder zie je welke landen in het EU-gebied van KPN vallen.

Goed om te weten: IJsland, Noorwegen, Noordzee (Tampnet), Moldavië, Oekraïne, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en de Canarische Eilanden vallen bij KPN ook onder de EU. Hier gebruik je dus ook je abonnement of tegoed zonder extra kosten.

bron: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/binnen-eu

Daaronder vind je ook de volledige lijst → Welke landen vallen bij KPN binnen de EU?

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 19, 2026

Mooi van KPN zo'n uitzondering. 🤗

Feit blijft dat Noorwegen niet valt onder de EU. Leuk, welles nietes. 😁

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 19, 2026

Klopt, net als bijvoorbeeld Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk, maar ​@Caitlin S heeft nu duidelijkheid hoe KPN het toepast en welke landen ook onder de regeling vallen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 19, 2026

Al sinds de 2016 abonnementen valt bellen vanuit Nederland naar andere landen en gebieden van de EU bundel daarbinnen. 

Er staan wel meer niet-EU landen in de lijst van de EU bundel. ​@retep_ 

Ik heb het hier overzichtelijk staan. 

breedbeeldweetjes.wordpress.com/eu-landen-bij-kpn/

Bron: kpn.com/buitenland 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 19, 2026

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Wel gek toch, dat de medewerker iets heel anders zei? Hij raadde me dan ook af over te stappen naar KPN omdat het voor mij belangrijk was naar EU (incl Noorwegen) te kunnen bellen uit Nederland met mijn bundel. Dan ga je toch twijfelen, want ik zit al vele jaren bij mijn huidige provider. Maar gezien een recente hack en hoe daar mee om is gegaan wil ik daar toch wel graag weg...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 19, 2026

Ik denk dat de klantenservice medewerker zich vergist met het tv product. Al zit daar Noorwegen nu ook in, maar pas sinds half juni 2024.

Voor de mobiele bundels altijd al. Waarbij vanuit Nederland bellen binnen de bundel naar die landen en regio's al sinds september 2016 in de bundel zit.