Skip to main content
Vraag

Kosten gemaakt via satellietverbinding. Is deze werkwijze wel correct?

• June 2, 2026
  • 7 reacties
  • 112 keer bekeken

Een vreemd gevoel aan overgehouden. Onlangs een boot tripje gemaakt, omdat je dan buiten een bepaald gebied komt en overgaat op satelliet verbinding krijg je bericht van KPN dat 1 MB maar liefst €10,00 kost. In mijn geval kreeg ik dit bericht ‘s nachts om 04:16 uur (ik lag heerlijk te slapen) en vervolgens om 06:24 uur (ik lag nog steeds heerlijk te slapen) het volgende bericht dat ik €60,50 kosten had gemaakt. Telefoon verbruikt blijkbaar mb s op de achtergrond. Mijn zwager exact het zelfde verhaal. Hij was voor zijn gezin (4 personen) plots €240,00 lichter, is deze werkwijze wel correct KPN ??

7 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 2, 2026

Of het correct is valt over te discussiëren maar kpn doet niets wat niet mag in dit geval. Helaas denken veel mensen te makkelijk over de mobiele telefoon icm vakantie en dat alles hetzelfde is als thuis. Zo is het natuurlijk niet en blijkbaar is daar tijdens het voorbereiden van de reis niet naar gekeken. Sowieso is er de mogelijkheid om je tegen dit soort kosten te beschermen. Sms BESCHERMING AAN naar 1266. Doe het nu meteen!!!

Ben toch bang dat dit veel mensen overkomt, alleen op de boot al een hele rij mensen bij het informatie loket. Zijn we toch niet allemaal zo slim als jij Joep. Feit blijft dat KPN  haar klanten waarschuwt en ze vervolgens geen redelijke tijd geeft om te handelen.  

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • June 2, 2026

Dit probleem sleept al jaren aan en KPN heeft er tot nu toe niets aan gedaan (lekker verdienen). Ik vind dat BESCHERMING AAN standaard ingeschakeld zou moeten zijn, maar helaas lijkt dat niet te gebeuren. U zult er dus gewoon voor moeten betalen.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • June 2, 2026

Het overkomt je maar één keer. En natuurlijk snap ik dat het niet iets is waar je aan denkt maar daarom ook mijn advies om je zo snel mogelijk daar tegen te beschermen. Het is geen verwijt!

Hier nog wat meer informatie. 

• June 2, 2026

Beste ​@Gerard Groesbeek het is ook belangrijk goed te informeren bij de veerboot wat de internetmogelijkheden zijn en de eventuele kosten daarvan, in de regel ook op hun websites te vinden.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Gerard Groesbeek, welkom bij de community! Ik kan me goed voorstellen dat dit een vervelende verrassing is geweest. Zeker als de kosten zijn ontstaan terwijl je niet actief gebruikmaakte van je telefoon, voelt dat natuurlijk niet prettig.

Satellietnetwerken werken anders dan reguliere mobiele netwerken en daar kunnen hoge tarieven aan verbonden zijn. Ik begrijp daarom goed dat je vraagtekens zet bij hoe snel de kosten in jouw situatie zijn opgelopen.

Hopelijk helpt de informatie die de andere leden hebben gegeven ook om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen. 😊

• June 4, 2026

Voor de duidelijkheid / voor de meelezers :

[..] Satellietnetwerken werken anders dan reguliere mobiele netwerken [..] 

Een “normale” mobiele telefoon kan geen verbinding maken met een satelliet.

EN :
https://community.kpn.com/search?q=60%2C50

Is 60,50 in de zoekfunctie van dit forum.
Momenteel 974 resultaten.