Skip to main content

Ik ben afgelopen maand twee keer met Colorlijn naar Noorwegen gevaren en heb mijn mobiele telefoon geheel uitgezet. Toch wordt mij het limiet van 60 euro berekend vanwege verbinding met satelliet. Is geheel uitzetten van de telefoon onvoldoende om dat te voorkomen ? Wat moet ik dan doen om te voorkomen dat die kosten worden gedeclareerd?

Aan de kust word ook al heel snel dat netwerk gepakt. Wanneer heeft u het toestel uitgezet en weer aangezet? 


Provider automatisch kiezen uitzetten op je mobiel @Fred van den Bogaard 

 


Hallo @Fred van den Bogaard 

 

Geheel uitzetten zou voldoende moeten zijn maar als je daar net te laat mee bent of net te vroeg met aanzetten dan kan je in enkele seconden al aan die € 60 zitten.

Dat kan je in de toekomst voorkomen door de beschermingslimiet aan te passen naar € 0:

 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

 

Zie dit artikel waar bovenstaande te vinden is en waar je nog meer informatie over roaming kan vinden:

 


Ik heb in de haven in Oslo de telefoon helemaal uitgezet en pas in de haven van Kiel weer aan. Toch wordt 60 euro berekend.


Ik heb in de haven in Oslo de telefoon helemaal uitgezet en pas in de haven van Kiel weer aan. Toch wordt 60 euro berekend.

Dat is dan waarschijnlijk net te laat uitgezet en te vroeg aangezet @Fred van den Bogaard 

 


Is dataroaming uitzetten ook voldoende ? Medewerker KPN gaf aan dat behalve telefoon uitzetten ook vliegtuigmodus aan gezet moest worden ?

 


Onzin verhaal van die medewerker, uitzetten, op vliegtuigmodus zetten of dataroaming uitzetten is ook voldoende maar als je die vliegtuigmodus weer uit- of je mobiel / roaming weer aanzet als je nog in de buurt van zo'n schip bent heb je kans dat je telefoon daarmee verbinding maakt en je alsnog die hoge kosten krijgt.

Maar zet gewoon die bescherming aan dan kan het niet meer gebeuren, zie mijn eerdere bericht.


Reageer