Skip to main content

Beste KPN,

 

Ik ben op Istanbul Airport en krijg ineens het volgende bericht van jullie:

Beste klant, u bevindt zich in Turkije. Met de Voordeellanden buiten EU bundel 100 krijgt u 100 MB, minuten of sms'jes voor EUR 9,99. Sms VOORDEEL 100 AAN naar 1266 of bestel via de MijnKPN app. Deze bundel is 31 dagen geldig. Zet wel in uw toestel (data)roaming aan. Meer info op kpn.com/buitenland . De tarieven in Turkije: bellen EUR 1,- p/m, gebeld worden EUR 0,50 p/m, sms sturen EUR 0,30. Data EUR 2,50/MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Goede reis, KPN. Geen tariefberichten meer? SMS INFO UIT naar 1330

DIRECT daarop volgt dit bericht:

Beste klant, u hebt 80% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt. Bij 100% sluiten we ter bescherming uw internet buiten de EU voor de rest van de maand af. Kijk op kpn.com/dataroaming voor meer info. Groet, KPN

Dat vind ik heel raar, want ik had namelijk de WiFi verbinding aan staan met de AirPort free WiFi. Dat ik verbonden was met de WiFi kon ik zien door het Wifi-teken dat actief afgebeeld stond boven in mijn scherm.  Daarnaast was ik nog geen 10 minuten met het internet verbonden. Alvorens ik de sms van jullie kreeg. Daarom ben ik het niet eens met de kosten die jullie in rekening brengen. Hoe lossen we dit op? Ik zie dat jullie niet telefonisch bereikbaar zijn op dit moment en ook geen mailbox hebben. Ik heb me aangemeld met het KPN-ID, dus ik neem aan dat jullie mijn gegevens hebben om mij op de hoogte te stellen(?).
 

Mvg, Ilse van de Graaff

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

Beste @IlseSophie , had jij vóór aankomst in Turkije op je telefoon de mobiele data uitgeschakeld?

Zo niet, dan ben ik bang dat jou hetzelfde is overkomen als vele anderen op vliegvelden buiten de EU. Jouw toestel heeft dan verbinding gemaakt met het mobiele netwerk ter plaatse en is direct data gaan gebruiken door apps in de achtergrond. Met € 2,50 per MB gaan de euro's heel snel.

Ook al denk je op WiFi te staan, kan het toestel bij zwak/slecht wifi-signaal zelf besluiten om over te schakelen naar 3G/4G, door de functie “slimme netwerkwissel”. Dit alles voorkom je door tijdig de mobiele data uit te schakelen.

Aanvulling: zoals de sms aangeeft, is de data gebruikt dus de kosten (max. € 60,50) zullen in rekening gebracht worden. Daar valt niets aan te veranderen.


Dag @IlseSophie, welkom op het KPN forum. Dat is een zeer onaangename verrassing. Geen goed begin / eind van je reis :(
Het registratiesysteem dat je mobiele telefoonverbruik bijhoudt, verloopt volledig automatisch. De kosten buiten de bundel worden vaak ongemerkt gemaakt. Door alle applicaties die op de achtergrond van je telefoon actief zijn. Helaas is daar niks aan te veranderen.

In de hele EU app, surf en bel jij zonder extra kosten. Je hoeft geen Extra Bundel aan te zetten zodra jij de grens over gaat. Buiten de EU, gelden er wel andere tarieven. Het is verstandig om voor vertrek te controleren wat de mobiele kosten zijn van het land van bestemming. Wil je er zeker van zijn dat je mobiele telefoon geen data verbruikt, schakel dan voor vertrek je ‘mobiele data gegevens’ uit. De KPN Toestelhulp kan je daarbij helpen.  


Reageer