Skip to main content

Hoi,

Ik heb nu dus een abonnement op mijn mobiel sim only (geen internet) 0 GB onbeperkt bel/sms, MB's ontvangen op hetzelfde adres)

Als ik buiten wifi-bereik wil whatsappen, hoe wordt dit verrekend, via de maandelijkse factuur?

Mijn vrouw maakt nog gebruik van een prepaid kaart op haar mobiel, sinds gisteren heb ik dus de nieuwe simkaart op mijn mobiel geactiveerd en in mijn mobiel geplaatst en ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar nu heeft zij ineens problemen op haar mobiel wat betreft e-mail. Er zou sprake zijn van een netwerkfout.

met vr.gr. Janwerf

Hallo @JanWerf 

 

Whatsapp gebruikt alleen internet, de data die je daarmee verbruikt gaat van je ontvangen MB's af.

Als die MB's op zijn kost het overigens ook niets, je gaat dan terug naar een hele lage snelheid waarmee tekstberichtjes via Whatsapp nog wel mogelijk zijn maar foto's ontvangen/versturen zal dan heel erg lang duren als dat al lukt.

 

Dat er nu een probleem met de mail op de mobiel van je vrouw is moet toeval zijn, werkt normaal internet via b.v. een browser nog wel op dat toestel?


Hoi GeSp,

Bedankt voor je antwoord, alleen ik was vanmorgen aan het wandelen en wou ik e.e.a. uittesten.

Ik stuurde toen tijdens het wandelen een whatsapp naar mijn vrouw, maar dat versturen lukte niet, alleen met de mobiele gegevens aan. Ik heb dus gisteren overgestapt van prepaid naar abonnement sim only.

Ik heb dit gedaan met telefoonnummerbehoud, de nieuwe simkaart is goed geactiveerd, daar kreeg ik bericht over. Maar ook al is de sim kaart juist geactiveerd, moet ik dan nog wel wachten tot het telefoonnummer is overgezet, dat ik daar dan nog weer bericht van moet krijgen? Vraag me af waarom hij overgezet moet worden, het telefoonnummer was toch hetzelfde?

dat van mijn vrouw zal inderdaad wel toeval zijn, het internet bij haar werkt wel normaal via de browser op haar toestel.

 

gr. Janwerf


Hoi JanWerf,

 

Ja, dan zal je even moeten wachten tot je nummer is overgezet.

Waarschijnlijk werkt je prepaid kaart nog steeds op dit moment?


Hoi GeSp,

Ik heb even de prepaid kaart teruggeplaatst, hij geeft aan dat hij niet geregistreerd is, maar ik kan er nog wel mee het internet op en whatsappen. Ik denk dat ik nog maar even afwacht.

Bedankt voor het meedenken.

 

gr. Janwerf


"maar ik kan er nog wel mee het internet op en"

Via wifi werkt dat zelfs zonder simkaart. 

Waarom heb je een abonnement genomen zonder mobiele data (0 GB) als je dat wel buiten de deur wilt hebben voor onder andere WhatsApp???

"Ik stuurde toen tijdens het wandelen een whatsapp naar mijn vrouw, maar dat versturen lukte niet, alleen met de mobiele gegevens aan."

Overigens heb je wel 64 Kb/s buiten de deur maar daar zal vrijwel niks mee werken. Het versturen van een tekst WhatsApp zal daarmee wel gaan. Bank app niet. Uiteraard moet mobiele data daarvoor aan.

"Als ik buiten wifi-bereik wil whatsappen, hoe wordt dit verrekend, via de maandelijkse factuur?"

Aan het gebruik van die 64 Kb/s zijn geen extra kosten verbonden. 


Hallo @JanWerf zie mijn reactie in je andere topic.

 


hoi Peter,

Ik wou in de 1e plaats ook gewoon onbeperkt kunnen bellen.

