Skip to main content

Ik zie in mijn KPN dat wij op onze nummers extra kosten gefactureerd krijgen. Dit terwijl ik KPN unlimited data en onbeperkt bellen/sms als abonnement heb. 
Ik krijg op 6-8 een sms bericht met de volgende tekst:
Beste klant, u hebt 80% van uw limiet van 60,50 euro voor internet buiten de EU gebruikt. Bij 100% sluiten we ter bescherming uw internet buiten de EU voor de rest van deze factuurperiode af. Kijk op kpn.com/dataroaming voor meer info. Groet, KPN
Waarom dit bericht komt en waarom ik 60,50 berekend krijg is mij een raadsel.
Graag opheldering hierover.
 

KPN unlimited geldt in NL. Buiten NL maar in de landen van de EU (en nog een paar extra) mag je maximaal 50GB per maand gebruiken. Hoe dat zit met telefoneren weet ik eerlijk gezegd even niet. Dit alles wordt Roam-like-home genoemd door de EU.

Blijkbaar zit jij in een gebied dat niet hoort tot de EU landen. Dat kan overigens ook een boot zijn waarop je (onwetend) contact hebt gemaakt met het maritieme netwerk op zee. Dat netwerk valt ook niet onder die EU regels.

Vooral dat laatste lees ik hier vaak in de zomer. Varend van Frankrijk naar Italie (bijvoorbeeld) maak je dan toch kosten omdat je verbindt met een maritiem netwerk.

 


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Jouw telefoon heeft, zonder dat je het tijdig door had, verbinding gemaakt met een GSM mast buiten de EU en zo was je ineens met een provider van buiten de EU verbonden.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.


@wjb Dat helpt alleen voor mensen die begrijpen dat hun KPN abonnement buiten NL beperkingen heeft. Binnen de EU gaat het wel maar buiten de EU niet. En die mensen zoeken dan een oplossing om er tijdens de vakantie niet over na te hoeven denken.

 

Maar ik zie nog veel te veel mensen die een abonnement afsluiten maar dan blijkbaar niet alle bijlages lezen die ze in de mail krijgen bij het afsluiten. Ik heb voor de gein mijn eigen mail gecheckt van mei 2021 toen ik een Unlimited abonnement afsloot. Daar zat een tarievenblad en de Algemene Voorwaarden bij. In dat tarievenblad kan je zien dat je buiten NL maar binnen EU max 50GB hebt en dus niet ongelimiteerd. En een stukje eronder een lijst van landen waarin je nederlandse data geldig zijn (de EU+ landen).

Als je dat allemaal niet leest, ergens heen gaat op vakantie en dan later klaagt dat je kosten hebt dan gaat jouw oplossing ook niet helpen. Mensen zijn blijkbaar van nature lui aangelegd en ik vind persoonlijk niet dat een telecomaanbieder alles maar moet ontzorgen. Er moet een bepaald gevoel van verantwoordelijkheid bij de klant blijven, mits deze vooraf geïnformeerd was (hetgeen gebeurt bij het afsluiten van het abonnement).

 

Maar goed, we dwalen af want we weten niet waar @MMO zich bevindt of bevond.


@wjb Dat helpt alleen voor mensen die begrijpen dat hun KPN abonnement buiten NL beperkingen heeft. Binnen de EU gaat het wel maar buiten de EU niet. En die mensen zoeken dan een oplossing om er tijdens de vakantie niet over na te hoeven denken.

Die oplossing zoals Simpel die geïmplementeerd heeft werkt voor iedereen.

Je hoeft er met die oplossing helemaal niet meer over na te denken en je zult ook nooit meer tegen onvoorziene kosten aanlopen als

1) je op een ferry of cruiseschip stapt.

2) je op één van de Griekse eilanden onder de kust van Albanië of Turkije vakantie viert.

3) je een strandwandeling maakt op één van onze waddeneilanden.

4) je je ergens aan de rand van de EU bevindt.

5) je uit het vliegtuig in Turkije (of enig ander land buiten de EU) stapt en je telefoon uit vliegtuigmodus haalt.

 

En binnen de EU loop je sowieso niet tegen extra kosten op want zelfs als jouw databundel op is (50GB bij unlimited) zullen er geen kosten in rekening gebracht worden maar zal de snelheid teruggeschroefd worden en blijft "Internetten" gratis.


Ik zie nu dat het standaard op Uit staat en bewust aangezet moet worden. Dan werkt het inderdaad wel voor iedereen.


We stapten op de ferry van Frankrijk naar Engeland. Je hebt op dat moment helemaal niet in de gaten dat je van netwerk veranderd. Een oplossing zou ook zijn wanneer je niet alleen een SMS bericht krijgt, dat je voor zoveel euro verbruikt hebt, maar vooraf een sms ontvangt dat je over gaat op een netwerk waar hoge kosten aan verbonden zijn en wat je moet doen om dit te voorkomen.
En natuurlijk…. je moet de voorwaarden lezen voordat je iets afsluit. Hoe was het ook al weer. 74% leest de voorwaarden niet omdat ze te lang of te ingewikkeld zijn.  
Je zou dus als goede dienstverlener je cliënten kunnen waarschuwen wanneer ze iets doen wat hen op kosten jaagt waarvan de het merendeel van de cliënten (74% wijst onderzoek uit) het dus blijkbaar niet weet. Volgens mij een USP voor KPN 😉 wanneer ze dat doen. Kun je mee adverteren!


() op de terugweg wel dataroaming uitgezet 😉.

 


Een oplossing zou ook zijn wanneer je niet alleen een SMS bericht krijgt, dat je voor zoveel euro verbruikt hebt, maar vooraf een sms ontvangt dat je over gaat op een netwerk waar hoge kosten aan verbonden zijn en wat je moet doen om dit te voorkomen.

Die sms hoor je ook ontvangen te hebben maar zelfs dat biedt weinig soelaas want een simpel mailtje, kleine synchronisatie met icloud of de update van één enkel appje is al voldoende om aan die kosten te komen. Dat kan dus in een luttele seconde al gebeurd zijn en dan is zelfs zo'n mailtje "vooraf" al mosterd na de maaltijd. Nee, de enig oplossing is toch echt dat dataroaming buiten de EU standaard uit staat en door de abonnee aan en uit gezet kan worden. Alle techniek is daarvoor aanwezig want feitelijk is het uitzetten van dataroaming buiten de EU niets anders dan de dataroaminglimiet op €0,-  te zetten en dan kan nu ook al via klantenservice.

Dat dit na jaren van vragen nog steeds niet gerealiseerd is riekt naar onwil en dat is iets waar ik een bloedhekel aan heb wetende dat jaarlijks duizenden abonnees tegen deze problematiek aanlopen.