Verder ben ik een omzettende leek hier in. Ik had een prepaid, maar telkens als ze mij wilden bellen, schoot hij gelijk in de voicemail, men heeft me aangeraden om ook daarom al een abonnement te nemen

gr. Jan

 


Mijn moeder van nu 84 belt ook al enkele jaren met een onbeperkt mobiel abonnement. De vaste is eruit. Sinds vorig jaar mei heeft ze nu ook een smartphone. Daar doet ze nu echt vrijwel alles mee. Bankieren, e-mail, Whatsapp, opzoeken voor haar woordpuzzels, nieuws lezen, af en toe TV kijken (ja zelfs dat via de kpn tv app), bellen via de kpn verbinding (onbeperkt, dus lekker kletsen), via Whatsapp bellen met haar bonusdochter in Zweden (daar is geen mobiel bereik, die heeft wel vast internet met wifi).

Zij heeft wel een mobiel bundeltje. 3 GB. 


Bankieren doe ik ook gewoon via de smartphone.

Wel leuk dat je moeder nog zo met de tijd mee gaat 🙂.

Ik heb nu dus een 0 Gb abonnement van kpn slim only, als ik ergens buiten ben en ik wil whatappen, moet ik dan wel de mobiele gegevens aanzetten?


Bankieren doe ik ook gewoon via de smartphone.

Wel leuk dat je moeder nog zo met de tijd mee gaat 🙂.

Ik heb nu dus een 0 Gb abonnement van kpn slim only, als ik ergens buiten ben en ik wil whatappen, moet ik dan wel de mobiele gegevens aanzetten?

Ja, anders kun je niet internetten, ook niet met die lage snelheid @JanWerf 


Dus whatsappen gaat alleen via internetten, het wordt dan verrekend met de maandelijkse factuur, dat komt dan boven mijn mobiele abonnement dus (0gb), moet ik verder nog ergens opletten qua data verkeer? 


@JanWerf 

 

Nee dat kost niets.

Je had het over gedeelde MB's in je openingspost, ontvang je die van iemand anders in je huishouden die wel data heeft?
Je kan je abonnement trouwens ook tussentijds aanpassen en er data aan toe voegen indien nodig, dat gaat dan de volgende abonnementsperiode in.


Nee, mijn vrouw heeft gewoon een prepaid abonnement.

Ik weet dat ik dat tussentijds kan aanpassen, dat is het probleem ook niet zo zeer, maar ik zal buiten niet heel veel internet nodig hebben, vandaar dat goedkopere abonnement dat ik genomen heb. het ging me er alleen maar om of dit inclusief de abonnement kosten zou zijn of exclusief en of ik dan ook er de mobiele gegevens erbij aan moest zetten.


Dus whatsappen gaat alleen via internetten, het wordt dan verrekend met de maandelijkse factuur, dat komt dan boven mijn mobiele abonnement dus (0gb), moet ik verder nog ergens opletten qua data verkeer? 

Hallo @JanWerf whats-appen kan ook via wifi.

Er zijn geen kosten, het gaat alleen heel langzaam, daarom alleen geschikt voor tekst zonder plaatjes en video's.

 


dat met wifi wist ik, maar ik bedoel met mobiele gegevens aan zetten als ik dus buiten wifi bereid ben


dat met wifi wist ik, maar ik bedoel met mobiele gegevens aan zetten als ik dus buiten wifi bereid ben

Hallo @JanWerf je moet dan dus wel mobiele data aanzetten, zoals ik al eerder schreef.

 


Mobiele gegevens moeten aan voor buiten de deur.

Met 0 GB heb je wél een internetsnelheid (waar Max altijd laatste mee zou worden) van 64 Kb/s. Hier zijn geen extra kosten of verbruiksbeperking bij.

Standaard met wél een internetbundel is het binnen die bundel 4G snelheid. Met een speedtest heb ik hier al 164 Mb/s gemeten op mijn telefoon via 4G. Als je bundel op is verval je voor de rest van de maand ook in die vreselijke (voor mij dan) 64 Kb/s. Even ter verduidelijking 1000 Kb/s is 1 Mb/s. ‘Normaal’ internet wordt tegenwoordig zo beschouwd van af zo'n 20 Mb/s.


Oke PeterG

vriendelijk bedankt voor je duidelijke uitleg


oke PeterG,

Het is me nu duidelijk, ik heb inmiddels ook officieel bericht gehad van de KPN, dat mijn abonnement ingegaan is.

Nog vriendelijk bedankt voor je uitleg

gr. Janwerf